• daggdroppar

Hur länge får din hund vara ensam hemma?

Bara undrar lite över detta..har ingen egen hund men släpper ofta ut grannens hund så den får rastas..och då efter ca 5,6 timmar..

• Svar på tråden Hur länge får din hund vara ensam hemma?
  • Aquila
    Grådan skrev 2007-12-17 22:16:54 följande:
    Okej men om du mådte byta jobb mm vad händer då??Ingen som funderat på vad överaktiva hundar beror på???
    Jag bytte yrke pga jag skaffade hund och har fast jobb. Tänker inte byta jobb och gör jag det väljer jag ett med samma tider som nu.
    Vad händer om du själv byter jobb?
  • Grådan

Ja du...om jag själv byter jobb så får jag ta det då, för mig är ett akut alternativ hund-dagis, men det är inget jag skulla ta i första taget. Men med tanke på att jag jobbar i vården och kommer nog alltid att göra det för att det passar mig och min familj bäst, både barn och hundar så hoppas jag att jag slipper fundera på det.
    Dock är det väldigt oro väckande med alla hundar till salu på nätet som säljs pga "nya arbets förhållande".....hundar är ingen slit och släng vara.

Aquila skrev 2007-12-18 17:43:33 följande:
    Jag bytte yrke pga jag skaffade hund och har fast jobb. Tänker inte byta jobb och gör jag det väljer jag ett med samma tider som nu. Vad händer om du själv byter jobb?
  • DenDär
    JLS skrev 2007-12-17 09:51:26 följande:
    Kan ju nämna att det fungerar bra att ge dom något riktigt gott att tugga på när man går de veckorna, de längtar nog tills jag sticker hemifrån Då får de ett varsitt grisöra att tugga på och det tar dom hela dagen att bearbeta ett tror jag, de är ju chihuahuaor= små munnar
    Har inte läst mer än till ditt inlägg och vill bara påpeka att hundar lätt kvävs av grisöron. Min gjorde det, trots att jag var hemma, allt gick så snabbt att vi inte hann till vet. Ju mindre hunden är desto lättare är det att en bit sätts i halsen om de sväljer för stora bitar. När jag ringde till försäkringsbolaget o anmälde honom död sa hon att det är många hundar som död på samma sätt (grisöron eller hudben). Som sagt, ville bara påpeka detta eftersom jag har den dåliga erfarenheten själv.
  • Andreas3

Av allt jag läst från hundägare verkar det vara helt omöjligt att skaffa hund som vanlig arbetande människa. Klart jag har vänner som kan vara hundvakt när jag jobbar men kanske inte varje veckodag. Att jag dessutom är singel gör ju inte saken bättre. Hade tänkt mig en liten Boston terrier. Näää, får väl vänta med hund tills jag blivit heltids sjukskriven/arbetslös/socialbidragstagare eller pansionär.  Gråter

• Joico
    Andreas3 skrev 2011-08-22 14:42:00 följande:
    Av allt jag läst från hundägare verkar det vara helt omöjligt att skaffa hund som vanlig arbetande människa. Klart jag har vänner som kan vara hundvakt när jag jobbar men kanske inte varje veckodag. Att jag dessutom är singel gör ju inte saken bättre. Hade tänkt mig en liten Boston terrier. Näää, får väl vänta med hund tills jag blivit heltids sjukskriven/arbetslös/socialbidragstagare eller pansionär.  Gråter
    Tråden är närmare 4år gammal.............
    Men ja, har man inte en lösning för hunden under dagen (och man arbetar heltid) så är det svårt. Man kan inte lämna en hund ensam 8-5! Det hoppas jag att alla fattar! 
  • Andreas3
    Joico skrev 2011-08-22 15:25:55 följande:
    Tråden är närmare 4år gammal.............
    Men ja, har man inte en lösning för hunden under dagen (och man arbetar heltid) så är det svårt. Man kan inte lämna en hund ensam 8-5! Det hoppas jag att alla fattar! 
    Oj, jag såg inte ens att tråden var gammal. Jag är ingen trogen familjelivs läsare utan fick upp denna tråd på första träff på google när jag sökte om tips hur folk som har arbete gör med sina hundar.
  • MammaTillDomFinaste

de jag tänker på när jag läser detta är att jag nu får förklaringen till varför jag jämt ser hundar i bilar hela sommaren på badstränder, affärer mm mm... (ja, jag såg att den va gammal, men ändå) 

tar folk verkligen med sej hundarna om ni tex ska iväg å grilla med massa folk? får hundarna vara med eller sitter dom bara i bilen? jag har bara svårt att se hur man aldrig kan lämna en hund ensam hemma..!!! 

• Andreas3
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-08-22 20:09:45 följande:
    de jag tänker på när jag läser detta är att jag nu får förklaringen till varför jag jämt ser hundar i bilar hela sommaren på badstränder, affärer mm mm... (ja, jag såg att den va gammal, men ändå) 

tar folk verkligen med sej hundarna om ni tex ska iväg å grilla med massa folk? får hundarna vara med eller sitter dom bara i bilen? jag har bara svårt att se hur man aldrig kan lämna en hund ensam hemma..!!! 
    Grillning och annat borde dom ju få vara med. Problemet för mig är att jag har jobb som alla andra vanliga människor. Hur gör hundägare med jobb? Hund dagis, hundpassare?
  • Lelle87

Det jag undrar mer är.. från den 1 september eller 1 oktober har jordbruksverket höjt kraven för hunddagis vilket gör att dem flesta hunddagis inte kan ta emot hundar över 50 cm i mankhöjd hur gör ni=?

• dezibel
    Andreas3 skrev 2011-08-23 01:33:42 följande:
    Grillning och annat borde dom ju få vara med. Problemet för mig är att jag har jobb som alla andra vanliga människor. Hur gör hundägare med jobb? Hund dagis, hundpassare?
    Jag har under 20 år som hundägare haft och hållt på min maxtid att aldrig lämna mina hundar längre än 4h/dygn. Jag började jobba natt när jag skaffade hund för att slippa lämna den ensam för länge eller behöva ha dagmatte/dagis. Hunden hänger med till jobbet eller sover hos syrran/en god vän och jag passar deras hundar när det behövs. Jag jobbar bara 64% och tjänar skitdåligt men slipper betala ca 2500/månaden för dagis så det går jämt ut och jag är ledig väldigt mycket.
    Jag är singel och min hund är med mig överallt där hon trivs, på möten på jobbet, på grillkvällar där det oftast är 4-5 hundar till mm
Svar på tråden Hur länge får din hund vara ensam hemma?