Inlägg från: lillasnövit |Visa alla inlägg
  • lillasnövit

För oss med barn som inte sover!!!

Hej nattugglor...Första natten med kuren går hittills över förväntan. Somnade 19. vaknade 22 och då bytte vi blöja och la ner honom i sovställning. Vår tanke är som AW att han sak lugna sig innan vi säger ramsan och enligt råd från bvc skulle vi vänta nån minut utanför dörren innan vi la ner honom igen, annars blir det som en lek. Han somnade om DIREKT, alltså hann jag aldrig ramsa. Nu vaknade han igen 2,15 och det brukar AÖDRIG gå att få honom att somna. Nu la jag ner honom i sovställning-hysterisk-gick ut och väntade 1 minut-la  ner honom i sovställning-hysterisk-gick ut-väntade ....30 sekunder och nu är det TYST!!! Tror han redan sover igen!!!! Hann alltså inte ramsa denna gången heller! Är det dumt? Ja inte att han sover förstås men att man inte bygger in ramsan??
    Fattar ingenting!! T'äänk om det är så här enkelt. Skillnaden mot innan är att vi nu lägger ner honom på mage, innan la vi honom på rygg och sa gamla ramsan. Nu har vi bytt ramsa, men inte hunnit säga den mer än när han somnaade för natten eftersom han var lugn när vi la ner honom. Nu ska jag återvända till sängen och förundras över denna natt

• lillasnövit

Oj vad skrivfel i denna sena timma............

• lillasnövit

Mamasnest: Vi körde med ramsa resten av gångerna inatt, vi blev bara så snopna att han gav med sig så fort, hade ju räknat med minst en timmes gallskrik varje uppvak, nu skrek han så lite att vi bara var inee två gånger per uppvak innan han somnat om. Han vaknade 2,40 03,00 03,20 ,3,40 och sov sen till SEX!!! Vi är mer än nöjda. Återstår attse hur nästanatt blir! Tack alla härinne för stöttning, peppning och välmenta råd!!!

• lillasnövit
    Lillis05 skrev 2008-01-06 16:14:52 följande:
    ÅHHHHHH VAD JAG LIDER MED ER! Jag vet vad ni pratar om men för stunden får vi så pass mkt sömn att vi klarar oss - tack vare Theralen! Jag törs dock inte tro att detta kommer att vara för evigt...håller mig hela tiden uppdaterad med vad som skrivs här men bortser förstås ifrån sådana inlägg som snarare sänker än peppar... Vet att ni alla gör vad man kan för allas bästa! Lycka till! Mitt i allt elände får man mycket styrka bara genom att HÖRA om o VETA att andra vet hur det är...
    Jag känner enormt stöd av att veta att det är fler än vi som kämpar och visst vill vi alla våra barns bästa i den här tråden!!!! Bara vetskapen om att ni finns hjälper när man har sina vakentimmar i mörka natten. Önskar dock att denna tråden skulle kunna upplösas för att alla barn plötsigt lär sig sova

Vi har avklarat andra natten SHN och inatt var det TRE, säger TREEEEE uppvak!!! Känns som att det går alldeles för bra....La ner honom i sovställning, sa ramsa och han somnade om direkt vid all tre tillfällena. Dock är jag själv så störd i min sömn efter många månaders sömnbrist att jag sov lika lite som vanligt. Men det får vi hoppas ger sig om Alvin mot alla odds kan sova bra i fortsättningen.

Jag frågade min bvc-sköterska om omega3 och hon sa att det finns väldigt lite underlag men att det inte är skadligt att ge sånt som är menat för barn. Men just oss rådde hon att vänta och se om kuren "tar" innan vi prövar det annarsvet man ju inte vad som beror på vad så att säga.
  • lillasnövit
    Applemum skrev 2008-01-07 03:21:09 följande:
    Han vaknar var tionde minut. Å jag kommer inte kunna få sova i morgonbitto då min sambo ska bort!!!!
    Stackare! Hur gick det sen? Fick du sova nåt mer?

Här går kuren helt underbart bra. Inatt sov han från 19,00-06,15 och vaknade bara 22, 05 och 05,40. La ner honom, ramsade och han sov. Egentligen ska vi väl kunna
    gå över till enbart ramsa nu va?  Tyvärr har sonen blivit DUNDERförkyld, hoppas inget rubbas för det

Nu kallar plikten(=bajsblöja )
  • lillasnövit
    Mamasnest skrev 2008-01-09 12:15:11 följande:
    Parrelation??? Är inte det när man tar varsitt barn och försöker se till att få tillräckligt med sömn så att man kan rycka in och hjälpa den andra om han/hon inte fått sova? En sådan parrelation har vi och den är underbar!

