Inlägg från: Maraschino |Visa alla inlägg
  • Maraschino

Sockerpullornas tråd

Solaika skrev 2008-01-02 10:41:15 följande:
    Okej.. nytt år o nya tag.. Här kommer det inte bli några "bara för att" tårtor det närmaste året.. Jag har nämligen blivit utmanad. Mina föräldrar har utmanat oss till viktnedgång. Jag är ganska kraftigt överviktig o behövde en sån här puff för att komma igång. Vi började bra igår med en promenad på 1,5 timme. Så allt tårtande som blir kommer att vara till andra. Tänkte bara delge er detta eftersom jag med all sannolikhet kommer behöva lite puff nån gång då o då.. o ni här är ju alldeles underbara.
    Vill önska Lycka till och ge ett tips som du kommer ha stor nytta av om du vill använda det!! Bli medlem på aftonbladets viktklubb, det är enkelt och finns en massa riktigt bra recept! Kan oxå säga att det verkligen fungerar om man inte fuskar!!
  • Maraschino

Kikar in till er tjejer och säger hej!

Har fullt upp här hemma känns det som så jag hinner aldrig läsa eller skriva här! Inget tårtande heller för den delen några små nu i veckan och ev. en till nästa vecka..

Håller just nu på att renovera istället!!

• Maraschino

Någon som orkar ge mig lite inspiration och tips på vad man kan göra till en kille på 10 år som gillar att teckna!?

Känns som mitt huvud inte orkar tårta just nu, men har en beställning till imorron och allt jag fick var att han gillar grönt och att teckna!!!

• Maraschino
    MariaX m 2 skrev 2008-01-16 10:08:20 följande:
    Mangateckningar är ju poppis, kanske måla en bit på en enkel teckning, iofs vad som helst, och sen en penna bredvid?
    Var själv lite inne på det så det får nog bli något sånt! Kan man göra t.ex kritor att lägga runt tårtan tror du!?

Det kommer bli en väldigt liten tårta då den bara är till 5 pers!
  • Maraschino
    Solaika skrev 2008-01-16 12:08:45 följande:
    Har du pulver, flingor eller stänger?Maria - jättefin bukett som vanligt!Är det bara jag som har ledsnat totalt på stora tråden? Jag orkar inte riktigt hänga med där.. är allmänt ganska internetless just nu.. men kan ändå inte hålla mig härifrån.. Nu ska jag hoppa in i duschen o sen ska det opponeras på PM kl 14.15
    Jag har flingor, var det enda jag kunde hitta här på ön idag! Letade över halva Visby innan jag hittade en kartong med flingor!!

Så hur ska jag nu gå till väga om jag vill anvnda det i SP och mousse??
  • Maraschino
    Solaika skrev 2008-01-16 16:54:30 följande:
    Sp har jag tyvärr ingen aning.. men det kanske man kan lista ut. Det funkar ungefär på samma sätt som gelatin. Har man stång ska den blötläggas.. men jag vet inte om det behövs med flingor.. testa lite o se vad som händer kanske? Men det blir inte stelt som gelatin och vatten utan stången blir mjuk o hal bara typ. 1 stång agar agar motsvarar ca 2 msk agar agar-flingor eller 2 tsk agar agar-pulver. En riktlinje är 2 tsk pulver till en halv liter vätska för en fast gelé.Annars gör man som vanligt.. smälter agar agar med gegga/vätska som man ska blanda ner i grädden. Man måste vara snabbare när man jobbar med agar agar bara för det stelnar på nolltid i kontakt med kallare massa. Så var snabb när du vänder ner det. Det stelnar i rumstemperatur oxå men man använder ju oftast färskvaror i mousse Så kylskåp är väl att föredra Hänger du med? Fråga gärna mer om du undrar över nåt.
    Så om jag smälter Agar-agar i lite av vätskan från jordgubbarna och vispar ner det i grädden till mousse, har jag förstått rätt då??

Till SP bör man alltså kunna smälta det med lite av sirapen och kokosfettet för att sen blanda i det i florsockret!!

Finns det något sätt man byter ut gelantinet mot agar-agar alltså mängden, eller använder man samma mängd!?
  • Maraschino

Moussen blev alldeles klumpig och konstig med agaragar.. men jag la i den ändå för det var bara små klumpar så jag hoppas att de inte märks när man äter tårtan!! får se imorron när jag plockar bort plasten om tårtan ramlar isär eller om den håller ihop..

Ska komma på fyllning som inte behöver stabiliseras med agaragar till på lördag!

• Maraschino
    Ankmor: Hmm, får skämmas men jag har aldrig hört talas om de tyllarna ens!! Är de lika bra som Wiltons?? Billigare eller dyrare??

Ja, tårtan blev ganska bra, hade bara behövt en bättre pena att måla med! Kan man få igång en penna eller måste man köpa en ny!? Den har alltså torkat så jag satt och doppade den i alkohol medans jag målade..
Svar på tråden Sockerpullornas tråd