• 3hjärtan

För oss med barn som inte sover!!!

Ja fy bubblan... NÄR ska vi ALLA få SOOOOOVA??? I have a dream - skulle bara vilja få sova, sova o sova - så mkt jag bara orkar!

Jag har varit förkyld, hostig o hängig en vecka nu o det blir ju inte precis bättre när man ju aldrig får sova! Åh, dessa stunder saknar jag den bekymmerslösa tiden innan man fick barn, då man faktiskt "fick va sjuk i fred" (förstå mig rätt, önskar inte bort mina barn...men...)!

Varför är det eg så här! Har ställt mig den frågan lääänge nu, men får liksom aldrig ngt svar! Varför vill vissa barn sova, sova, sova redan från start medan vissa tar flera år på sig att komma underfund med hur skönt det ju faktiskt är att sova o vakna utvilad!

Nåja, mina twinstjejer sover nu äntligen en fm.lur o jag ORKAR verkligen inte göra ngt! Just nu är det avkoppling framför datorn. Den ena tjejen har feber o gör mest inget annat än gråter när hon är vaken. Den andra blir avis o vill också vara i famnen. Nu är i alla fall sonen hos dagmamman, så jag vet att han får det han behöver vad gäller lek med andra barn, stimulans och lite "avkoppling" från sina syrror.

*** SkrikandesIbland kan man ju bara bli så arg på sin älskade man!!! Ni med??? Alltså...sonen är hos dagm en bra bit bort o jag brukar då ta bilen. Framför allt en morgon som denna, kallt, en sjuk o hängig dotter, en sjuk o hängig mamma... När jag efter mkt om o men fått på alla tre kläderna, satt tjejerna i vagnen o ska plocka med mig saker som ska med...hittar jag inte bilnyckeln (har bara EN som funkar som startnyckel - den andra borta grrr...)! Ringer mannen som "Åh f-n, den fick jag visst med mig...." GRRRRRR! Barnen gråter, väntar på att komma iväg... Tänker; "Ok, får väl gå...måste bara klä på alla mer....men nej, vi har ju inte ståbrädan hemma!" Så mannen får med svansen mellan benen låna en bil på jobbet o åka hem med nyckeln. Eftersom det skulle ta en halvtimme fick jag ta av alla barnen kläder o liksom börja om från början... o bara vänta... *** Tur jag älskar honom så mkt ändå!!!Skrattande

• 3hjärtan
    Ipomea skrev 2008-02-18 10:01:20 följande:
    3hjärtan: förstår precis hur du menar.Men du tror du inte att vi bryr oss om våra barn så mycket att det blir liiiite för mycket.. Förstår du hur jag menar? Som jag skrev i ett tidigare inlägg..
    Hmmm...inte riktigt med på noterna...inte haft koll på alla tidigare inlägg...berätta!
  • 3hjärtan

Åh...Tozza...har ju glömt säga; vi har kört med Omega3 ett bra tag...inte märkt ngn skillnad att tala om...men så kör vi ju med Theralen också...Men väl värt att prova...finns ju mkt annat pos med det. Din stackare efter nattens o dagens bravader! Berätta vad barnpsyk har att säga. Ska själv träffa om ett par veckor...

• 3hjärtan

Vad gör man den dagen man inte orkar mer? Vem ska man luta sig emot? HUR SKA MAN TA SIG UR DENNA MARDRÖM UTAN SÖMN???

Inte nog med att en av våra två ett-åringar ju inte sovit ok på över ett år...så är ju alla ständigt sjuka o därmed sömnstörda...plus att tvillingsyrran nu strejkat mitt i natten också! Sista tiden har vi haft fullt upp på nätterna...jag tar den ena o mannen den andra...ingen rast o ingen ro...till sist gråter o skriker jag själv lika mkt som barnen...känner mig så maktlös...vad jag än gör så funkar inget... Somnar till sist om...för att sova bredvid mig i ca 20 min...sen samma cirkus IGEN!!!

Visst stärker det till viss del att veta att det finns fler som har det så illa - men det hjälper en ju inte!!! Just nu hjälper inget o jag ser bara ingen ände på eländet...

