• 3hjärtan

För oss med barn som inte sover!!!

Josefine85 skrev 2008-01-15 16:03:04 följande:
    Hoj.Jaha. Då har vi vart till barnläkaren.. trodde jag :S I slutet av vårt samtal så fick jag reda på att hon var psykolog :-OVi ska iaf få prova Theralen. Han är i minsta laget, men hon sa att det inte är någe farligt. Äntligen ser jag en liten strimma av hopp igen :)Vår BM skulle mejla barnläkaren (som jag trodde vi skulle träffa idag) så hon får skriva ut Theralen till lillen. Hoppas HOPPAS nu att vi får orning på detta oroliga sovande.
    Oj vad tokigt, men väl bra ändå - ja alltså att det blev psykolog- istället för läkbesök? Kanske hade väl ni som föräldrar pratat o önskat annat om ni vetat från början att det var en psykolog? När vi träffat psykolog har hon medvetet gjort så att hon INTE vill träffa barnet, för att inte skapa sig en "felaktig" bild...tycker det är bättre att bara lyssna till oss... Nåja, hoppas det känns en smula bättre!

Vi har gett Theralendroppar under två olika perioder nu - i syfte att själva få sova o för att om möjligt bryta en ond cirkel. Har ni fått råd om hur länge ni ska ge? Vi fick rådet att inte ge allt för kort period, då det kanske inte gör ngn direkt verkan, mer än att man i bästa fall får sova (vilket ju inte är illa!). Vi började med tre veckor. Det gick dock inget vidare eftersom vi fick avbryta i slutet med att alla barn blev sjuka - förstås! Nu ger vi ständigt o har fått ok av läk på Barnkliniken att ge i tre månader (dock bara i väntan på återbesök o fortsatt utredning) - det ska verkligen inte vara FARLIGT på NGT sätt! Ni måste ju förstås testa er fram men vi har märkt att det blir bäst resultat om vi ger dropparna ca 1 tim innan läggn - det är ju inte så att det på ngt vis "knockar"... Ja ja...vet en tjej till här som är ganska bra på "Theralenknep" så hojta om det finns frågor!
  • 3hjärtan

Oj, du hann lägga in ett inlägg samtidigt som jag skrev, så det kanske förekommer upprepningar, hmmGenerad

• 3hjärtan
    michiara skrev 2008-01-15 18:38:25 följande:
    andréa får 0.25 ml, vet inte hur många droppar det är - har inte räknat. hon har utöver theralen melatonin som är för själva insomnandet. förut hade hon theralen från cirka 1,5 års ålder till 5 år men har varit utan från dess till nu. det jag har märkt genom åren med theralen är att om man inte lägger barnet i tid efter man gett medicinen så avstannar effekten, dvs det somnar inte utan blir bara sur och tvär. iaf min dotter
    Åh vad olika det är... Vi tycker oss märka att effekten för insomnandet kommer efter ca en timme... Ger vi det för tätt inpå läggn så tar det göööör lång tid innan hon ens somnar! Har försökt läsa mig till vad som sägs om tiden för effekt, men inte hittat något... Någon som vet? Det varierar ju så...

NU ska vi bada tre barn som idag är uppe längre än vanligt (somnade i bilen alldelses för sent på em, illa illa!). Vi får se om det straffar sig big time i natt - hoppas inte! Det har varit bus o lek nu så det står häsliga till! Mamman knappar på datorn o pappan är superduperlekfarbrorn!
  • 3hjärtan
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-15 21:12:26 följande:
    Googlade och hittade mjölkfri EnaGo välling så det kan jag ju prova, säkert svindyr, men man kan ju prova. Men vet du hur länge man ska testa att utesluta och är det både laktos och mjölkprotein då eller?
    Hej...vi provade under en längre period att utesluta ALLT mjölkprotein - för det är oftast det de mindre är allergiska mot (o kanske även ägg). Tänk då på att inte ge ngt annat som innehåller just komjölksprotein, bara att läsa sig till. Ekogo är bra, lite dyrare dock men inte hutlöst (ca 40 kr/paket). Prova ett par veckor o därefter kan ni ju själva provocera fram en ev reaktion (om ni inte redan märkt avsevärd skillnad på barnet) för att fastställa om barnet verkligen är allergiskt. Eg borde ni göra detsamma med ägg för att vara på den säkra sidan... I vårt fall var det tyvärr inte det som var problemet... Vi hoppades innerligt! Men det verkar inte vara helt ovanligt att det faktiskt är sån allergi som stör många barns sömn! VÄL VÄRT ATT TESTA!
  • 3hjärtan

