• Maskrosen

högre risk vid nupp/kub pga ivf?

Har hört att vi som gjort IVF ofta får en högre risk vid NUPP/KUB än andra. Det skulle tydligen bero på att alla hormoner man tar under behandlingen påverkar det blodprov man tar och att det i sin tur leder till att man får ett sämre resultat på testet.

Är det någon som vet mer om detta eller har lite fakta runt detta att dela med sig av?

• Svar på tråden högre risk vid nupp/kub pga ivf?
  • Muskot

Puff Mummy, ja så kan det ju vara. Ska försöka komma ihåg att fråga om det när jag ska KUBa - jag ska gå hos Barnmorskorna Östermalm så jag vet inte var KUB-testet görs då.

• Puff Mummy

Du gör också din NUPP på Ultragyn Odenplan tror jag, Muskot. KUB tar du på något labb med centrifug (tror att Odenplan har ett). Men KS (som analyserar blodet) skickar bara siffror till Ultragyn som är de som för in dem i dataprogrammet när du gör NUPP-UL.

• Maskrosen

Alla IVF-behandlingar är ju så olika så det måste vara omöjligt att ta hänsyn till alla variabler. Det är ju trots allt en statistisk bedömning och det blir alltid lite trubbigt. De frågade om det var ET eller FET och förlarade det med att det bara hade med äggets ålder att göra och det måste man ju ta hänsyn till, men i övrigt tror jag inte några särskilda hänsyn togs till att vi gjort IVF.

Jag tror jag ska be om en närmare förklaring vilka variabler som spelar in nästa gång jag ska dit (min BM gör NUPP så hon borde ju veta). Jag ska också be om mer exakta värden på blodprovet och så. Bara av ren nyfikenhet. För vårt beslut spelar det ju ingen roll längre.

Det är skönt att ha bestämt oss och ärligt talat försvann det mesta av oron med det beslutet. Hoppas bara det håller i sig, men precis som du säger Muskot; goda föresatser kan man ju alltid ha.

I morgon åker vi iväg för lite julledigt och nu ska vi verkligen försöka koppla av och bara njuta av att livet är ganska bra just nu!

Kram på er och ha en riktigt god jul!

• Muskot

Tack Puff Mummy, intressant att veta!

Maskrosen, ha en härlig julledighet nu och njut av magen

• Puff Mummy

För två år sedan såg jag en dansk länk i en tråd här på FL med en tabell över nackspaltsbredd och ålder. Dvs nyckeln till hur man räknade ut risksiffrorna med "bara" NUPP-undersökningen, dvs utan blodprov. Eftersom jag gjorde CUB även då, räknade jag ut mitt värde om man bara skulle titta på NUPP:et. Tyvärr hittar jag inte den tråden/länken efter idogt sökande. Men det kan ge en indikation på riskfaktorerna om man bortser från blodprovet - dock är sannolikhetshalten inte lika säker förstås.

Skönt att ha tagit beslut Maskrosen. Njut av livet och grattis igen!!!!!

• Månsson

Hej!
    Det var jag som skrev inlägget i en annan tråd som Muskot länkade till högre upp. Då hade jag gjort färsk IVF och fick alltså 1/420 i KUB.
    Nu är jag gravid efter en FET från samma "kull" som vår dotter och fick ett ännu sämre KUB-resultat! Tog alltså ingen ägglossningsspruta denna gång eftersom det var FET. Denna gång fick vi resultatet 1/115 om jag inte minns fel. Åldern de räknar på är ju det samma, äggen var ju lika gamla trots att jag är äldre nu. Vi gjorde FVP denna gång och det var inget fel på barnet denna gång heller.
    Jag tycker att det hela är oerhört intressant och tror verkligen att det ligger mycket i det Puff Mummy skriver att Ultragyn etc TROR att deras datorprogram tar hänsyn till hormoner vid IVF, men det kan de ju inte göra eftersom det kan vara så olika vid olika behandlingar.
    I mitt fall borde jag ju iofs fått bättre siffror eftersom jag själv hade mindre hormoner än förra gången? Men så vad det inte. Såvida det inte ligger lagrat i embryot? I och för sig tog jag ju progesteron i början av varje graviditet, kan det påverka b-hcg kanske? Som sagt, mycket intressant. Den ågren jag kände vid första graviditeten över mitt dåliga kub-värde var inte alls i närheten denna gång - trots sämre siffror. Jag tror helt enkelt att det inte har forskats tillräckligt över IVF-behandlingars påverkan på KUB-resultatet och tycker därför att huvudsaken är att de mjuka markörerna ser bra ut, dvs vad de ser på UL (och vad man skulle fått för resultat om man gjort NUPP). Nu gjorde vi ju FVP i alla fall och det var jobbigt. Men skönt efteråt när det definitiva resultatet kom.

