• Maskrosen

högre risk vid nupp/kub pga ivf?

Har hört att vi som gjort IVF ofta får en högre risk vid NUPP/KUB än andra. Det skulle tydligen bero på att alla hormoner man tar under behandlingen påverkar det blodprov man tar och att det i sin tur leder till att man får ett sämre resultat på testet.

Är det någon som vet mer om detta eller har lite fakta runt detta att dela med sig av?

• Svar på tråden högre risk vid nupp/kub pga ivf?
  • Lilla Hjärtat

ja, det var ju jag som berättade det för dig...

Men grejen är att jag minns inte v a r jag har läst det.
    Var nån artikel i nån tidning där nån professorstyp hade forskat/gjort nån undersökning i detta ämne.

Detta var alltså runt två år sen, därav mitt dåliga minne.

Eftersom jag inte gjort blodprovet så tyckte jag inte att det var SÅ intressant då, det var när det kom upp till diskussion härinne som jag mindes artikeln.

• Muskot

Å, det såg jag bara att det var så, men inte varför, i den här artikeln: www.lakartidningen.se/engine.php

Vore intressant att få veta mer. Undrar vilka mediciner som påverkar. Vi gjorde korta ivf-varianten - om det till exempel skulle vara sprayen som gjorde det så kan det ju inte påverka i mitt fall. Måste googla lite...

• Muskot

I den här studien verkar det vara när man gör ICSI det blir problem:

www.obgynsurvey.com/pt/re/obgynsurv/abstract.00006254-200705000-00008.htm;jsessionid=HyGdtfb4TTfyv2Fky2ZwTKR27JPBjlvnqxZTpGRfPTX7dKX1Cq3y!1609592453!181195628!8091!-1

Efter att ha kollat runt här på FL har jag sett att en del kliniker som gör KUB korrigerar för att man har gjort IVF - undrar om din klinik har gjort nån sån korrigering innan du fick siffrorna?

Det är ett par veckor tills det är vår tur att göra KUB, men jag har redan börjat bekymra mig... Fast hur det än är så är ju sannolikheten ändå allra störst att både du och jag kommer att föda alldeles vanlig-kromosomiga barn! Nä nu ska jag gå och lägga mig

• Maskrosen

Ja det är du som är upphovet till det hela Lilla Hjärtat Ville lyfta frågan lite i en egen tråd och se om det även finns fler än du som hört om detta och som vet mer.

Oj Muskot, vilket jobb du lagt ner när jag själv låg i soffan och slappade i går kväll Tack!

Tycker det är väldigt intressant hur IVF kan påverka testresultatet. Särskilt om det är HCG som spökar. Jag tog ju forutom ÄL-sprutan extra pregnylsprutor under ruvartiden... Jag ska maila vår klinik och höra vad de säger om det hela.

Det gäller ju att komma ihåg att det fortfarande "bara" handlar om en statistisk bedömning och att den inte har så många år på nacken så det är ju inte så konstigt att det finns en del oklarheter.

Jag har ingen aning om de gjort någon korrigering på grund av att vi gjort IVF. De är i vart fall fullt medvetna om att det är en IVF-graviditet så det är ju möjligt att de gjort. De sa i alla fall inget om det.

Vi har beslutat oss för att inte gå vidare med FVP i vart fall. Sannolikheten för att allt ska vara bra är ju så enormt mycket större!

Lycka till på ditt KUB Muskot. Jag är egentligen inte rätt person att säga detta men jag gör det ändå; försök att inte oroa dig så mycket för mest troligt kommer allt gå jättebra! Jag kommer allt följa dig och hur allt framskrider på andra håll

• Muskot

Jamen precis, chanserna för att det ska gå bra är ju riktigt stora. Och era siffror var ju inte ens särskilt dåliga, om jag minns rätt, speciellt om man bortser från just blodprovet.

Intressant det där med att du tog Pregnyl flera gånger - man undrar ju hur noggrant de har kollat olika ivf-varianter i studierna. Kanske det är just de som tagit flera Pregnylsprutor som får högre värden, men att man inte skilt på det när man har studerat... Jaja, vem vet.

Skönt att ni har bestämt er för hur ni ska göra nu! Och tack för lyckönskningen! KUB blir nog nån gång i mitten eller slutet av januari för vår del. Ska försöka att inte bekymra mig så mycket - goda föresatser kan man ju alltid ha, eller hur Kram på dig!

• Puff Mummy

Det KAN vara så att den korrigering de på Ultragyn tror sig ha gjort handlar om annat, dvs i det här datorprogrammet måste de ange att man gjort IVF och då särskilt svara på om ägget är donatorägg, frysägg eller färskägg med insättning. Den frågan har ju med äggets (mammans) ålder att göra och inget med hormoner, men jag får känslan av att de tror att programmet därmed har tagit hänsyn till IVF.

På Mama Mia har jag för mig att man till och med kryssar i om det var ICSI eller IVF, så det är möjligt att deras program ser annorlunda ut.

Svar på tråden högre risk vid nupp/kub pga ivf?