tapetsering! -hjälp!
vi ska flytta o tapetsera o ja har ingen aning om hur man göra, vill veta pungt till pungt om ni förstår va ja menar o sen en lista på va ja behöver för mattrial..otroligt tacksam för svar!
kram!
vi ska flytta o tapetsera o ja har ingen aning om hur man göra, vill veta pungt till pungt om ni förstår va ja menar o sen en lista på va ja behöver för mattrial..otroligt tacksam för svar!
kram!
Köp bra verktyg. Sedan spelar det ingen roll om tapeten är billig. Sök på nätet det finns massor med bra informations sidor s k gör det själv angående tapetsering
ok ska kika om jak an hitta nån...
är det "vanliga" eller sådan "rull upp"tapet?
hej hej här har du en målare till din tjänst..fråga på
först vill jag veta vad du hade tänkt dig för sorts tapet
easy up lr vanliga ?
haha a snea hus e inte roliga ..själv e jag inget fan av easy up tapet men d har nog å göra med att jag har ju andra hjälpmedel när jag tapetserar med vanliga tapeter än vad man har när man gör d hemma. men jag förstår varför du tycker om den d krävs inte så mkt grejer. sen blir den väldigt snygg, speciellt på fond väggar.
så här ligger de till, vi ska få tapeter mm. från hyresvärden för att göra själva, vet ej va de e för slags tapeter ännu, vi ska ner o kollai dag, om de inte finns några snygga tapter så fick vi måla sa hyresvärden, kan de bli de bra? vi ska taptersera/måla en fondvägg i vardagsrummet o sen dotterns rum. vad behöver man för saker?
blir nog att måla :) va nere o kolla färger i dag :)
då e d nog vanliga boråsan lr decorama tapeter.
ska ni måla på tapet lr e d en redan målad yta på väggarna?
om d bara e tapet e d en väldigt stor chansning å måla, blåsar sig väldigt lätt och d e inte säkert att dom går bort.
skall ni tapetsera en tapet som skall sättas kant i kant och kulören skiljer sig markant från förra tapeten skulle jag reko att man grundar väggen med en patent färg i samma lr liknande kulör som den nya tapeten utifall den nu skulle sträcka på sig och lämna en liten springa i skarvarna. allt under arbete är super viktigt för att slut resultatet ska bli bra och tapeten ska sitta ordentligt.
nr1: skrapa ner all lös tapet är det struktur tapet se till att få bort struktur skicktet
nr2: skär bort tapet i takvinkel och tapetrester på fotlist, skär även upp i alla hörn.
nr3: spackla väggarna 2ggr behövs d mer så sätt i på dom ställena. slipa av väggarna när spacklet torkat tar en natt oftast.foga med en latex fog takvinkel och längst med fotlist
är det en kant i kant så måla väggen i patent färgen med vald kulör.
nr4: måla sedan taket tänk på att måla ner på vägg ca 10 cm, måla sedan fotlist grundning och färdigstrykning.
nr5: nu blir d olika beroende på tapet..
med en easy up så limmar man direkt på väggen och hänger upp tapeten kant i kant, skär rakt och snyggt i takvinkel och mot fotlist.
är det en vanlig tapet så skall den limmas innan man sätter upp den på väggen och ligga å dra sig dvs svälla i ett par minuter, en vanlig tapet skall sättas omlott sedan är det å skära rakt och snyggt i takvinkel och mot fotlist
viktigt med båda tapeter är att torka bort lim från tapeten och takvinkel + fotlist med en svamp och ljumet vatten, ev blåsor drar ofta tillbaka sig när tapeten torkat detta kan ta upp till en vecka.
hoppas jag hjälp dig lite ialf e d nått så fråga på bara..jag ska göra mitt bästa för å förklara å hjälpa till
vet inte om de e ja som e trött men fattar inte så mycket alls haha...men vi skippar tapeten helt o målar bara, de e en slät tapet som vi ska måla ingen struktur el så, va o prata me dom på färgaffären förut o dom sa att de va bara o måla direkt på tapeten, ja spakla hål o slipa o så då men annars sa hon att de va lättare o måla en o tapetsera, så de lät smidigast :)men de du skrev va de bara om tapetsering el? ska nog gå o sova nu ska läsa de en gång till i morn kanske fattar bättre då me haha :) du e supersnäll som ger mig tipps =)
om du bara ska måla väggarna så sätt i alla hål å så , skulle d nu bli blåsor som inte går bort efter nån vecka så skär upp dom och spackla i hålet å måla på . men ska du måla tak å fotlist tycker jag du skall göra som jag skrev på nr3 foga och nr4 måla ner en bit på väggen sen e d bara å vänta på att d ska torka å rulla väggarna 2ggr lycka till.
jo tänkte spackla o slipa alla hål, tror bara de va någe småhål de e rätt nytapetserat.. ok hoppas de inte blir några blåsor..bra tipps :)nej ska inte måla tak o golvlist, bara väggarna =)
förstår om det kan verka enklare att måla, men det behöver inte vara det. tapetsering är inte så himla svårt och går faktiskt rätt snabbt!
här finns instruktioner om hur du gör;
www.homepoint.se/index.php&task=view&id=119&Itemid=71
easy-up är helt klart enklast men vanliga tapeter går smidigt (om de inte är för tunna!). Hursomhelst, lycka till oavsett om du målar eller väljer att tapetsera!
om du bara ska måla väggarna så är det inte lätt att få en rak snygg linje i takvinkel, tejpa absolut inte då tejpen drar med sig tapeten.
som hobby målare och tapetserare, kan jag säga att jag själv tycker att det är mycket lättare att tapetsera, man tycker att det verkar lättare att måla, men det är riktigt svårt att få det snyggt.
För att få en snygg målad vägg skulle man bredspackla allt, annars tycker jag att det ser så cheap och halvdant ut.
Men har man gjort allt underarbete för en målad vägg så har man igen det sedan, man kan ju bara måla igen, igen , igen och igen