Inlägg från: Mamma till bröderna bus |Visa alla inlägg
  • Mamma till bröderna bus

För oss med barn som inte sover!!!

Mrs 78 skrev 2008-01-05 18:53:58 följande:
    HejHar en 1 årig lillprins som aldrig sovit bra. Har varit inne i tråden o läst till o från men inte skrivit tidigare. Förstår att det är många som har det jobbigt.I nuläget vaknar sonen mellan 7-10 ggr/natt men är ej vaken så länge varje gång. Förr var det timmar samt många fler uppvak. Vi ger välling 1 gång på morgonkvisten vid 4-5 tiden och går upp vid 07.Läste i tråden om omega-3, att detta kan hjälpa så nu är en flaska inköpt. Undrar därför om man ska ge detta vid någon särskild tidpunkt, kvällen?Undrar också hur era små sover på dagen? Hur många pass, hur länge o vid vilken tid? Vi har precis övergått till 1 pass per dag, men han sover nog för lite då eftersom man märker att han är trött på sen eftermiddagen.Jätte tacksam för svar!
    vi brukar ge till middagen, Ska ges i samband med måltid...
    sonen sov som en kratta på dagen förut innan omega3 ( max 20 min) efter 3 dagar med omega3 så började han sova 1-1½ timme varje gång!!! men redan första kvällen märkte vi av att han blev lugnare och hade lättare att komma till ro och iom detta även sov tyngre utan att vakna av minsta lilla ljud. han vaknar fortfarande 1-2ggr och vill ha nappen, men det är en fis i rymden om man gämnför hur vi hade det förr.. nu är vi inte tillbaka där riktigt än, felix har vaknat 1 ggr ikväll, så ganska lovande inför natten..

men jag har en teori, säg gärna vad ni tror.. sonen äter pencilin ( jag med ) jag får halsbränna av denna, kan det vara så att Felix oxå har det och därför vaknar och tokhostar? annars har hostan nästan försvunnit när han sover ( hostar bara när han busar eller blir arg) i såfall kanske han hittar tillbaka helt igen såfort kuren är över.. hmmm vad tror ni?

Kan tillägga, jag börjar jobba på måndag, vet inte om man orkar det utan någolunda sömn iaf. ang detta med åkommor vid sömnbrist, ständig huvudvärk, svårt att koncentera mig och tappar ord, helt sjukt, känndes som om man hade afasi...
    Oj vad mycket jag skriver..  :) sorry
    Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!

god morgon på er!
    Hur har era nätter varit? HÄr såg natten ut såhär: somna 19,vaknade runt 21, somna om snabbt och sov till 22.30, somnade om snabbt igen och sen sov han ända till 4, somnade om vaknade till runt 5 men sommnade om utan vår hjälp och sov till 6.45, tycker jag är en hyffsad natt iaf.. men kan bli bättre ( för två nätter sen vaknade han varje timme fortfarande, så det har vänt snabbt)