• 3hjärtan

Nu vänder jag mig till er här med barn som är lite "äldre" (omkring året eller så), som har stora sömnproblem o som då skriker o gråter i massor nattetid... Vissa barn med sömnstörningar kan väl ganska snabbt bli lugna o sedan bara helt enkelt vägra sova - vill bara leka eller bara vara... Jag undrar såå... i o med detta skrikande - vår dotter går från noll till hundra direkt när hon vaknar till o skriker en hel del, ofta svår att trösta - har vi så svårt att avgöra om det gör ONT eller om hon "bara" skriker av andra anledningar... Vi kan ibland tro att det är magen som spökar, sett till hennes beteende. Hon har aldrig driekt lidit av kolik - det mesta började när hon var ca 5 mån gammal o har hållit på sen dess, nu är hon ca 14 mån.

Som bekant lyckas ju allt fler bota kolik hos sina spädbarn med akupunktur. Det är ju inte tillåtet hur som helst på barn under 8 år, utan det krävs speciella godkännanden för specifika akupunktörer. Frånsett det (hur jag nu kan säga så) grunnar jag mkt på om akupunktur skulle kunna vara en lösning...om det i ngn mening är magen som spökar (trots att det inte konstaterats i den "vanliga" vården). Jag tror i många fall att alt.medicinska metoden är en lösning...frågan är om det är tänkvärt i detta fall. JAG UNDRAR VAD NI ANDRA HAR FÖR KUNSKAP/VETSKAP OM AKUPUNKTUR O BARN???

• 3hjärtan

F´låt för luddigt inlägg ovan...barnen var/är lagom missnöjda här så det var eg läge att skriva nu. Förstod ngn vad jag menar o undrar? Om inte, fråga gärna igen...kanske kan jag förklara bättre m lugn o ro runt omkring mig!Flört

• 3hjärtan
    Tygtiiger skrev 2008-02-27 16:55:00 följande:
    3hjärtan: vår son vaknade ofta mellan 12 och 20 månaders ålder med nattskräck, då satte han sig bara upp i sängen och skrek. Han var väldigt svår att trösta och gick liksom inte att "nå", det effektivaste var att tala lugnt till honom om hans gosiga kudde och hur skönt det var att sova... så la han sig ibland ner efter en fem minuter och somnade om. Min mamma kunde söva honom genom att sätta honom i knät och gunga fram och tillbaka och prata vänligt, då lugnade han sig efter en stund, "vaknade" och somnade om. Nattskräck är en mardröm i den djupa sömnfasen (inte i drömsömnen som man i vanliga fall drömmer i) och är besläktat med sömngångeri - barnen ser vakna ut men sover och är svåra att väcka. Stämmer det med din dotter?
    Vi var tidigare inne på det. Men efter samtal med en barnpsykolog som beskrev nattskräck kund evi nog ändå konstatera att det inte riktigt stämde. Visst, hon har ofta varit otröstlig - nästan hysterisk. Men in takt med att hon blivit äldre har just det förändrats en aning. Jag vet verkligen inte vad jag ska tro... Det tycks bara aldrig ta slut!
  • 3hjärtan
    miasiv skrev 2008-02-27 20:28:30 följande:
    hej!Jag är ny här, har en son på snart 9 månader som har strulat enormt mycket med sömnen de 3 sista månaderna. Kan man ge omega3? och vad är eyeQ bra för? aldrig hört talas om detta förut, är tacksam för svar
    Visst kan du ge Omega 3! Om jag förstått rätt så är även EyeQ en sån olja. Det finns flera att välja på. Själv löpte jag på Hälsokost men det finns även på Apoteket. Dock har jag inte förstått om det skulle vara ngn skillnad på de olika märkena. Detta med att Omega 3 skulle ha effekt på barns sömn är väl vad jag förstår ännu i forskningsstadiet. Dock finns det teckemn som tyder på att det skulle vara gynnsamt. Hur som haver skadar det inte att testa eftersom det på inget vis är skadligt för barnen, snarare tvärt om!

