Inlägg från: Pysseltjejen |Visa alla inlägg
  • Pysseltjejen

För oss med barn som inte sover!!!

Fusion: Skönt att se att en kille är involverad i nätterna (usch, jag är butter på min gubbe idag, ni får ursäkta) och att lilleman acceptera detta.

men vad gör du när han vaknar, bär du han, sitter med honom eller ramsa, ge välling? Hur gör ni? (det kanske står tidigare i tråden, men jag är ganska ny här så jag inet hunnit läsa hela tråden än)

• Pysseltjejen

Mamasnest: Ja, du ser.....det är bara att åka, man kan inte sluta leva "bara för detta" med sömnstrulet.

• Pysseltjejen

Fusion: haha, nä jag är ingen sångfågel jag heller, våran kille skulle nog gapflabba om mamma började sjunga

Mamasnest: Jo, jag kan säga när nästa är född, senast då kommer jag sparka han ur sängen och då får han ta detta varken han orkar eller ej. Nä, jag har nog varit för snäll och själv tagit på mig nättera hela tiden för eftersom jag ändå är hemma och gubben har ganska krävande jobb. Men nu, nästan 2 år senare, så har jag fått nog av att vara snäll för jag orkar inet längre.

Jo, han atr ju också morgonen när han är ledig så lite "credit" ska han väl ha

• Pysseltjejen

Hej alla tröttisar!

Här har vi också haft en jobbig natt. jag måste efterlysa lite: Det verkar som att de flesta av er har det så att barnen vaknar ofta under natten.

Vi har det lite "konstigt" att han sover tex 20.00-01.00 utan att vakna, sen är han vaken i 2- 3 timmar och sen resten av natten i ett sträck igen. Han vaknar alltså inte ofta utan han har en eländig lång vakenperiod. det känns som att allt är så fel i dygsrytmen eller nåt.

Nån mer som har det så?

det värsta är att jag kan inte lista ut vad det är eller vad han vill han är otröstlig ibland och skriker nåt hejdlöst. Mardrömmar, nattskräck???
    Sen efter 1 timme då blir han pigg och vill helst leka, sen efter ytterligare en timme är han trött igen och då vill han att man ska vara hos han för att somna om, och ibland ger just att vara hos honom motsatt effekt...suck.....

• Pysseltjejen

Applemun: jo, jag varit inne på Anna w och även kört kuren, men den fungerade bara ett tag sen blev det bara värre. Kanske vi var dumma som gav upp. Men istället för ramsa 2 timmar med massa skrik då var det lättare att gå in och lägga ner han för då kunde det nämligen hända att han somnade om utan protest. Men började man ramsa fick det nästan motsatt effekt. jag tror han är för gammal för kuren( fast det enligt anna W inet finns åldersgränser)....tja, jag vet inte...

jo, han får ju dricka vatten på natten om han e törstig, menar du att det stör sömnen så pass?

• Pysseltjejen

Tozza: Jo, känner igen mig lite grann faktiskt.
    Vår kille vaknar som sagt efter ett sovpass på allt mellan 4-6 timmar, sen är han vaken 2-3 timmar och kör ett pass till.

När han vaknar är han alltid ledsen och kan illvråla ibland, kan liksom inte lista ut vad det är. Bär jag honom är det inte rätt, är jag hos han för lite skriker han, är jag hos han för mycket skriker han, lägger jag mig bredvid honom på madrass skriker han. Så inget duger.
    Sen efter ca 1 timme, precis som du sa, då blir han kinkig för han vill busa och leka.

det var ni som skulle operera halsmandlar & polyper va?

Hur märkte ni att det var det som var orsaken?

• Pysseltjejen

Pasadena: Till din fråga, ja våran kille vill helst ta igen sömnen på dagtid men det får han inte, kan kan lätt sovs 3 timmar då och då blir resultatet att vi inte får han i sängen på kvällen och ännu mer vakentid på natten.

Det enda jag kan se (jag skriver schema hur varje dag/natt har gått) så är det så här, ju längre han sover på morgonen och ju mer han sover på dagen desto värre blir natten. Så gäller får upp han på morgonen och minska dagsömnen. Inet så enkelt när det enda man själv vill göra är SOOOOOOOOOVVVVAAAAAAAAAAAAA!