siabellon skrev 2008-01-06 15:26:08 följande:
    hoho, jag har läst lite löst här om omega3 o att vissa ger sina bebbar det. är det nån som kan tipsa om nån sida där man kan läsa om just detta för min nyfikenhet har väckts. alltså inte andrahandsfakta utan direktfakta typ!Sen kan jag tillägga att det har varit en TRÅKIG natt för oss, tror att det är Es tand som spökar. Den första har börjat spricka fram nämligen. Är seg som en rumsvarm julknäck i kålan/kolan (hahaha, där fick jag till det!)nu.
    tyvärr vet jag ingen sida om det, men neurologen som tipsade mig om det sa att det finns forskning om omega3-sömn. man har sett att det ger god efekt på barn med adhd/damp ( även om alla barn som sover dåligt inte har det)
    Mamasnest skrev 2008-01-12 21:51:34 följande:
    JAg tänkte på en sak igår när jag skulle sova. Jag har arbetat med handikappade som hade svårt att koppla av/sova och på en del fungerade det att lägga ett täcke fyllt med sådana där bollar som finns i lekrum. Täcket är jättetungt och tynger ner kroppen lite så att man lättare slappnar av och kan somna. Nu skulle jag ju inte rekomenera detta till bebisar eftersom det ökar risken för PSD, men jag tänkte att man till äldre barn kunde prova ett tyngre täcke?!
    tänk jag har oxå funderat på något liknande ( samma yrkesbakgrund) det borde finnas något sådant, testade ett tag taktil massage av sonen efter kvällsbadet, funkade lite tror jag eller så ville jag bara tro det.. här har vi de senaste dagarna skurit ner vilorna till 1 om dagen sover då allt mellan 45 min- 2 timmar.. han vaknar fortfarande, vissa nätter fler än andra. en natt sov han ända till4 innan han vaknade och sen har han börjat med en underbar ny vana.. sova längre på mornarna :) typiskt nu när jag ändå måste upp och jobba.. men 2 mornar har jag fått smyga för att knodden ligger och sover.. ( han har vaknat runt 7.30-8 på morgonen.. ) tänk vi kanske är påväg till ett normalt sömnmönster.. ÄNTLIGEN...!!! ikväll har vi varit borta på middag och Felix var på strålande humör hela kvällen, somnade på vägen hem ( ca 22) han brukar somna runt 19, inga problem fast han vaknade till när vi kädde av honom.. så nu ska jag passa på att sova
    Pasadena skrev 2008-01-13 16:40:07 följande:
    Theralen =lugnande?/sömndroppar? (är inte säker på vilket riktigt men nåt sånt)omega3=fiskleverolja, ges i kapslar till barn över 1 år och tar bort udden av rastlösheten, kan verka lugnande.
    omega3 är flytande lite oljig, inte så god men ger bra effekt om det är rastlös som barnet är vid nattning och har svårt att komma till ro

hej på er! Det var länge sen jag skrev.. men, FELIX SOVER!!! han vaknar 1-2 ggr varje natt, men det är bara att ge nappen så sover han igen, det händer ibland att han sover hela natten oxå.. JIPPIE!!! Behöver jag säga att min nya gud heter omega3?
    han sover ända till 7-7.30 på morgonen, sover 1½-2 timmar på dagen, så himla skönt.. ( vet inte äns om ni minns mig) men vi testade omega3 olja mot sonen sömnproblem efter att verkligen ha testat allt och efter att ha haft en riktigt monster helg.. då vi var vakna i 46 av 48 timmar.. känns redan avlägset =) LYCKA TILL!! HOPPAS NI OXÅ FÅR SOVA SNART!!

Ipomea skrev 2008-02-25 11:57:00 följande:
    Härligt bussig!Har åxå börjat ge mina eye q.. Hur lång tid tycker du det tog innan du märkte skillnad?
    hur länge har ni gett? vi märkte skillnad på ca 1 vecka.. började med att nattningen gick smidigare, sen började han sova ett längre pass på dagen, sen slutligen bättre nattsömn... just nu sover han middag, har sovit ca 30 min, hade det varit som förr så hade vi redan varit igång och lekt igen :)

hej läste lite bakåt att några undrar om omegan... detta sa vår läkare: det finns studier som visar på att vissa omgea3 oljor hjälper barn att lättare komma till ro och somna/sova, oljan kan ta "udden" av rastlösheten som en del barn ( och vuxna) har i sig.
    Det finns inga konkreta bevis på detta, men forskning som tyder på det, det som är, är att oljorna är lite olika i sammansättningen, den vi fick tips om av eyeQ..
    Lycka till alla sömnlösa!!!

lollolalla skrev 2008-03-02 13:45:43 följande:
    Var hittar man eyeQ och vad kostar det?
    hälsokost. runt 200 kr . rätt dyrt, men för oss som det hjälpt enormt mycke, så skulle jag betalat tio ggr mer.. ;)
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!