• Im Fabulous

Frysa in bröstmjölk, i vad? Hjälp!

Jo, har täntk frysa in lite bröstmjölk. Det bröst jag inte ammar ifrån sympatiläcker över 1 dl vid varje amningstillfälle, tänkte spara ifall jag blir sjuk eller behöver åka bort osv...

Så till min fråga; Vad ska jag frysa in mjölken i? Fryser jag in direkt i nappflaska? Eller ska jag använda något annat och sedan hälla över i nappflaskan när jag tinat upp mjölken?

Fick veta att man tinar upp mjölken i vattenbad. Vad säger ni om detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Frysa in bröstmjölk, i vad? Hjälp!
  • I have a kid

hej jag har inga barn ennu men fryser du in i nappflaska pajar du nog nappflaskan , häll istället i sånna man har is i det gjorde min mamma .. men är det fler i familjen så skriv på is grejen bröst mjölk så ingen tror det är vanlig is lycka till kram Hanna

• Im Fabulous

Hmm. ok. Har ju inga sådana som man har is i.. Känns konstigt att ha mjölk i en sån förresten :P

Någon annan som har någon annan lösning?

• Fusion

Vi har fryst in i nappflaska och den har inte gått sönder ..
    Nackdelen är väl om det blir mycket bröstmjölk så räcker väl inte flaskorna till..
    Annars kan du väl ha det i barnmatsburkar , dom är ju lagom små och bra..

• Im Fabulous

Men? Det känns helskumt! Pratar ni alltså om en sånn där form som man "gör" isbitar i? Ställde ni in den som den var bara? Och kom det inte smuts eller annat i mjölken/på den frysta mjölken då? Frysen är väl inte tom eller?
    Eller hade ni plastpåse runt om? Och hur balanserade ni hela den proceduren utan att spilla ut hälften? :P

Ursäkta alla frågor, men jag fattar faktiskt noll :P

• pilliss

Mät upp hur mkt det e i varje kub.
    sen ta så många som behövs till ett mål, lägg i nappflaska o värm i vattenbad...

• Im Fabulous
    Kaldorei skrev 2007-12-18 01:24:17 följande:
    finns ju engångspåsar just till bröstmjölk att köpa.
    Oh! That's more like it! Vart hittar man sådana måntro?
  • jasminen

Köp "plastpåsar" som man gör iskuber i,lätt att ta fram den mängd man behöver sen och de tinar snabbt.

• pilliss

Jag har en hylla längst upp som bara är till såna "hållare"
    så det kom inget annat i närheten...

Svar på tråden Frysa in bröstmjölk, i vad? Hjälp!