• Niinis

Någon som har konto hos swedbank??

jag har konto på swedbank och ska nu sälja kläder som jag skickar till köparen, denna ska betala in beloppet på mitt konto på swedbank, ska jag då ange hela konto numret inklusive clearingsnummer, eller ska jag säga till personen att detta är clearingsnumret? eller hur funkar det? eller ska jag bara skriva hela clearingsnumret samt kontonumret ihop??

• Svar på tråden Någon som har konto hos swedbank??
  • skrattigtjej

Nej alltså mellan swebank och swebank är det ganska enkelt

men mellan nordea och swebank brukar det bli krångel, men inget som e nödvändigt om du bara får rätt information

Emmy
  • Mirris

Börjar ditt clearingnummer på 8 så ska det vara 5 siffror.. och då tar man alltså den första siffran från själva kontonumret!

Jag gjorde som så att jag öppnade ett nytt e-sparkonto som jag har som "traderakonto". Så det numret lämnar jag ut hejvilt Finns ju inte så mycket på det

Kändes som det var smidigast.

Jag brukar skriva

Cleringnummer: 00000
    Kontonummer: 00000000
    Och så hoppas jag att folk kopierar och klistrar så det inte blir galet.

• Mirris

Just ja.. bindestrecken ska inte med.. skriv hellre ihop alla siffror.

• Niinis
    Mirris skrev 2007-12-17 16:04:37 följande:
    Just ja.. bindestrecken ska inte med.. skriv hellre ihop alla siffror.
    ok! alltså inga bindestreck osv, och ska clearingsnumret vara med? alltså hel på 5 siffror (mitt börjar på 8)
    jag är helt nurrig nu känns som att det kommer bli fel hur jag än gör!haha
  • Niinis
    Hertha skrev 2007-12-17 16:00:43 följande:
    Den femte siffran är en kontrollsiffra här är en länk som kan förklara bättre än jag www.bgc.se/upload/Gemensamt/Produktreleaser/P...
    jo men där står det ju att man inte ska ha med den 5te siffran i clearinsnumret och om man absolut måste får man lägga till en nolla??
  • Hertha

Obs detta är ett hittepånummer, så jag hopppas ingen har det nu

8666-5 78223

Om detta är numret skriver du det, men om du vill vara på den säkra sidan (det är ju inte alltid din köpare är en van surfare och det är ju lite klurigt) Kan du även skriva

8666 78223 "om din bank kräver fler siffror i ett kontonummer läggs nollor till mellan clearingnummer och kontonummer så att kontonumret blir 10 siffror (?)"

du får hålla tummarna att köparen har swedbank

• Niinis
    Hertha skrev 2007-12-17 16:16:40 följande:
    Obs detta är ett hittepånummer, så jag hopppas ingen har det nu 8666-5 78223Om detta är numret skriver du det, men om du vill vara på den säkra sidan (det är ju inte alltid din köpare är en van surfare och det är ju lite klurigt) Kan du även skriva 8666 78223 "om din bank kräver fler siffror i ett kontonummer läggs nollor till mellan clearingnummer och kontonummer så att kontonumret blir 10 siffror (?)"du får hålla tummarna att köparen har swedbank
    den ena köparen har iallafall swedbank och hon säger att det ska vara 5 siffror i clearingsnumret så ska jag ange hela nu då iallafall??
  • Hertha

Hon vet nog eftersom hon har samma bank.

Så allt krångel i onödan?

• Niinis
    Hertha skrev 2007-12-17 17:38:43 följande:
    Hon vet nog eftersom hon har samma bank.Så allt krångel i onödan?
    nej tyvärr!:( nu hörde ne av dom av sig och sa att det är nåt fel på konto eller clearingsnumret, gick inte att skicka pengar. så nu sa jag till henne att ta bort den sista siffran i clearingsnumret. räcker det så? eller måste man fylla i en 0 också??
  • Mirris

Om du skickar ditt kontnummer till min inkorg så ska jag se om jag kan föra över 50 öre till dig!

Kan ju hända att dom försökte "Betala" till ditt konto.. det brukar inte funka.. man ska "överföra"

• BimBim o Knorrans Mamma

Skriv såhär.
    Cleringnr:81505 (om det tex står 8150-5)
    Kontonr: 48756783 (om kontonumret är 4 875 678-3)

NEJ INTE MITT KONTONR Hittade på ett bara.

• Mirris

Skickade ett mail till dig Niinis.. men nu måste jag ut med hunden innan det är jobbdags!

Lycka till

• Hertha

Vissa av swedbanks kontonummer har inte 4 siffror utan dessutom en 5:e kontrollsiffra, det fattar inte Nordeas datasystem utan man måste plocka bort den. Dessutom ska ett kontonummer innehålla ett visst antal siffror och det kan också variera vilket gör att man måste fylla på med nollor mellan clearingnummer och kontonummer.

Svar på tråden Någon som har konto hos swedbank??