Hej, jag gjorde också NUPP på Odenplan (blodprovet togs på annat ställe), har gjort IVF, tog progesterontablett 3 ggr/dygn till vecka 9+0, sedan togs KUB-blodprovet 8 dagar efter sista progesterontabletten tror jag det var.
Hon på Odenplan sa att min KUB-risksiffra var 1:450. Sedan på pappret jag fick stor det 1:460 för Downs syndrom, de andra två trisomierna nämndes inte på pappret? Blodvärdena fick jag inte veta, men nackspalten var 1,4, det var vecka 12+0.
Mitt värde kändes inte så lysande?
Om jag förstod rätt påverkade både NUPP, blodtesterna, min höga ålder (39 år), och att jag gjort IVF? Hon sa att för en i min ålder som gjort IVF var riskvärdet bra. ?
Jag har läst att vid 40 års ålder är risken för Downs syndrom 1%, så borde vara liknande om man är 39 år.
Och jag har läst att med NUPP upptäcks 75% av Downs syndrom, d.v.s. 25% upptäcks inte av NUPP.
1% multiplicerat med 0.25 = 0,0025.
1/400 = 0,0025.
1/450 (som hon sa muntligt) är LITE bättre än detta, och skulle kunna göra en del av skillnaden mellan 39 år och 40 år?
Det känns alltså lite tycker jag som att NUPP inte tydde på Downs syndrom, och så är riskvärdet mest påverkat av min ålder och NUPP-testet, som om datorn struntat i att räkna med också blodprovet, kanske p.g.a. att jag gjort IVF och hormonbehandlats??
En fundering jag fick, hehe.
Men kanske är det inte alls så.