Inlägg från: Im Fabulous |Visa alla inlägg
  • Im Fabulous

Frysa in bröstmjölk, i vad? Hjälp!

Jo, har täntk frysa in lite bröstmjölk. Det bröst jag inte ammar ifrån sympatiläcker över 1 dl vid varje amningstillfälle, tänkte spara ifall jag blir sjuk eller behöver åka bort osv...

Så till min fråga; Vad ska jag frysa in mjölken i? Fryser jag in direkt i nappflaska? Eller ska jag använda något annat och sedan hälla över i nappflaskan när jag tinat upp mjölken?

Fick veta att man tinar upp mjölken i vattenbad. Vad säger ni om detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Frysa in bröstmjölk, i vad? Hjälp!
  • Im Fabulous

Hmm. ok. Har ju inga sådana som man har is i.. Känns konstigt att ha mjölk i en sån förresten :P

Någon annan som har någon annan lösning?

• Im Fabulous

Men? Det känns helskumt! Pratar ni alltså om en sånn där form som man "gör" isbitar i? Ställde ni in den som den var bara? Och kom det inte smuts eller annat i mjölken/på den frysta mjölken då? Frysen är väl inte tom eller?
    Eller hade ni plastpåse runt om? Och hur balanserade ni hela den proceduren utan att spilla ut hälften? :P

Ursäkta alla frågor, men jag fattar faktiskt noll :P

• Im Fabulous
    Kaldorei skrev 2007-12-18 01:24:17 följande:
    finns ju engångspåsar just till bröstmjölk att köpa.
    Oh! That's more like it! Vart hittar man sådana måntro?
  • Im Fabulous
    jasminen skrev 2007-12-18 01:29:50 följande:
    Jepp,såna har jag också använt,funkar fint,bara man inte har nåt annat i närheten i frysen

Hopp, då testar vi det då.. Känns inte speciellt sterilt, fast jag kanske har fel?
  • Im Fabulous
    Psychobilly skrev 2007-12-18 02:38:31 följande:
    Gör ju inget om det kommer lite skit på mjölken när den är i frysen. Man värmer ju upp den och då försvinner bakterierna!Jag fryser alltid in i iskuber eller i (hård)plastmuggar köpta från ikea.
    Men du värmer ju inte upp den till kokningsgrader, vilket behövs för att eventuella bakterier ska försvinna. Man sätter ju bara mjölken i vattenbad och då uppnår ju inte temperaturen 100 grader.

Ska kika efter såna där plastmuggar på Ikea..

--------------------------------------------

Jasminen: Hur kom vi in på naveln? :P
  • Im Fabulous

Niklas: Tack! Ska kolla upp detta med sterila påsar. Låter skitbra!

Svar på tråden Frysa in bröstmjölk, i vad? Hjälp!