Inlägg från: Tussa76 |Visa alla inlägg
  • Tussa76

Sockerpullornas tråd

Åhh!! Ny tråd!!

Då kan ju jag börja med att berätta att jag igår gjorde en tårta _bara_ för att det köndes kul!! Ingen beställning, ingen födelsedag eller något sådant, utan bara för att jag fick lust! DET var länge sedan!

Det blev en ganska snabb julinspirerad tårta, som jag tog med till jobbet.
    Fylld med någon choklad/baileys mousse och passionsfruktsfromage.

lite av varje 408.jpg

Kanske beror min plötsligt återfunna lust att tårta på att jag VET att det till sommaren är slut med trånga kök!!
    http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/52301

• Tussa76

Tack! Ja, om inte något skulle skita sej precis på sluttampen är det VÅRAT! Med inflyttning till sommaren! Visst är det fint!! GISSA vad det andra köket kommer användas till!! 

Detta huset är ändå ganska dyrt för att ligga i lilla Nora... flytta hit vettja!

• Tussa76

Godmorgon allihopa!
    Ville bara tacka för alla gratulationer om huset! Nu är allt påskrivet och klart, och handpenningen betald, så nu är det bara att vänta på inflyttning!

Alfred välte ut en kopp kaffe i min laptop, så hälften av knapparna slutade fungera, så jag har bara kunnat läsa ett par dagar, inte skriva någt! *suck* Vet inte om det kommer gå att fixa utan att skruva isär hela datorn... Just nu har jag "stulit" det tangentbord Alfred fått att leka med, men det är inte riktigt ok det heller! Ja, ja.. man borde väl ha lärt sej att inte ha varken kaffekoppar eller datorer inom räckhåll för en ettåring!

UWO: SÅ kul att se dej!  Perioder av livet är ju inte alltid som man önskar, men jag hoppas att du hittar din livsenergi och får en lättare start på 2008. KRAMAR!!

Hoppas verkligen ditt kök blir färdigt snart... kan inte riktigt föreställa ej hur det är att vara utan ordentligt kök när man är en så stor familj...  Håller ju på att få tokspel här, och då är vårat kök fullt fungerande om än alldeles för litet!

JFL: Gud, så söta sockerbitar! Att du orkar! Perfekta små julklappar ju! Själv hade jag planer på att göra jultittägg i år... men inte heller det har det blivit något av...

Frukostdax!!!

• Tussa76
    UWO BaraJag skrev 2007-12-22 08:51:19 följande:
    Tussa: Roligt att det är klart med huset. När flyttar ni in?Ja, det börjar bli riktigt jobbigt med köket nu. Det har varit en byggarbetsplats i säkert två veckor nu, man får hoppa mellan brädor och hål i golvet, göra iordning mat på köksbordet i ett annat rum och sen bära det till spisen för där finns inga ytor att hålla på med osv osv...Det kan nog ordna sig under 2008. I mars-april har vi riktigt mycket folk på jobbet som det ser ut nu så jag funderar på att ta ut lite semester eller f-ledighet då.
    Det blir inte inflytt förren till sommaren, eftersom ägarna har huset uthyrt, med 6 månaders uppsägningstid. Men den som väntar på något gott..

Härligt att det ser ljusare ut inför nästa år.. lite ledighet kan man behöva ibland för att få en chans att komma ikapp sig själv! Man behöver ha möjlighet att bara få vara lite ibland. Har inte blivit mycket av den varan här heller, eftersom både jag och sambon har jobbar skift. Då är det svårt att avlasta varandra i alla vardagsgöromål. Men efter nyår börjar han på nya jobbet, vilket innebär raka veckor! Känns som en dröm just nu!! Så idag är hans sista helgpass, och jag och barnen ska ta en vända ner på stan och mysa lite av julstämningen i våran lilla trästad.
  • Tussa76

Hej tjejjer! Så kul med en massa babbel här inne!!

Jag har hängt med och läst en massa, men min lilleman hällde kaffe i min dator, så alla knapparna har strulat en massa... Lite besvärligt att skriva då! Nu har jag iallafall fixat nytt tangentbord!

JFL så tråkigt när det inte känns kul att göra tårta... det är ju det som är själva grejjen med att hålla på, att det ska vara KUL!!  Jag är iallafall säker på att den kommer bli alldeles ljuvlig!! *kramar om*

Har förresten en ide.... Nu är ju allt färdigt med vårat hus, och vi kommer flytta in i Juni! ( JIPPIIIEE!!!)

Så jag funderar lite på att bjuda in er allihop på en sockerpullehelg i mitt tårtkök, under sensommaren?? Vad sägs om det? Bara leka tårta, snacka skit, kanske lite (eller mycket) vin,  äta gott, inspireras och ha roligt tillsammans!! Det kommer ju finnas gott om plats för övernattning också, så det enda som kostar er är resan hit!

