Kopierat (å rättat
) från tidigare sammanfattning...
Det finns både yngre och äldre barn representerade i tråden.
Tipsen är många här (men tråden är lång...)
Ska försöka sammanfatta ngt *hoppas jag inte missar ngt*
-rutiner
-lugnande te (jag ger Hjalmar hälsokostte Kvällsro som finns i mataffären)
-undvik alla typer av socker. Absolut inget socker och inga mängder av frukt. Särskilt inte på em.
-mycket utevistelse med rörelse (säkert får ditt barn det på förskolan)
-Omega 3 tillskott, enligt endel forskare verkar det lugnande på hyperaktiva barn och fungerar även på sömnsvårigheter. För endel barn har det helt blivit bra med Omega 3. (eskimokids t ex finns på hälskokosten, kan ges från ett år ). ( fler i tråden har testat det med övervägande positivt resultat)
-gör alltid samma sak vid nattliga uppvak. alltid, alltid alltid.
på Anna wahlgrens sida finns det en tråd för hur man använder shn kuren med stora barn. Man kan även köra shn på småbarn (fast jag tycker att man INTE ska lägga barnet på mage)
-lyssna och tala med ditt barn. Nu är det natt, nu ska du sova.
-Gör sängen till en plats barnet gillar.
Michiara har/har haft det jätte tufft med sin tjej som är i skolåldern. Min son e snart 20 mån.
didilej har berättat om tassmetoden som verkar jätte bra. Jag tycker också att sova hela natten metoden a la AW sympatiserar med mina modersinstinkter.Det är INGEN gråtmetod. Jag lämnar aldrig min pojke gråtandes. Jag kommunicerar hela tiden med honom genpm ramsan. Bekräftar honom och tar på honom. Jag har iof bara gjort metoden nu när han är ganska stor och om jag haft ett litet barn hade jag inte velat lägga barnet på mage som AW tycker. hjalmar är snart 20 månader så han "buffas" när han ligger på sidan eller på rygg. Min "buffning" går till så att jag lägger handen på hans höft och gungar honom rytmiskt. Men nu när han hosta och känt sig ynklig har jag istället klappat om hans kind. *älskade lilla gubben*
Angående metoder
Det bästa är att man med en metod slipper tänka å resonera mitt i natten (har gjort mig å min sambo osams och oss otydliga mot Hjalmar). En metod kan ge en självförtroende och ett konsekvent handlande. Mamasnest förklarade det så bra . Man kan ju givetvis kombinera olika metoder å skapa sig sin egen (kanske allra bäst bara man kommit på vad man gör i alla lägen som om barnets skulle kräkas, fortsätta gråta, få feber etc. ) En viktig signal för barnet är ju att mamma/pappa känner sig trygga i hur man hanterar nätterna.
Några med yngre barn i tråden har STORA problem som KAN bero på allergier, reflux, astma, eller andra handikapp eller sjukdomar så därför bör man ALLTID berätta om sömnproblemen för bvc. Helammande barn kan behöva äta med jämna mellanrum och vaknar lätt många gånger per natt. (jag ammar i sängen, min onda rygg och för att jag är trött gör att jag låter Rut sova i min säng) Under tillväxt perioder kan uppvaken hos ett spädbarn blir ryyyysligt många. Detta är ngt som jag dessvärre tror att man måste acceptera. Med ersättning kan barnet klara sig ngt längre fast å andra sidan finns det ju ett närhetsbehov hos alla barn *hoppas verkligen att ni inte uppfattar mig som en hysterisk mamma som förespråkar samsovning och amning tills våra telningar närmar sig myndighetsdagen ni vet de som ÄLSKAR ATT GÖRA PÅHOPP I EN TRÅD SOM DENNA
Det finns sömnkliniker i Malmö och på Danderyd (har jag hört). Om man inte blir bemött på allvar på bvc (tyvärr händer det) så ska man inte ge sig utan kanske försöka kontakta ngn annan läkare eftersom det finns hjälp att få.
Ingen förälder vill ge sitt barn sömnmedel men ibland kan det vara ett sätt att bryta en nedåtgående spiral och mönster. Theralen är ett sömnmedel exempelvis och det finns fler med erfarenheter av detta i tråden.
OBSERVERA Att ingen i tråden (mig veterligen) misshandlar sitt barn. Utan tråden är till för oss som vecklar ut-och-in på oss själva trots månader av sömnbrist för att ge våra barn den vila DE behöver för att utvecklas som de ska. och det finns faktiskt barn som BEHÖVER HJÄLP ATT HITTA SIN SÖMNRYTM.
Kram kram kram.