• PippiLottan

tvätten luktar illa

hur jag än bär mig åt luktar tvätten lite småsurt. skitäckligt. det är inte så mycket att det inte går använda kläderna, men jag känner det.
    fattar inte vad jag gör för fel??
    Tvättar, sen direkt i torkrumlare eller torksåpet tills den är helt torr. har både skåpet och tumlaren på varmaste men det hjälper då inte. det är mest det som varit i skåpet som luktar.

• Svar på tråden tvätten luktar illa
  • linjes

Kör en maskin i 90 graders ingen tvätt i men häll citronsya eller ättiksprit i tvättmedelsfacket
    Sen kör du en ren 90 graders bara vatten

• Ex ungue leonem

Mögel i tvättmaskinen kanske

På klon känner man lejonet
  • Lo lo

Tvättmaskinen mår bra av att köra en tvätt på 90 grader lite då och då eftersom bakterier dör då. Vi tvättar vår vittvätt typ lakarn på 90 grader ibland. Dålig lukt hos tvätten går bort med en skvätt ättika i sköljmedelsfacket. 

• Cinnamon girl

Är det lycrakläder som luktar eller blandning av lycre?

För lycra ska inte tvättas med sköljmedel då börjar kläderna lukta illa, gammal svett faktiskt!

Hör med Kappahl eller någon annan om deras tvättrekommendationer för lycra.

• biaw

alla problems lösning: ättika!!! gå in på perstorps ättikas hemsida 1000-olika supersmart tips..!

(och hur nördig hemmafruaktig kände jag mig nu då?)

• MartinaJ

Vi hade det problemet, det började när vi inte hade bott hemma på två månader och jag skulle tvätta ifatt..
    Glömde en omgång i maskinen två dygn och det stank! Fick städa ur tvättmaskinen, körde ättika och allt, tvätten som jag glömt i fick jag slänga efter tre försök att tvätta ur lukten och de maskiner jag körde efteråt luktade illa de med.

Nu till lösningen: Vi rengjorde tvättmaskinen igen och slängde allt pulver-tvättmedel och sköljmedel. Köpte flytande tvättmedel -inga stinkande kläder längre, saknar inte ens mitt kära sköljmedel!

• mimmi 1

Som "biaw" skrev... ättika!! du kan köra en 60-tvätt (eller varmare) med perstorps ättika, c:a 1-2 dl (alltså utan kläder)
    sen ska lukten vara borta.Skura även ur tvättmedelsfacket med ättika)

Beror oftast på de microorganismer som bildas av tvättmedels-och sköljmedelsrester, och då uppstår den här sura dåliga lukten.

Har man kläder som inte vill släppa lukten, trots upprepade tvättar, så lägger man de kläderna i blöt, i ättiksvatten, typ över natten, eller åtminstone några timmar, sedan tvättar man som vanligt, och då är lukten borta. Så släng då inte bort kläderna utan att ha provat ättiks-knepet!!

• goldcoast

Många glömmer att det faktiskt kan mögla i tvättmaskiner...Bläääää...

Gör rent behållarna där du häller tvätt och sköljmedel.

Kör sedan tvättmaskinen TOM på 95 grader.

Du kan koppla bort centrifugeringen..

När det är klart och som alltid lämna lukan öppen. Lika så tvättmedels behållarna kan stå på luftning efter varje tvätt.

• PippiLottan

nu pratar vi om en maskin som är nästan sprillans, använd sedan juli bara,så helt igengrodd känns det inte som den hunnit bli. men gillar tricket med 90 gader och ättika. ska genast starta!

• PippiLottan

nähä, hade inte perstorp ättika. kör den med 90 bara i stället

• Söta Nasse

jag har samma problem och tvättar bara med perfymfritt... Har sedan nån vecka tillbaka börjat köra allt på 60 grader, körde på 40grader innan. Och nu har jag faktiskt inte tänkt på att det lucktat illa, så det berodde nog på att jag snålade med värmen på vattnet

♥ En till pojke eller en tjej? Vad blir det tro?♥
  • PippiLottan

men om man kör sånt som ska tvättas i 40 på 60 krymper det inte då?

• Söta Nasse

pippilotta
    jag chansade eftersom att jag inte ville använda kläderna när de lucktade äckligt.
    Tvättar inte finkläder så varmt, men dem verkar inte lukta heller.

♥ En till pojke eller en tjej? Vad blir det tro?♥
  • Vintervila

Jag har liknande problem. Våra handdukar som tvättas i 60 grader STINKER äckel när de är torra. Man kan inte torka sig med dem nästan för de luktar så illa, men ingen annan tvätt luktar illa. Har provat att köra en tom maskin på 90 grader med klorin i, och efter det en tom med vittvättmedel i. Får se om det har hjälpt när jag tvättar handdukarna imorgon.

• morrontrött

den här tråden gillar jag! har samma problem med min maskin. ska prova ättika o en tom maskin på 90 grader, så får vi se. min maskin är bara 2 år.

• zionsmormor

Jag har märkt att när jag använder Ariel och Comfort så luktar min tvätt mögel. Men inte om jag använder annat tvättmedel och comfort.

• morrontrött

hm, kom på en grej... det började lukta i min tvättmaskin sen jag bytte till pulvertvättmedel, hade tidigare flytande tvättmedel... kan det bero på det tror ni?

• PippiLottan

har idag kört en massa sängkläder osv i maskinen. första tvätten sen jag körde den tom på 90 grader. Körde tvätten i 60 och inget av det luktar surt!! Får hoppas nu bara att det funkar i 40 också

Svar på tråden tvätten luktar illa