Frågan är: kan man vänta sig mirakel? HOPPAS!
  • 3hjärtan

Egentligen är det ju för sorgligt att den här trådn måste fortsätta...jag önskar ju inget hellre än att vi ALLA, såväl vuxna som barn, fick sova någorlunda vettigt! Vår dotter är inne på sin 14:e levnadsmånad och "nattstrulet" (milt uttryckt) pendlar mellan riktigt illa och någorlunda hanterbart... Vi har gett Theralen i nästan 2 mån...det funkade ok i början men fick sedan (förstås) sämre o sämre resultat. Till sist har vi nu "vågat" släppa taget om dropparna. I två nätter sov hon ok utan droppar...ngn av oss ligger bredvid henne o kan då snabbt dämpa kommande "utbrott". Oftast är det nu mannen som tar den fajten med henne (jag tar den mer "normala fajten" med de andra två nattetid) - han ligger ju nämligen inte vaken en timme efter varje uppvak, kan liksom mer med "ro" somna om.

Natten till idag blev då istället ett rent helvete! Känns som att det alltid ska komma ett "straff" om ngn natt är vettig!

Läste TygTigers inlägg...på sätt o vis gläds jag alltid med att få höra om er som kommit ur detta; känner att ni precis vet vad det handlar om o också ofta kan inge lite hopp... Samtidigt känns tiden så OUTHÄRDLIG! Nellie är nu alltså 14 mån, vägen hit har på många sätt varit fruktansvärd, rena tortyren. Att det kan dröja ytterligare dubbelt så lång tid innan hon behagar sova bättre...det känns tungt...pepping?!

Jag förstår att ni som upplevt detta med SÖMNSTÖRNINGAR (el vad man vill kalla det) med första barnet är LIVRÄDDA för att skaffa syskon... Själv har jag "turen" att ha gjort mitt...det säger jag med säkerhet med en son på tre år och tvillingdöttrar på drygt ett år. Jag hoppas kunna njuta i FULLA drag av alla vår ahärliga barn...den dagen vi får sova, ni vet; SOVA PÅ RIKTIGT!

Ha en härlig vårdag alla på FL, här, neråt landet, ser det i alla fall ut att bli finfint väder! Själv ska jag jag försöka röja upp i ett grymt rörigt hem...

• 3hjärtan

Åh, kan ana vad ni genomlider Mamasnest! Lagom till jul fick 3-åringen vattkoppor, efter kom ena tvillingtjejen exakt 2 v senare, ytterligare två v senare var det andra tvillingens tur! O det steg hela tiden i "plågsamhetsgrad". Men nu är det i alla fall avklarat! Lycka till!

• 3hjärtan
    Tygtiiger skrev 2008-03-09 18:08:17 följande:
    Och man kan bli smittad av vattkoppor och få subklinisk sjukdom med bara tre - fyra koppor. Det blev antagligen jag som barn, för när jag var 26 fick jag det igen, i mycket lindrig form, bara 20-talet koppor och ingen feber. 3hjärtan: apropå tröst: jag fann faktiskt viss tröst i att tänka på en del föräldrar till svårt handikappade barn som jag har träffat. Särskilt en mamma, jag mötte henne när hon var gravid och vi kom att tala om oron inför nästa barn. Hon nämnde spontant att hon oroade sig ju inte för kolik, sömnproblem eller liknande, för det vet hon ju att det går över! För henne var tanken på tre månaders kolik eller två års sömnsvårigheter ingenting, hon hade ett barn som inte kunde tala, gå eller äta, och som kräktes varje dag och ofta låg och skrek på nätterna utan att man visste riktigt varför. (En helt underbar unge på många sätt för övrigt, svårt att föreställa sig att någon kan ha charm som knappt ser och som saknar tal, men hon är SÅ charmig! )Det tänkte jag ofta på på dagarna när Arvid var inne i sin värsta fas - det är iallafall övergående, jag kommer inte att ha det så här resten av livet. Så kändes det lite mer uthärdligt och jag kunde njuta av allt det andra med ett litet barn - upptäckarglädjen, pratet,när viljan och åsikterna blir tydligare osv osv. Och det går ju över, för nästan alla. Och som sagt - har man inte blivit väckt varje natt i över ett år så tror jag inte att man kan njuta så helhjärtat av en hel natts sömn!
    Förstår vad du menar och håller med. Jag kan också ha så pass bra perspektiv på tillvaron att jag mellan varven inser; "men hallå, vad gnäller vi om - vi är ju i alla fall friska, har inte drabbats av ngn farlig sjukdom etc"... Det finns ju alltid de som har det värre på en massa olika sätt!!! Jag borde väl ha tagit lärdom...min pappa gick bort i plågsam cancer 50 år gammal för några år sedan...det o många andras elände sitter i... Men sen är man ju där mellenåt... man står sig själv o sina egna "problem" närmast o då kan det ändå vara svårt att hålla det positiva sinnet vaket med tankar om att det kunde varit värre...ja du/ni vet!

