• Anonym (Salmonella)

Salmonella!

Hej!

Min sambo fick oerhört ont i sin mage torsdagen den 6 december.
    Han fick även diarré.

Måndagen den 10 december sökte han vårdcentralen.
    Han fick en tid samma dag. De tog blodprover, urinprov, blodtryck och sänka.
    Han fick även med sig en "provgrej" för att kunna ta avföringsprov hemma, som han sedan skulle lämna in på vårdcentralen. Det gjorde han morgonen därpå.

Han var hemma i från jobbet hela veckan med diarré, lite feber och han var allmänt trött.

Igår sökte han vårdcentralen igen eftersom han blivit tillsagd att göra det om han inte blivit bättre. Han fick prata med läkaren som han träffade sist. Hon hade fortfarande inte fått några provsvar, men väntade dom som idag.

Hon ringde min sambo i morses och berättade att provsvaren visade att han fått salmonella.

Det är inget som de kommer att behandla, eftersom det då troligtvis tar längre tid innan han blir bra.

Finns det någon här som har haft Salmonella?
    Hur lång tid tog det innan ni blev symptomfria och bra igen?
    Var det något särskilt ni tänkte på under tiden?
    Var det någon mer i er familj som blev sjuk?

Min sambo ska nu helst inte laga mat och han måste vara väldigt noga med handhygien.

Vi har i dagsläget inte en aning om varifrån han har fått smittan, det känns inte alls bra.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Salmonella!
  • jmmm

Tänk på att även från att man är av med bakterien så kan man vara fortsatt smittbärare.
    Mitt kusin barn då ca 1½år fick salmonella o var dålig kanske nån månad, mne hon fick fortsätta lämna prover o de fortsatte visa smitta tills ett ½år efter hon blev sjuk!

Föresten, man kan vara smittbärare även om man inte har symptom alls oxå, min kusin fick en gång på resa o min moster fick oxå testa sig men visade inga symptom men var bärare, har du fått testa dig?
    Ska din sambo tillbaka o lämna prov?
    Hoppas han kryar på sig fort.

• Anonym (Salmonella)
    jmmm skrev 2007-12-18 12:27:14 följande:
    Tänk på att även från att man är av med bakterien så kan man vara fortsatt smittbärare.Mitt kusin barn då ca 1½år fick salmonella o var dålig kanske nån månad, mne hon fick fortsätta lämna prover o de fortsatte visa smitta tills ett ½år efter hon blev sjuk!Föresten, man kan vara smittbärare även om man inte har symptom alls oxå, min kusin fick en gång på resa o min moster fick oxå testa sig men visade inga symptom men var bärare, har du fått testa dig?Ska din sambo tillbaka o lämna prov?Hoppas han kryar på sig fort.
    Tack för ditt inlägg

Nej, jag har inte fått testa mig än, inte vår son heller. Han är 4½ år.
    Vi fick ju veta idag på morgonen att det var salmonella.
    Läkaren skulle ringa min sambo igen senare idag för att höra om vi kommit på varifrån smittan kan tänkas komma.
    Jag vet inte om min sambo ska tillbaka och lämna prov, jag antar att han får veta det senare idag

Det här var verkligen inte roligt såhär i juletider...men det är skönt att veta vad det är i alla fall. Det kunde ju varit något värre...
  • johannaringer

Jag fick salmonella i somras. Det lustiga är att jag inte hade diarré, men jag hade jätteont i magen och det var slemmigt och blodigt när jag var på toaletten (ursäkta beskrivningen), så därför sökte jag för det.

Jag blev anstvängd från köket på hotellet där jag jobbade och fick ha handskar när jag städade rummen. Jag fick inte laga mat hemma heller, på en månad minst tror jag att det var. Efter någon månad fick jag lämna nytt prov och då blev jag friskförklarad.

• Anonym (Salmonella)
    johannaringer skrev 2007-12-18 12:43:09 följande:
    Jag fick salmonella i somras. Det lustiga är att jag inte hade diarré, men jag hade jätteont i magen och det var slemmigt och blodigt när jag var på toaletten (ursäkta beskrivningen), så därför sökte jag för det. Jag blev anstvängd från köket på hotellet där jag jobbade och fick ha handskar när jag städade rummen. Jag fick inte laga mat hemma heller, på en månad minst tror jag att det var. Efter någon månad fick jag lämna nytt prov och då blev jag friskförklarad.
    Min sambo är bilmekaniker så därifrån lär han inte bli avstängd i alla fall

Han kommer inta att laga någon mat här hemma heller, bättre att ta det säkra före det osäkra...
  • johannaringer

Jag fick förresten penicillin då jag hade parasiter också (behöver jag säga att jag var lätt chockad eftersom jag inte hade varit utomlands på över ett år när jag blev smittad..). Jag kände mig bättre på ett par dagar. Jag vet i och för sig inte om det var så att jag hade en "tyst" salmonella och att det bara var parasiterna som gav symptom.