Inatt var vår natt ok! Eller riktigt BRA rättare sagt! Fick sova ostört mellan halv elva o ett! Sen uppe till 3...lite mer sömn fram till halv fem...uppe i bara en halv timme o sen sömn till sju! FANTASTISKT när jag tänker efter... Detta trots Theralen...

• 3hjärtan

Alltså...måste bara säga... Under en tid här sedan jul har ju faktiskt vår tjej sovit ok tack vare Theralen o vi märkte en MARKANT skillnad på henne dagtid! En betydligt gladare, mer harmonisk tjej full av nyfikenhet o fart! Till skillnad mot tidigare med mestadels gnäll o missnöje! Så självklart mår ju inte de små heller bra av sömnbristen! I vårt fall är det ett måste att få henne att sova på dagen om hon inte sovit på natten, annars är cirkusen igång för fullt! Jag får bara ut o gå gå gå så somnar hon till sist! Gör inte era det...till sist...somnar i vagnen? Det gagnar ju inte en själv alls eftersom man då får gå när de små sover...men bättre i alla fall...

• 3hjärtan

TOZZA: tycker du har så otroligt mycket bra att komma med - kanske kan det hjälpa eller stötta någon! Ville bara ge lite "cred" för att du tar dig tiiiid!

• 3hjärtan
    Pasadena skrev 2008-01-16 18:48:37 följande:
    Jag är ute och går 1-3 ggr/dag för att min dotter ska sova. Tradigt värre men finns det ingen annan lösning så får man ta det. Jag skulle ialal fall, om jag var ni, testa att ut och gå ett par ggr/dag om han nu kan sova i vagnen. Det är ju toppen! Plugga in ipoden i öronen och gå långpromenader!
    Säger som du Pasadena; även om det inte är just vad man själv behöver (när man bara vill soooova) så prova att gå ut o gå o se om killen somnar då. Kanske kan man på så vis skapa en god vana med att sova dagtid o kanske kan det i slutänden hjälpa till med att skapa bättre nätter... Det sägs ju att man bäddar för natten på dagarna, god dagsömn föder god nattsömn - tror det stämmer på väldigt många. Vi har dock alltid fått rådet att INTE låta barnet SOMNA efter kl 15 (ok att sova över det klockslaget, men inte somna in...) för att inte störa nattsömnen. OM inte annat så kanske man får en aningens goare bebbe om han/hon är liiite mer utsövd dagtid.

Jag har just legatr på en madrass på golvet, med musik i öronen, o väntat på att mina tjejer skulle somna. Den ena la ner huvudet ganska direkt (hon som inte är så bökig) o kom till ro medan den andra har stått o gapat i högan sky ett bra tag! När jag klappar på hennes kudde (sticker in handen mellan spjälorna) lägger hon sig ner men far snart upp igen - o så där håller vi på. Vet ni då vad jag ska roa mig med nu! Måste ge mig iväg o handla! Sonen fyller 3 år imorgon o ska ha lite kalas... har bara inte funnits annan tid...Helst skulle jag bara vilja krypa ner o sova!

Lycka till alla trötta inatt!
  • 3hjärtan

Härlig start på dagen kl 5... sonen kräktes! O mannen som åker till Sälen torsd-sönd...det är ju redan tufft som det är! Dock är han såååå värd att få komma iväg o göra ngt KUL! Men jag då... o magsjukt barn... Måtte man klara sig själv o slippa magsjuka...

• 3hjärtan

Inser ni hur knäppa vi är?! Försöker hela tiden finna svar, lösningar, idéer för att få ordning på situationen! Eller, vadå knäppa, vi har ju en sjujäklars överlevnadsinstinkt att vara stolta över! Nu har jag efter om o men fått mina twins att sova. Kräksjuke sonen är piggare o kom just in i lekrummet o säger "Mamma, titta va stökigt det är..."Flört-3 år på dagen! Så det gav mig en spark i baken!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!