• Mamasnest

För oss med barn som inte sover!!!

Moadja: Min yngsta reagerar mer på tiden hon sover på dagen än på när hon sover. KAnske kan du prova att korta ner dagsluren och sedan lägga henne tidigt?
    Jag har kört/kö SHN-kuren enligt AW och den funkar verkligen. Det viktigaste när man kör en kur är att man tror på den och har en attityd av självsäkerhet, då känner barnet det också. Sedan vilken kur man kör är kanske mindre viktigt. Ska du köra AWs kur måste du läsa på så att ögonen blöder, det gäller att göra rätt från början.

michiara: Får hon ordentligt med frisk luft varje dag och har ni svalt och varmt i hennes rum? Eftersom hon är så pass gammal skulle jag nog prata med en läkare om det.

Tozza: Vad ledsen jag blir av att läsa om vad läkaren sa till er. Snacka om att försöka skuldbelägga föräldrarna. Alla barn sover inte hela nätter för att man lägger dem mellan sig, så är det bara. Vårt BVC är superbra, de säger till en att sluta jamsa och låta barnen skrika lite om det är det som krävs.

Fusion: Ok, jag trodde att ni tog upp honom varje gång.

Du har inte funderat på att införa sov-ramsa? En kort ramsa som du upprepar tills han somnar och som han förknippar med det.

Jag kanske inte har berättat det, men min mellantjej hade reflux vilket störde hennes sömn jättemycket. Får man halsbränna så fort man ligger ner så är det ju inte så konstigt att man inte sover. När vi väl fick medicin sov hon mycket bättre direkt, men vanan att vakna ofta satt i och då körde jag SHN-kuren på henne.
    Anledningen till att det upptäcktes var att hon hade natthosta i flera månader utan andra symptom. När vi gick till läkaren nämnde jag hennes dåliga sömn och de tog det på största allvar. Läkaren frågade mig flera gånger hur hon skrek på natten och hur hon betedde sig. INGEN har sagt åt mig att det bara är att gilla läget när mina barn har sovit dåligt, det är ju inte bara för min skull jag vill att de ska sova utan för sin egen skull också och framförallt.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

God morgon!
    Oj oj oj vad det skrivs här, jag har varit upptagen sedan igår och inte haft tid att kolla in och här fyller ni upp sidor! Tråkigt att behöva läsa näsvisa inlägg från personer som inte är i vår situation och alltså inte hör hemma i tråden men problemet verkar vara fixat.

Applemum: Hi hi, jag har kanske haft lite väl mycket tid att skriva här. Nu har sambon åkt på jobb och blir borta i 2 veckor då ser ni troligtvis mindre av mig här inne.

NAtten var ok men jag är trött. En av mina bästa kompisar var här igår och åt middag och så drack vi lite vin. Det blev sent och precis när jag skulle lägga mig vaknade lillan och var vaken i 45 min (inte likt henne). När hon somnade om vid 1-tiden sov hon till 4 då jag ammade henne och sedan sov hon vidare till 6.30 vilket är helt ok.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-06 09:12:27 följande:
    Vår kväll var katastrofal! Jag var hemma själv då sambon hobbyjobbade, grabbarna vaknade väl en ca 10 ggr innan kl 23 och var tvungen att ta upp den ena en stund då han skrek i falsett typ och då väcker han ju även brorsan. Satt med honom en 10-15 min och höll tummarna att inte brorsan också skulle vakna just då och precis när jag var på väg att lägga ner honom igen så vaknade ju såklart brorsan också så försökte vyssan-lulla honom med den andra i famnen! Lätt! Hm fick lägga ner honom och stå och hänga över båda spjälsängarna och det kändes som om armarna höll på att domna bort! Vid en 00-tiden var de tillfälligt lugna och jag passade på att komma isäng då kom även sambon hem men sen fortsatte natten i kvällens tecken med en massa uppvak och jag sov som ett as och gick även i sömnen! Hm har jag sagt att även jag har sömnproblem? Haha eller NOT. Kl 5.30 var båda helt hysteriska och vi tog dem till vår säng för att försöka få nån sömn innan vi skulle upp men det var ju rätt kört! Samsovning funkar inte för våra kidz! Kl 8 åkte sambon sen för att hobbyjobba igen och han är väl hemma vid en 18 eller nåt! Urk! Blää och långt blev det också men skönt att klaga lite!
    Blä vilken skitnatt! Fundersam Det positiva är att det inte kan bli mycket värre utan bara bättre. Hemma hos oss följer det alltid en lugnare natt efter en jobbig. Håller tummarna för att det blir så för er med.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Arctura: Min äldsta dotter har precis börjat sova bra på nätterna och hon fyllde 2 år i december. Hon vaknade också mycket pga sjukdom och sedan fastnade hon i vanan att vakna hela tiden. Vi körde SHN-kuren enligt AW på henne och höll oss till den hela tiden. Vi ramsar fortfarande när vi lägger henne.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Röding: TS bad oss att inte skriva till dig och jag försökte respektera detta.
    Bara för att något fungerar för dig betyder det inte att det gör det för andra och det gör INTE folk till sämre föräldrar. En förälder som är ödmjuk inför att alla barn är olika och har olika behov är kanske till och med en bättre förälder.
    Dina förutsättningar ser inte ut som mina och mina ser inte ut som TS men anser man att något är jobbigt så bör/ska folk respektera det. Du klampar in och anklagar alla i den här tråden för att utöva metoder som du anser vara fel utan att ha en aning om varför de gör som de gör och ändå är det du som gastar högst om att vi inte vet ett skit om dig.
    Jag utgår ifrån att du har ett barn och att ni är två vuxna som tar hand om det barnet, redan där skiljer du dig i så fall  från de flesta andra här. Vi försöker att inte bara se till ett barns bästa utan flera. Min äldsta pojk var vaken mellan 00-01 i natt för att lillasyster inte kunde sova, tur att det inte var skoldag idag....