Puff Mummy: Den danska länken för att räkna ut Nupp:
    www.ssi.dk/sw7750.asp

• vil70

Min syster som är IVF gravid fick dåligt resultat på NUPP/CUB, men efter FVP var allt bra!

• Muskot

Månsson - intressant - där rök min Pregnyl-teori Jag har för mig att det i nån av artiklarna jag googlade fram i tisdags stod att man inte kunnat visa att det skulle ha med progesteronet att göra heller.

vil70, skönt att allt var bra!

• Puff Mummy

Tack Månsson för länken!!!

• Soluppgång

Hej, jag gjorde också NUPP på Odenplan (blodprovet togs på annat ställe), har gjort IVF, tog progesterontablett 3 ggr/dygn till vecka 9+0, sedan togs KUB-blodprovet 8 dagar efter sista progesterontabletten tror jag det var.

Hon på Odenplan sa att min KUB-risksiffra var 1:450. Sedan på pappret jag fick stor det 1:460 för Downs syndrom, de andra två trisomierna nämndes inte på pappret? Blodvärdena fick jag inte veta, men nackspalten var 1,4, det var vecka 12+0.

Mitt värde kändes inte så lysande?

Om jag förstod rätt påverkade både NUPP, blodtesterna, min höga ålder (39 år), och att jag gjort IVF? Hon sa att för en i min ålder som gjort IVF var riskvärdet bra. ?

Jag har läst att vid 40 års ålder är risken för Downs syndrom 1%, så borde vara liknande om man är 39 år.

Och jag har läst att med NUPP upptäcks 75% av Downs syndrom, d.v.s. 25% upptäcks inte av NUPP.

1% multiplicerat med 0.25 = 0,0025.

1/400 = 0,0025.

1/450 (som hon sa muntligt) är LITE bättre än detta, och skulle kunna göra en del av skillnaden mellan 39 år och 40 år?

Det känns alltså lite tycker jag som att NUPP inte tydde på Downs syndrom, och så är riskvärdet mest påverkat av min ålder och NUPP-testet, som om datorn struntat i att räkna med också blodprovet, kanske p.g.a. att jag gjort IVF och hormonbehandlats??

En fundering jag fick, hehe.

Men kanske är det inte alls så.

• Soluppgång

Sitter med mobilen och lyckades inte förstå hur man räknar NUPP-risk-siffran med den danska länken som givits ovan, hehe.

• Soluppgång

Kan tillägga att det hade missats att skrivas i min NUPP-remiss att jag gjort IVF. När hon som gjorde NUPP hörde att jag gjort IVF sa hon ungefär "oj, det är ju viktig information, det måste vi skriva in så att du inte får ett sämre riskvärde än du ska ha".

Så här i efterhand så funderar jag (då mitt riskvärde blev hyfsat likt risken man kanske kan se med bara ålder och NUPP??), ifall hormonblodprovsvaret kanske kraftigt viktas ner vid KUB-beräkningen efter IVF???

Det känns som att speciellt IVF-personer i så fall borde göra NIPT + NUPP istället för hormonblodprov + NUPP?

Svar på tråden högre risk vid nupp/kub pga ivf?