tapetsering! -hjälp!
hej hej här har du en målare till din tjänst..fråga på
först vill jag veta vad du hade tänkt dig för sorts tapet
easy up lr vanliga ?
hej hej här har du en målare till din tjänst..fråga på
först vill jag veta vad du hade tänkt dig för sorts tapet
easy up lr vanliga ?
haha a snea hus e inte roliga ..själv e jag inget fan av easy up tapet men d har nog å göra med att jag har ju andra hjälpmedel när jag tapetserar med vanliga tapeter än vad man har när man gör d hemma. men jag förstår varför du tycker om den d krävs inte så mkt grejer. sen blir den väldigt snygg, speciellt på fond väggar.
då e d nog vanliga boråsan lr decorama tapeter.
ska ni måla på tapet lr e d en redan målad yta på väggarna?
om d bara e tapet e d en väldigt stor chansning å måla, blåsar sig väldigt lätt och d e inte säkert att dom går bort.
skall ni tapetsera en tapet som skall sättas kant i kant och kulören skiljer sig markant från förra tapeten skulle jag reko att man grundar väggen med en patent färg i samma lr liknande kulör som den nya tapeten utifall den nu skulle sträcka på sig och lämna en liten springa i skarvarna. allt under arbete är super viktigt för att slut resultatet ska bli bra och tapeten ska sitta ordentligt.
nr1: skrapa ner all lös tapet är det struktur tapet se till att få bort struktur skicktet
nr2: skär bort tapet i takvinkel och tapetrester på fotlist, skär även upp i alla hörn.
nr3: spackla väggarna 2ggr behövs d mer så sätt i på dom ställena. slipa av väggarna när spacklet torkat tar en natt oftast.foga med en latex fog takvinkel och längst med fotlist
är det en kant i kant så måla väggen i patent färgen med vald kulör.
nr4: måla sedan taket tänk på att måla ner på vägg ca 10 cm, måla sedan fotlist grundning och färdigstrykning.
nr5: nu blir d olika beroende på tapet..
med en easy up så limmar man direkt på väggen och hänger upp tapeten kant i kant, skär rakt och snyggt i takvinkel och mot fotlist.
är det en vanlig tapet så skall den limmas innan man sätter upp den på väggen och ligga å dra sig dvs svälla i ett par minuter, en vanlig tapet skall sättas omlott sedan är det å skära rakt och snyggt i takvinkel och mot fotlist
viktigt med båda tapeter är att torka bort lim från tapeten och takvinkel + fotlist med en svamp och ljumet vatten, ev blåsor drar ofta tillbaka sig när tapeten torkat detta kan ta upp till en vecka.
hoppas jag hjälp dig lite ialf e d nått så fråga på bara..jag ska göra mitt bästa för å förklara å hjälpa till
om du bara ska måla väggarna så sätt i alla hål å så , skulle d nu bli blåsor som inte går bort efter nån vecka så skär upp dom och spackla i hålet å måla på . men ska du måla tak å fotlist tycker jag du skall göra som jag skrev på nr3 foga och nr4 måla ner en bit på väggen sen e d bara å vänta på att d ska torka å rulla väggarna 2ggr lycka till.
om du bara ska måla väggarna så är det inte lätt att få en rak snygg linje i takvinkel, tejpa absolut inte då tejpen drar med sig tapeten.