I vårt fall är det nog också kombinationen av en massa olika saker - att få tvillingar när sonen bara var 2 år har varit kämpigt, plus att den tjejen som inte har "sömnstörning" föddes med klubbfot o måste genomgå en viss behandling för att få bukt med detta. Vårt dåliga samvete tampas med detta...hon ska ha en speciell ställning av skor+skena nattetid, o det funkar INTE då inte heller hon sover då! Så då blir det tvillingar som inte sover, mamma o pappa som inte sover o en nu 3-åring som ibland också vaknar av kaoset...ja ni med fler barn o vakna nätter vet ju...

Åh...nu blev det lite väl "tycka synd om mig själv-inlägg" här - var inte tänkt så! Men det är allt bra skönt att skriva av sig ibland - vare sig ni orkar läsa eller ej!

Ha det så gott!
  • 3hjärtan

JAG FÖRSTÅR HELT O FULLT VAD DU MENAR MAMASNEST! Ja... det var väl därifrån denna "diskussion" kom... Vår 3-åring fick v-koppor från dagmamman o tog sedan förstås med sig det till syrrorna. Trots att båda kom i kontakt med det samtidigt så blev de alltså sjuka vid olika tidpunkter. Man kan väl säga att brorsan smittade ena tvillingen, som i sin tur senare smittade andra tvillingen. Konstigt! Vi trodde vi haed klarat oss, eller snarare att det tredje barnet hade klarat sig, men icke... Det var tufft när det varade med ännu värre nätter o minimal sömn under låååång tid - men så här i efterhand är det bra att vi har det avklarat!

Sköt om er!

• 3hjärtan

Förresten...har ni tänkt på att tråden snart stängs...det har ju snart gått tre månader sedan Applemum startade upp tråden som gett upphov till hela 1485 inlägg fulla av ego, orkeslöshet, pepping, goda råd, notpepping, ironi, sarkasm, omtanke... Vad gör vi sen?

• 3hjärtan

Glädjs med er som lyckats och kämpar med er som har de nattliga "problemen" kvar! Det verkar bara inte vilja ta slut, eländet! Men nu ska jag väl sova...när både barnen och pappan sover!

Kram på er!

• 3hjärtan
    tusse74 skrev 2008-03-12 21:43:50 följande:
    Själv så föll allt självförtroende och laddning i ett nafs! Elias satte igång och gallskrika (som jag aldrig hört förrut) i 10 min, innan jag plockade upp honom, då det bara eskalerade.Han vägrade att lugna sig, så då ammade jag honom en sväng. Då somnade han. När jag skulle lägga honom igen så var karusellen igång igen. Då tog pappa över, tack och lov! Själv gick jag och sökte reda på tele nummer till psyket. Jag satte mig och grina igen och sitter nu helt utmattad här och har ångest över natten.Jag MÅSTE sätta mig in i shn-kuren snarast och testa den, för det här håller inte. Antingen åkte jag in på psyk eller så blir det skilmässa eller något annat otrevligt Dags att borsta tänderna och se hur natten blir. *suckar*
    Låter som om han protesterar för allt vad tyget håller...han har nog ingen lust alls att ligga ensam i en spjälsäng om han istället kan få komma och vara nära mamma eller pappa! Men det gör ju inte livet och läggning lättare för en som förälder när man bara vill att det ska funka!!! Känner såååå väl igen mig i det du skriver... att man snart SJÄLV måste få hjälp innan man blir "galen" o OJ vad äktenskapet tar stryk av dessa hemska nätter! Lycka till! Ja visst ja... skrev ju för en stund sedan att jag skulle lägga mig jag också! Dags att skrida till verket...eller väntar jag på att Nellie ska vakna?
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!