Här är det glädjebud angående sömnen. Trots rejäl förkylning är det endast tre uppvak per natt och då räcker 1-2 ramsor per gång. Inatt sov han 19-07 med avbrott 03,30 04,30 05,00 05,40 och det första uppvaket fixade han själv. Är så GLAD och ändå pessimistisk att det ska vända.. Lider SÅ med alla i tråden, hoppas fler får sova bättre snart. Vågar inte lämna tråden än
  • lillasnövit
    Mamasnest skrev 2008-01-10 12:53:04 följande:
    Nu sover båda tjejerna så du ser att det finns hopp. *viskar en hemlis* Jag och sambon håller på att planera inför att gifta oss i sommar men har inte gått ut med det än. En av planerna kring det är att ta in på hotell och båda var mest ivriga över tanken på att få sova en hel natt. Ha ha, det säger allt.
    ÅH grattis vad roligt!!! Haha...förstår det där med längtan efter sömn, skulle jag gift mig nu hade jag garanterat ägnat bröllopsnatten åt sömn
  • lillasnövit
    Mamasnest skrev 2008-01-13 21:26:32 följande:
    Jag såg en mamma en gång som kom och bar på en gallskrikande bebis, men bebisen hördes knappt. Jag bara gapade och fick vilda fantasier om vad jag skulle göra om mina barn skrek så där lågt. Långa bad tex.
    Håller bara med.... Vissa bebisar hörs knappt och föräldrarna är utom sig. Känns på ett sätt hemskt att man blivit så förhärdad mot låga toner. Efter flera lyckade (med våra ögon sett iaf) nätter med AW-kur ballade han ur helt inatt och slkrek mellan halv två och fyra. Bakslag? La ner honom och ramsade som en galning och kännde mig/oss SÅ villrådiga men till slut somnade han om. Längtar tills han kan prata och säga vad han vill....
  • lillasnövit
    el skåpet skrev 2008-01-15 01:42:36 följande:
    inte läst ett enda inlägg men leker ni något med barnen på dagen?fokuserar man på att ha dem aktiva på dagen så är de ju dödströtta på kvällen.
    Ja jag tror att jag svarar för alla om jag säger att JA det är klart vi gör! Trött barn betyder inte att barnet sover, i alla fall inte här....
  • lillasnövit

Vi har nu kört SHN sen förra fredagen och Alvin sover MARKANT mycket bättre. TVÅ nätter untan ett enda uppvak. Natten till igår hade han ett bakslag och var vaken 01,30-04,00 men inatt sova han 19-06,15. Bakslagsnatten var hemsk tycker jag, men jag är glad att vi höll fast vid kuren och inte gav upp. Så för oss verkar kuren hjälpa mycket. Dock är jag så trött och utsliten att jag nästan blir rädd. Fick yrsel i morse så jag fick ringa hem maken, kunde inte stå. Däckade och sov en timme och känner mig bättre nu så maken har återvänt. Men usch vad gör sömnlösheten med en egentligen?

Möjlig mamma: Svårt det där. Sover hon när hon ligger hos er? Jag har bara ett barn och han är yngre, så jag har inte så mycket att komma med mer än medlidande som man har med alla här i tråpen som verkligen har sömnproblem.

3hjärtan: Lösning som passar alla finns nog inte, håller med. Tråden har verkligen växt och det visar väl på att den fyller ett behov, om inte annat just för stöttning.

• lillasnövit

Angående sömn borta så sover Alvin lika dåligt eller sämre när vi är borta. Hos mina föräldrar har vi varit 4 nätter utan någon förbättring.

Nu ska jag INTE klaga längre för Alvin är en sömndrömbarn nu jämfört med innan, tack vare SHN. Nu är "rutinen" att han vaknar och skriker runt 22, då byter vi blöja för den är alltid jättetung då, sen sover han oftast till runt 5. Kämpar med att få honom att sova till 6 men det är svårt. Utnyttjar alltid marginalkvarten och tar morgon 05,45.

Tänker dock inte lämna tråden...

Nej nu måste jag jobba vidare, rasten slut... (På jobbet idag)

• lillasnövit

Fusion: VAd underbart att höra!! Hoppas denna natt varit lika bra.

Här går det jättebra med sömnen och jag är på väg att lämna tråden. Igår: 19-5,30 och inatt:19-06,10. UTAN UPPVAK!!! Förstår ni!!!! Gläds med alla som fått förbättrad sömn efter denna trådens start och lider med alla som inte fått det. Våra "knep"(som ni alla säkert redan testat...):

-har aldrig smakat nåt sött
    -RUTINER-alla nattningar likadana
    -SHN-kuren med AW och att vara KONSEKVENT, bestämma sig för en linje och köra på den. Nä

• lillasnövit

Inte för att det är så viktigt, men jag har inte gett omega3, var nog nån annan. Så jag kan inte säga nåt om det

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!