• PippiLottan

tvätten luktar illa

hur jag än bär mig åt luktar tvätten lite småsurt. skitäckligt. det är inte så mycket att det inte går använda kläderna, men jag känner det.
    fattar inte vad jag gör för fel??
    Tvättar, sen direkt i torkrumlare eller torksåpet tills den är helt torr. har både skåpet och tumlaren på varmaste men det hjälper då inte. det är mest det som varit i skåpet som luktar.

• Svar på tråden tvätten luktar illa
  • nyttigen

Gör rent tvättmaskinen. Den behöver göras rent då och då.

• Luddvar

Kör 90 grader tomt med klorin i maskinen så blir det nog bättre.

• PippiLottan

den är ganska ny tvättmaskinen, men det kanske behövs ändå... tror inte det är nå i torkskåpet. fast det är iofs det som hängt där som luktar. men lukten är mer som det inte torkar snabbt nog. fast det torkar ju skitsnabbt

• PippiLottan

facken skurar jag efter varje tvätt och filtren och det så det är det enda jag vet att det inte är

• turpis

Lämna tvättmedelsfack och luckan öppen efter tvätt, hindrar också att bakterier växer till sig i maskinen.

• Jelijo

Har hört att man kan få illaluktande bakterier i tvättmaskinen. Är det all tvätt eller är det främst färgad tvätt? Tvättmedel för vittvätt innehåller blekmedel som tar kål på bakterierna, därför brukar det vara värre med färgad tvätt. Hursomhelst ska det bli bättre om man tvättar ett par gånger med typ klorin eller nåt sånt, gärna på hög temperatur. Hoppas du kan få bort lukten!

• PippiLottan

det är nog kanske mest färgad tvätt faktiskt! ja nu åker j iofs den mesta vitvätten i tumlaren och det som varit där luktar som sagt oftast inte

• Pimpel

Vet inte i vilken temperatur du tvättar men..

Vi hade ett liknande problem, rengjorde allt noga - skruvade isär tvättmakinen och rengjorde :-/... hände ingenting.. provade att tvätta varmare FUNGERADE!!

Kör alla kläder i minst 60' och lukten är nu borta! Sliter mer men det är det värt!

Lycka till!

Svar på tråden tvätten luktar illa