Nu ska jag återgå till nyårstårtan. Ingen riktigt bra kombination när man har massor av inspiration men dåligt med tid och dessutom är jättetrött (jobbar nätterna, och har ju verkligen inte TID att sova bort dagarna nu!! ) Men det får bli en enklare variant. Ibland är det ju faktiskt kul att göra en tårta utan att ha så höga krav på sej själv och bara få leka loss lite!

• Tussa76

Återigen, MariaX, du är fantastisk! Jag tappar hakan varje gång du visar en ny bukett! Blir liiiite avis också, för jag vill också kunna! Räcka ut tungan Så nu har jag och Ankmor anmält oss till några kurser i vår, och min SF-bok är äntligen beställd! TACK för inspirationen!!

Kul att så många vill komma och leka med mej i sommar! Jag tror vi satsar på Augusti någon gång, om det passar alla? För då borde vi vara skapligt färdigflyttade iallafall!
    Om ni har förslag redan nu på bra datum, eller funkar-absolut-inte-datum, så hojta! Är ju aldrig för tidigt att boka in sådant i almenackan!

Just nu blir det inte mycket av varken tårttid eller datortid, eftrsom vi har dragit igång med tillfixningen av lägenheten, så den blir säljbar! Så nu målas, tapetseras, lägga golv och spikas lister varje ledig stund! Men jag försöker hinna med att hålla ett halvt öga på er också, även om jag inte skriver så mycket.

Krmar till alla som vill ha, behöver, eller båda delarna!

• Tussa76

*fniss* Kom ni överrens om något som verkar passa de flesta bra, så kör vi på det! Jag har ju ingen aaaaning om någonting ännu... mer än att vi förmodligen får tillträde till huset i Juni! Vet inte när jag får semester, men gissar på Juli någon gån.. spelar egentligen inte så stor roll, eftersom jag är ledig ganska mycket iallafall! Helg eller vardeg har inte heller någon betydelse... men OM det blir utanför sambons semester får vi sköta all markservice själva på vardagarna inkl mina vildar!

Men vecka 31 då?

• Tussa76

Jag är på jobbet, så jag var ju tvungen att "försvinna" en stund när de ringde efter mej... Det är ju för bedrövligt att man inte ska få surfa ifred på arbetstid!! Cool

LOVAR att inte skrämmas sådär igen... men du vet, varannan vecka har jag "bara" en vilde hemma!

• Tussa76

Godmorgon!!
    Usch vad segt att behöv gå upp redan kl 13 när man har jobbat natt för att vicevärden _kanske_ kommer snart!! Skrikandes Han skulle komma och kolla något med ventilationen någon gång under eftermiddagen idag... vet inte när! *gäsp*

Solaika: Ja, jag tycker nog allt att dom är ganska härliga själv också! Men det blir ju betydligt enklare att leka tårta utan en ettåring som vill vara med och vara kreativ! Räcka ut tungan

Tycker vi säger första helgen i august då!! Dvs 2-3/8. Så kan alla skriva upp det STORT i sina almenackor så inget annat bokas in då! Här gäller det att ha framförhållning!

Och MariaX: Jag bor i lilla Nora, strax utanför Örebro!

• Tussa76

Hejsan allihop!

Jag hänger med här, även om jag inte syns... Beundrara allas skapelser och tänker ut finurliga kommentarer till allt som sägs
    Men det blir tyvärr ytterst lite skrivet...

Min lilleman tycker inte alls att jag ska sitta vid datorn längre. Han HÄNGER i mina armr och gnäller så fort jag sätter mej ner. Det gör det _väldigt_ svårt att skriva
    Men läsa funkar skapligt än så länge.

När lilleman sover försöker vi skpa någon typ av ordning här i kaoset. Håller på att kakla, byta bänkskivor och lägga golv i vårat minimala kök, inför försäljningen, samtidigt som vi ändå måste kunna använda det fullt ut! *pust*

Som ni säkert förstår så blir det varken mycket tid eller plats kvar till tårtande!  Behöver jag säga att jg längtar efter flytten???

"stora" tårttråden har jag i stort sett tappat helt... men här blir ni inte av med mej!!

KRAM till alla ni duktiga tårtare!!

• Tussa76

Hejsan sötnosar!! Kyss

Åh, vad jag blir sugen på att också prova sugerflowers när ni pratar sådär!! Kan vi inte ha sockerblomstema på sockerpullsträffen hos mej i sommar?? Förresten.. så har jag tappat bort när det blev *dement*
    Men jag tänkte som så.. att jag letar fram lite olika datum som jag kan, och sedan kör vi på det datumer som flest kan! Hur låter det?