• Pysseltjejen

Åh, jag hinner inte med tråden längre.....

sist jag var inne var det 500 inlägg idag är det 1000
    en tröst att man inte är ensam.

Angående hostmedicin så har jag läst nån gång att de vanliga receptfria hostmedicinen bara stimulera hjärnan så att man inte ska känna att det kliar i halsen osv.

men mollipect ska väl vara slemlösande och vidga luftrören. sen har jag hört att vissa barn kan reagera på molipect med ännu mer vakentid....tror det är ämnet som är luftrörsviande som även gör dom pigga och mer oroliga...

nu vet ja ju inte om detta är korrekt, jag säger bara vad jag har hört....

• Pysseltjejen

Kliff:

Du har absolut rätt, tycker det är lite för lite sömn med 9-10 timmar/dygn!

När sover hon sin första tur på dagen?

det känns som om den sovturen hon har är egentligen för lite med en gång per dag, hon skulle kanske behva sova 2 gånger? Och sovturen är kanske för sent på dagen så att hon hinner inte hålla ut till kväll utan somnar 18.30 och sen är hon pigg vid 20 igen!

Mitt förslag är att lägga upp stenhårda rutiner. kanske väcka henne tidigare (jag vet det atr emot när dom äntligen sover) för att sen ha en tidig sovtur på ganske 30 minuter -1 timme på förmiddagen? Sen kanske hon hinner med en liten sovtur på eftermiddagen och kan komma i säng kl 20 istället? Låter det rimligt?

Det är ju jättetufft att ändra rutiner med ett barn som redan sover för lite så ni får bara beredda på ett par jobbiga dagar om ni bestämmer er för detta.

Vi fick nattvak när vi gick över från att sova 2ggr/dag till en gång, då började han vakna på nätterna.

i övrigt tycker jag att du ska skippa nattammningen, det är en stor tös nu, hon behöver ju inte äta egentligen, det är nog snarare för gos med mamma hon vill amma eller är det det enda sättet hon kan somna på?

• Pysseltjejen

Kliff:

ja, ni måste ju hitta nåt som fungera för er, jag vet bara att det var lite så för oss att när han sov en gång per dag så räckteinte dagen till så att han kunde sove en omgång till och då höll han knappt ut till kvällen, åt dåligt var gnällig osv...resultatet blev väl en ickeutvilad unge som inte hittade ro på natten heller då.

Så hon sover kl 11.30, stiger upp 08.00, då klarar hon alltså 3,5 timmar tills hon blir trött igen. Och sen är hon vaken från 12-18.30, dvs 6,5 timmar och sover då ca 1,5 timme igen och är uppe vid 20 igen...och sen i säng igen vid 23.30?
    jag vet inte, jag tycker det låter som hon har förskjutit dygnet lite??
    Om du väcker henne vid 06.00 och lägger henne vid 09.30 igen, låter henne sova 30 minuter kanske? sen försöker en eftermiddagstur vid 13-14 tiden och låta henne sova 1 timme då, senast upp vid 15 och kanske i säng för natten vid 20-21?

Går hon på dagis? Eller ska hon börjar snart?

Fundera på det hela och lycka till!

• Pysseltjejen

Kliff:

ja, det är svårt och går verkligen emot en och väcka dom när dom väl sover! Vår kille började dagis nu och då är det ju upp senast 06.30 fast han var vaken mellan 03-05. man har ju inget val där, första tide var han ju jättetrött. Sen är det fasta sovtider och mattider på dagis och jag ska säga dig att han har sovit 2 nätter från 20-06 denna veckan (3:e veckan på dagis)!!!! Detta har inte hänt på 80 MÅNADER att han sov 10 timmar i sträck...så vi hoppas ju att det nu vänder snart....

Så tyvärr är det så som alla predikar...RUTINER RUTINER.....jag lät ju han också sova till 08 när han var vaken på natten men fick ju han knappt i säng på kvällen sen...så vi fick aldrig några riktiga rutiner fast man kämpade att skapa dom, för jag orkade ju inte heller vara uppe kl 06 (är gravid igen) och ville ju också sova, precis som han

Återigen fundera genom det hela och lycka till!

PS! Du frågade om det kanske är en fas, tyvärr har jag gjort den erfarenheten att det sällan är faser som går över av sig själv, jag vet inte vad ni andra säger!??

• Pysseltjejen

HAHAHA...8 Månader ska det vara

Inte 80!!!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!