Tänk dig lite för innan du angriper folk som du har gjort och om du läser trådstarten så hör du inte hemma här!

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Röding skrev 2008-01-06 13:07:35 följande:
    Alla barn har behov av att få bli behandlade med respekt. Gör jag inte det som förälder, så bryter jag inte bara mot FN:s barnkonvention utan också mot föräldrarbalken i Svea Rikes Lag. Jag har två biologiska barn samt två fosterbarn. Du påståt att jag angriper "folk", men vad är ditt ovanstående inlägg? En klapp på axeln? Erkänn att min närvaro stör dig på så sätt att de val vi har gjort, skapar dåligt samvete hos andra. Då ligger inte problemet hos mig.Mitt barn har en för hennes ålder omogen sömncykel. Det har dock blivit något bättre under det senaste halvåret.
    Jag tycker att det är att respektera sitt barn helt och fullt att hjälpa det till bättre sömn som i sin tur leder till bättre hälsa.
    Dina val med dina barn stör mig inte det minsta men att säga att det är det enda rätta för alla stör mig enormt. Jag är jätteglad att jag har hjälpt mina barn till bättre sömn och önskar alla i samma situation det samma, ingen förtjänar att spendera sitt första levnadsår i en dimma, det ska finnas energi till att leka och utvecklas. Min mellantjej grät sig igenom sina första 9 månader eftersom hon var ständigt trött, efter att jag hade hjälpt henne till mer sömn var hon en glad och pigg tjej som bara strålade bus, ingenting i världen kan få mig att ångra det.
    Föräldrarna har naturligtvis problem med att ens barn sover dåligt, men inte bara genom sömnbrist utan också maktlösheten man känner när man inte får sitt barn att sova när det behöver det.
    Som jag tidigare sagt så bör man även ta hänsyn till andra barn i hemmet, ett barn kan ju inte störa hela familjen så att ingen sover, vad leder det för gott med sig??? Trygghet ska alltid finnas där och även kärlek och närhet, men somna kan jag inte göra åt mina barn, däremot att lära dem att klara det själva.
    Fri amning är jag också för, men inte när det blir en dålig vana som gör att barnet inte får tillräckligt med sammanhängande sömn eftersom man behöver det också för att växa. Min mellantjej helammades tills hon var 7,5månad och fri amning råder fortfarande för lillan som är 6½ månad men inte på bekostnad av hennes sömn, där går jag in som vuxen och styr lite.

Jag säger inte att du gör fel så jag skulle uppskatta om du respekterade mina sätt att hjälpa mina barn till bättre sömn med.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Har ni hört talas om ödets ironi?

Precis när jag hade somnat igår kom äldsta pojken in för att han haft mardrömmar. Jag tassade snällt med honom tillbaka till hans rum med glada tillrop så att han skulle somna om utan att vara rädd. 30 min senare vaknar han igen och jag känner att han är jättevarm, så alltså upp igen och ge Alvedon och stoppa om honom. HAn fortsätter att vakna massor av feberdrömmarna och även äldsta flickan börjar vakna av mardrömmar. Själv har jag världens rethosta och springer upp och ner för att dricka och INTE hosta så jag väcker alla andra.
    Totalt är jag uppe med sonen 6-7 ggr varav jag somnade sista gången på en filt på hans golv (han har loftsäng och jag ville inte klättra upp mitt i natten). JAg är uppe med äldsta dottern 3-4 ggr och springer upp pga min hosta ca 5 ggr. Lillan (som är anledningen till att jag hänger här) sov från kl 19-03.30 då hon vaknade pga nästäppa. Efter lite nässpray och amning somnade hon om och sov till kl 6.40.
    Det kanske inte är meningen att jag SKA sova på nätterna.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Pasadena skrev 2008-01-07 09:05:10 följande:
    Nej vad jobbigt ni har haft det, kram till er!Mamasnest, ammar du fortfarande på natten trots shn? Applemum, kan det vara sjukdom på g?Vi har haft en bra natt, här verkar regeln vara varannan natt bra, varannan dålig. Har inga minnen av uppvak inatt, alltså har det varit lugnt antar jag.
    Ja, jag ammar mellan kl 3-4 trots SHN-kuren. Generad Det är jättesvårt att få henne att somna om annars och då väcker hon mellantjejen. Jag tar aldrig upp henne när hon skriker dock, jag brukar väcka henne när jag hör att hon börjar sova oroligt.
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-07 09:08:46 följande:
    Mamasnest:Shit men vad bra att hon sov då iaf när det var kaos i övrigt. Men tråkigt att du inte fick sova såklart. Här sov de kasst i natt igen men de hade även sovit dåligt på dagen och ibland så verkar det faktiskt som om "sömn föder sömn" så det var kanske inte så konstigt då de var lite övertrötta när de la sig.Hoppas på en bättre dag idag och att det vänder vilken dag som helst nu För det gör det väl eller??????
    Ja, dagssömnen verkar ha stor betydelse för nattsömnen här med. Hoppas att dagen blir bra.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Min mellantjej var ju likadan på dagarna och det var superjobbigt. Man var ju alldeles hysterisk runt hennes dagslurar eftersom man visste hur jobbigt det skulle bli om hon inte sov de få minuterna hon brukade. Jag är så himla tacksam för att lillan sover bra på dagen. Nu sover hon ca 1-1½ timmepå morgonen, 2 timmar på lunch och 30-45 minuter på eftermiddagen.

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!