• Anonym (Salmonella)
    johannaringer skrev 2007-12-18 12:51:05 följande:
    Jag fick förresten penicillin då jag hade parasiter också (behöver jag säga att jag var lätt chockad eftersom jag inte hade varit utomlands på över ett år när jag blev smittad..). Jag kände mig bättre på ett par dagar. Jag vet i och för sig inte om det var så att jag hade en "tyst" salmonella och att det bara var parasiterna som gav symptom.
    Vi vet ju inte varifrån smittan kommer...jag funderar så att jag blir tokig här hemma...
    De vill inte ge min sambo antibiotika eftersom det då oftast tar längre tid innan man blir bra.
  • Annicapannika

När jag fick salmonella så var jag sjuk i fem veckor ungefär. Sedan tog det ju ett tag innan jag var helt återställd också.......

Fördelen i efterhand med att jag hade salmonella är att jag aldrig sedan dess blivit magsjuk, fick järnmage efter den pärsen.

• Anonym (Salmonella)
    Annicapannika skrev 2007-12-18 13:03:14 följande:
    När jag fick salmonella så var jag sjuk i fem veckor ungefär. Sedan tog det ju ett tag innan jag var helt återställd också.......Fördelen i efterhand med att jag hade salmonella är att jag aldrig sedan dess blivit magsjuk, fick järnmage efter den pärsen.
    Det är ju en bra fördel i alla fall
  • Anonym (Salmonella)

Finns det någon mer?

• Anonym (Salmonella)
    D med N och A skrev 2007-12-18 14:57:38 följande:
    Lite Laktobaciller kanske kan hjälpa honom bli bra snabbare: www.biogaia.se/index.php&tpl=1050
    Tack! Det ska jag kolla upp
  • Anonym (Salmonella)

Puff

• Anonym (Salmonella)
    MammaHela skrev 2007-12-18 22:11:29 följande:
    Jag läste på textTV idag att flera folk i Gävle och Stockholmstrakten blivit smittade med salmonella från ägg.Kan det vara från ägg tex?
    Det skulle kunna vara ifrån ägg, men vi bor 40-50 mil ifrån Gävle/Stockholm så det är nog inte ifrån samma ägg i så fall.

Det kan även vara ifrån smörgåspålägg, blandfärs, grönsaker mm.
    Det kan även komma ifrån att min sambo har tagit i ett handtag eller en ledstång och sedan bitit på en nagel. 
    Alltså om en salmonellasmittad har tagit i dessa saker....

Vi blir tokiga på att fundera på vart det kan komma ifrån  
  • Anonym

ja du svårt att lokalisera vad man blivit smittad av...men det troligaste ändå bör väl vara nåt han/ ni ätit..kyckling? hämtmat?ägg? vaniljsås?ja listan blir låååång

du kan ju vara smittad du med men bara din man som fått diarre. alltså ett gäng som var på resa blev alla utom en dålig i magen men han som inte fick diarre han hade minsann salmonella ändå..inga symptom alls...tricky med salmonella o inte kul då det inte behandlas med medicin så ofta..

det jag hört är att den smittade helst ska ha en egen toalett...tex på jobbet o även hemma om det är möjligt just för att undvika vidare smittspridning...svårt att genomföra jag vet...inhandla rengöringsmedel/servetter antibakteriell el nåt så han kan sköta sin handhygien lätt o smidigt

hoppas det blir bra snart o att han inte rasar allt för mkt i vikt-

• Anonym (Salmonella)
    Anonym skrev 2007-12-18 22:32:40 följande:
    ja du svårt att lokalisera vad man blivit smittad av...men det troligaste ändå bör väl vara nåt han/ ni ätit..kyckling? hämtmat?ägg? vaniljsås?ja listan blir låååångdu kan ju vara smittad du med men bara din man som fått diarre. alltså ett gäng som var på resa blev alla utom en dålig i magen men han som inte fick diarre han hade minsann salmonella ändå..inga symptom alls...tricky med salmonella o inte kul då det inte behandlas med medicin så ofta..det jag hört är att den smittade helst ska ha en egen toalett...tex på jobbet o även hemma om det är möjligt just för att undvika vidare smittspridning...svårt att genomföra jag vet...inhandla rengöringsmedel/servetter antibakteriell el nåt så han kan sköta sin handhygien lätt o smidigthoppas det blir bra snart o att han inte rasar allt för mkt i vikt-
    Ja, det är riktigt svårt

Läkaren sa att det han åt måndag och tisdag är det som han blivit smittad av eftersom det tar 48 timmar innan salmonella "visar sig".

Det vi åt som vi kommer ihåg är ägg, pannbiff, quinoa, smörgås och pålägg.
    Fredagen innan åt vi pizza, så det borde ej komma ifrån den. Kyckling åt vi inte...

Ja, han städar toaletten efter varje gång han varit där, och det är ofta
    Han använder nagelborste och flytande tvål, har en egen handduk. TYVÄRR har vi bara en toalett...
    Ska kolla i morgon om man köpa sprit till händerna
  • Poppinella

Det finns handsprit på apoteket.

Usch, hoppas det blir bättre snart, verkligen inte kul för er!

• Anonym (Salmonella)
    Poppinella skrev 2007-12-19 05:45:31 följande:
    Det finns handsprit på apoteket.Usch, hoppas det blir bättre snart, verkligen inte kul för er!
    Tack för tipset om handspriten

Vi hoppas också att han snart blir bättre. Igår skulle han egentligen varit på julbord med sitt jobb, men han hoppade över det då han inte vill ockuppera restaurangens toaletter

Hoppas  att han har blivit mycket bättre innan julafton
    Han ser ju fram emot julmaten
Svar på tråden Salmonella!