• Fusion

För oss med barn som inte sover!!!

Mamasnest skrev 2008-01-05 07:32:10 följande:
    Fusion: En tanke bara, tror du inte att ni hjälper honom att nöta in vanan att vakna en gång i timmen om ni tar upp honom varje gång? Kanske är det bättre att sitta brevid sängen och få honom att somna om där?! Då kanske han somnar om av sig självt när han vaknar varje timme
    när jag har lagt honom för att sova efter sista målet mat vid midnatt så tar vi inte upp honom ur sängen mer om han inte blir helt vettlös.. Vaknar han så vänder vi bara på han och gungar lite på sängen så somnar han snart om igen...

Men det jobbiga är ju varför han ska vakna varje timma och skrika för att sen somna om...
  • Fusion

Här vart det en natt som var jobbig...
    Han sov bra mellan 20 och till midnatt
    Sen vaknade han 2 gånger i timmen och låg och gnydde
    skrek inte så högt men tillräckligt så man skulle vakna
    Det räckte med att vända lite på han eller gunga på sängen så
    somnade han snart om igen ...
    jag är så lättväckt så det räcker med ett pip så vaknar jag fast jag har öronproppar, och sen har jag ett rent he***e att somna om igen så totalt sov jag väl 30 minuter ...
    Min sambo hon somnar om innan huvudet ligger på kudden..

• Fusion

så nu har vi inlett en ny sömnlös natt igen...

i 3 timmar sov pojken i ett sträck ikväll så nu börjar nattpasset med att vakna 2 gånger i timmen och gnälla..

inte lustigt att man blir beroende av treo mot huvudvärken..

• Fusion

i 50 minuter fick jag ligga i sängen men det han man ju inte somna på .. bara för att den ena av oss skulle få sova så tog jag en rask promenad på en timma och i 45 minuter skrek han i barnvagnen sen somna pojken , frågan är bara hur länge...

nån som vet om man kan bli sjukskriven för sånt här , ska egentligen börja jobba om 4 timmar men känner att jag inte orkar det idag..

• Fusion
    Mamasnest skrev 2008-01-08 08:45:57 följande:
    Fusion: Det låter precis som min mellantjej när hon hade reflux. Har han några andra symptom, hur sover han och hur äter han?
    [/citat]

Andra symtom som vad då ?...
    Han sover max 3 timmar i ett sträck om dygnet och det är på kvällen sen resten av natten så sover han ca 20 minuter och vaknar och är allmänt orolig i kroppen far omkring och sprattlar med ben och armar tills vi kan lugna ner han med en napp i munnen och vagga honom lite , då kan han somna om igen och så fortsätter det hela natten 2-5 gånger i timmen..
    dagarna kan han om vi ha tur sova 1 hel timma nån gång längre men oftast mellan 20-60 minuter 2-3 gångre om dagen..

han har fått ersättning redan från han var nyfödd och lite bröstmjölk , och dom första månaderna åt han väldigt ofta men lite , nu efter prat med bvc ska han få risgröt på morgonen 1 portion , till lunch ska han få puré och det får han bara i sig en halv burk , likaså till middag , kvällsmat blir det gröt igen och har vi tur får han i sig en hel portion , under natten sen så får han ersättning igen om det behövs..
    fast han äter varje måltid under protest , fast han följer ju iaf sin viktkurva bra...

Läste om reflux och det verkar vara nån form av halsbränna...
    Vi har fått Zantac oral lösning utskrivet och provat med det
    vi tyckte inte det hjälpe så nu kör vi inte med det , det kunde ju vara lite trista biverkningar..
    MymlanB skrev 2008-01-08 10:09:41 följande:
    [citat]
    PS Fusionen bekant blev sjukskriven för detta men hon hade en schysst läkare som knåpade ihop ett intyg om någon typ av utbrändhet.. det gäller nog att hitta rätt läkare tror jag - känner du någon bra?
    Tyvärr så är det inte så enkelt här har ringt till sjukhuset och pratat men den jag pratade med kunde inget säga utan skulle konsultera och sen skulle dom ringa tillbaka senare ..

Men det var ju som nån skrev att blir man inte sjukskriven så lär man snart vara orkeslös och bli sjukskriven för det..
    Visst man kan sjukskriva sig självt en vecka , men jag har svårt
    för det vi har för mycket att göra på jobbet , så ur den synpunkten tycker jag det känns bättre att nån sjukskriver mig..
  • Fusion
    Mamasnest skrev 2008-01-08 12:35:51 följande:
    Fusion: JAg har en kompis som blev sjukskriven för att hennes barn inte sov så det SKA gå. Sover han på mage eller rygg och hur beter han sig när han vaknar och har svårt att somna om?
    Han vill inte sova på mage utan rygg eller på sidan är det som gäller..

När han vaknar kan väl nästan beskriva det som om nån vaknar upp ur en otäck mardröm , han ligger och skriker inte högt då , och sen vevlar han med armar och ben ligger och spänner sig...
    ibland somnar han om bra efter att han fått nappen och man har gungat lite på sängen , och ibland är det svårare att somna om då får man helt enkelt ta upp honom ett tag ..men oftast somnar han om efter att man har lugnat ner honom..
  • Fusion

Mamasnest: vi ska försöka att testa med att sova på mage , fast oftast har det blivit protester direkt men man kan ju lägga han på magen när han han väl har vaknat till 1 gång då kanske han inte blir lika kinkig ...
    Vi har sagt likadant att det växer snart bort , han hade ju kolik från att han var nyfödd och då sa vi varje vecka att det blir nog bättre nästa vecka och nästa ...så nu säger vi att det blir nog bättre nästa månad istället..
    Tack för lite tips iaf...

// Fusion

• Fusion

Mamasnest: Han är 4½ månad ..
    Napp har han väldigt sällan utan den har han mest bara när han ska somna in sen så pluppar den ut..vilket kan vara lite jobbigt för har han inte somnat in tillräckligt när nappen åker ut så vaknar han igen...

• Fusion
    Mamasnest skrev 2008-01-08 13:13:20 följande:
    Då kanske han tillhör de barn som nappen stör för?! Om han vänjer sig med att somna utan den så kanske han inte vaknar för att han saknar den?! En tanke bara... Som sagt, mitt enda nappbarn sov ju som en stock...
    Nu har han precis somnat i en barnvagn ute i hallen , han somnade utan napp och sen står det en radio med lite lugn musik på golvet..hehe

Läkaren ringde precis och sa att han inte kan sjukskriva för en sån här sak utan jag får sjukskriva mig själv 1 vecka och hoppas att det blir bättre...
    Jag sa det, att är det bättre att jag fortsätter som vanligt med jobb och sömnlösa nätter och sen kommer tillbaka utbränd och förstörd.. jo jag förstår din tanke sa sjuksystern och det gör nog läkaren med men han kunde inte göra det ...
    man blir ju så förbannad ...
  • Fusion
    Mamasnest skrev 2008-01-08 13:24:22 följande:
    Säg att du har fått problem med hälsan pga sömnlösa nätter! Magen kan krångla, migrän är nog inte ovanligt, yrsel och massa annat kan säkert också orsakas av att inte få sova. Överdriv lite om det behövs, annars kanske du blir sjuk på riktigt.
    Jo jag sa det till han men det hjälpte inte utan jag fick återkomma då isf ...
    rätt sjukt jag är annars aldrig hemma från jobbet kan jobba även om jag är sjuk på riktigt...
    jaja jag är iaf hemma denna vecka så får vi se vad som händer...
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!