• Anonym (Salmonella)

Salmonella!

Hej!

Min sambo fick oerhört ont i sin mage torsdagen den 6 december.
    Han fick även diarré.

Måndagen den 10 december sökte han vårdcentralen.
    Han fick en tid samma dag. De tog blodprover, urinprov, blodtryck och sänka.
    Han fick även med sig en "provgrej" för att kunna ta avföringsprov hemma, som han sedan skulle lämna in på vårdcentralen. Det gjorde han morgonen därpå.

Han var hemma i från jobbet hela veckan med diarré, lite feber och han var allmänt trött.

Igår sökte han vårdcentralen igen eftersom han blivit tillsagd att göra det om han inte blivit bättre. Han fick prata med läkaren som han träffade sist. Hon hade fortfarande inte fått några provsvar, men väntade dom som idag.

Hon ringde min sambo i morses och berättade att provsvaren visade att han fått salmonella.

Det är inget som de kommer att behandla, eftersom det då troligtvis tar längre tid innan han blir bra.

Finns det någon här som har haft Salmonella?
    Hur lång tid tog det innan ni blev symptomfria och bra igen?
    Var det något särskilt ni tänkte på under tiden?
    Var det någon mer i er familj som blev sjuk?

Min sambo ska nu helst inte laga mat och han måste vara väldigt noga med handhygien.

Vi har i dagsläget inte en aning om varifrån han har fått smittan, det känns inte alls bra.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Salmonella!
  • aktuelle

min syster hade salmonella på gymnasiet, vi var då 4 i hushållet tillsammans med henne. hon fick inte laga någon mat och var tvungen att vara noga med hygienen. Hon raaasade i vikt och jag minns tyvärr inte hur länge hon hade det, men det var nog några månader innan hon var "återställd". Ingen av oss andra ifamiljen fick det.

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • lollsanT

Min man fick det när vi var nere i Turkiet.
    När man har långvariga diarréer som man har när man har salmonella så förlorar kroppen massor med mineraler och salter i kroppen som behövs för att bekämpa detta.
    Han iaf fick rådet att ta RESORB (finns receptfritt på apoteket) som är en vätskeersättning.
    När han tog den så dröjde det drygt 2 dar innan han var helt bra igen.

Kan ju vara värt att testa för din sambo oxå.

• Anonym (Salmonella)
    aktuelle skrev 2007-12-18 11:42:07 följande:
    min syster hade salmonella på gymnasiet, vi var då 4 i hushållet tillsammans med henne. hon fick inte laga någon mat och var tvungen att vara noga med hygienen. Hon raaasade i vikt och jag minns tyvärr inte hur länge hon hade det, men det var nog några månader innan hon var "återställd". Ingen av oss andra ifamiljen fick det.
    Ok, kan tänka mig att hon gick ner mycket i vikt.
    Min sambo har redan gått ner 4 kilo...det är tur att han några överflödiga kilon

Det som är jobbigt är ju att han måste gå på toa så fort han har ätit. Usch, det här är inte kul
  • Anonym (Salmonella)
    lollsanT skrev 2007-12-18 11:43:09 följande:
    Min man fick det när vi var nere i Turkiet.När man har långvariga diarréer som man har när man har salmonella så förlorar kroppen massor med mineraler och salter i kroppen som behövs för att bekämpa detta.Han iaf fick rådet att ta RESORB (finns receptfritt på apoteket) som är en vätskeersättning.När han tog den så dröjde det drygt 2 dar innan han var helt bra igen.Kan ju vara värt att testa för din sambo oxå.
    Tack så mycket för tipset
  • aktuelle
    Anonym (Salmonella) skrev 2007-12-18 11:45:24 följande:
    Ok, kan tänka mig att hon gick ner mycket i vikt.Min sambo har redan gått ner 4 kilo...det är tur att han några överflödiga kilon Det som är jobbigt är ju att han måste gå på toa så fort han har ätit. Usch, det här är inte kul
    som minst vägde hon nog 52 kilo och hon är kring 169 lång.
  • Anonym (Salmonella)
    aktuelle skrev 2007-12-18 11:48:45 följande:
    som minst vägde hon nog 52 kilo och hon är kring 169 lång.
    Ojdå Hur mycket gick hon ner då? Hur länge hade hon diarré?
  • aktuelle
    Anonym (Salmonella) skrev 2007-12-18 11:53:15 följande:
    Ojdå Hur mycket gick hon ner då? Hur länge hade hon diarré?
    det är länge sedan nu så jag minns inte.. men hon var inte spinkig innan.. skulle tippa på att hon vägde mer än 10 kilo mer innan.. 
  • Anonym (Salmonella)
    aktuelle skrev 2007-12-18 11:54:20 följande:
    det är länge sedan nu så jag minns inte.. men hon var inte spinkig innan.. skulle tippa på att hon vägde mer än 10 kilo mer innan.. 
    Ok. Det är nog säkert ifrån person till person också.
  • aktuelle
    Anonym (Salmonella) skrev 2007-12-18 11:58:40 följande:
    Ok. Det är nog säkert ifrån person till person också.
    Är nog helt beroende av hur mycket av salmonellabakterierna man fått i sig och hur bra immunförsvar man har.
  • Anonym (Salmonella)
    aktuelle skrev 2007-12-18 12:00:50 följande:
    Är nog helt beroende av hur mycket av salmonellabakterierna man fått i sig och hur bra immunförsvar man har.
    Ja, precis...
Svar på tråden Salmonella!