Vi är nästan färdiga med köksuppiffningen här... och jag blir ju riktigt sugen på att tårta nu när köket känns fräscht och fint! Tyvärr är det ju inte mera plats för det... :-/
    Som tur är har jag en liten tårtbeställning till den 28:e, en ettårstårta. Ska bli riktigt kul, men jag har inte riktigt tid att leta inspiration så tips emottages tacksamt!  
    Prinsessig på ett eller annat sätt ska den vara (tufft, gulligt eller bara sött )

KRAM på er, allihopa!!

• Tussa76

Godmorgon!!

Jag är mitt uppe i min monstervecka, med 50 timmars nattjobb, så nu har jag precis gått upp!

Ska sätta igång med morgondagens beställningstårta... vet fortfarande inte exakt hur jag vill att den ska se ut, men det ordnar sej nog.

sockerpullsträffen
    NATURLIGTVIS är ALLA som vill, vågar och kan välkomna!! 
    Datumet som gäller är altså 1-3 Augusti (Fre- Söndag) Naturligtvis kan man vara med bara en del av helgen också om man vill!
    Det kommer finnas gott om plats för övernattning.
    Att jg sätter redan från Fredagen är för att då får vi ju fredagkvällen på oss att babbla och "lära känna" varandra Och så kan vi börja tårta med en gång på Lördagen! Ifall vi behöver torktider och sånt...

Nej.. nu är det HÖG tid att sätta igång med bottnarna...

Hopps ni alla har en underbar Onsdag!!

Kramar!!

• Tussa76
    Ankmor skrev 2008-02-28 22:53:31 följande:
    Tussa! Jag måste berömma dig för dina senaste beställningstårtor!Så söta! Den lilla prinsessan är helt underbar.
    Den lilla prinsessn?? Det skulle föreställa en GRODA!   Och den blev superdålig för jag hde slut på MP och ballinas SP GÅR inte att modellera i.. alldeles för mjuk! :-P

Jag är tyvärr inte alls nöjd själv... Jg hann ju inte göra dom som jg hade TÄNKT!! Fick förenkl designen massor för att över huvud taget hinna få ihop dem innan avhämtning. Och ändå hann jag inte spritsa någon kant.

Missförstå mej inte.. jag tycker egentligen inte att de blev FULA (förutom grodn då, som inte ens klarade att sitta upp av sej själv... ) men jag blir så besviken när jag inte får till det som jag VILL göra!

Ja, ja.. nu har jag illafall tårtinvigit mitt nyfixade kök!
  • Tussa76

Hejsan tjejer!!

Är sjukt dålig på tt skriva här... läser mest bara, men tycker kanske inte tt jag har så mycket att tillförs just nu. Lovord till era vackra kretioner borde (och VILL) jag ju egentligen ösa in.. men.. ja, ni vet.. Generad

En envis sjukdomsomgång hr vi hft här, med feber, snuva och extremt efterhängsen hosta som  har hållt oss vakna om natten. Det tär på orken.

Är lite lätt avis på er som vågar ställa upp på utställning/tävling! Det hde jg också velat ha mod till Men just nu finns ju inte tiden till sånt heller, så det behöver jag ju inte ens fundera på.

Är SÅ trött på tt hel tiden h en massa grejjer som MÅSTE fixas, så man aldrig hinner göra det man tycker är KUL! Men nu är vi inne på sluttampen med lister och trösklar, så nästa vecka kommer lägenheten ut till försäljning. Kanske kan jg pusta ut lite då...

Ska ju iallafall på kurs i April! Jag och ankmor! Superkul!! Och i maj ska jg smycka en bröllopstårta. Baka den ska de göra själva, men ville att jag skulle dekorera. Också superroligt!!

Och i Juni får jag mitt eget tårtkök!! Jejj!!

Kram på er!

• Tussa76

Nu är ju inte jag riktigt kompis med pastillage... men har ju iallafall provat ett par gånger. När jag skulle montera ihop mitt slott, fick jag tipset att lösa upp lite pastillage med vatten och använda som lim. Blev ingefär samma konsistens som kristyr när det var blörr, och blev stenhårt när det torkade. Tyvärr så tog det ju ganska lång tid på sej att torka eftersom det blir ganska hög procent vatten i.

Annars funkr säkert både lim och kristyr... jag tyckte dock det var lite svårt att få kristyren att fästa bra på pastillagen, eftersom den får en så torr och lite mjölig yta av florsockter. Men.. å andra sidan tyckte jag ju att pastillage var allmänt krångligt att jobba med hur som helst.

Det blir säkert bra hur du än gör!

Svar på tråden Sockerpullornas tråd