• Rettis

forts. Crosstrainer/Orbitrek-tråden nr 4

Här fortsätter vi än en gång, de som vill va me och träna med sin crosstrainer/orbitrek!!

Föregående trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m18929247.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22159195.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m25214643.html

Välkomna in gamla som nya.....

Och de som vill lägger in träningen på www.piggelino.se....

Där går ni in på "Grupper" och väljer "Orbicross" och trycker sen på "Gå med i gruppen" och skriver med ert nick här på FL i brevet till mig, så godkänner jag er...

Lycka till med motionen.....

• Svar på tråden forts. Crosstrainer/Orbitrek-tråden nr 4
  • Dame72

Utmaning!

Funderar och funderar....

Är nog svårt när inte alla har samma cross, många kör med enklare modeller. Eller hur är det på orbitrek? Kan man se hastighet, hur långt man kört etc?

Men hur lång tid tar det för dig att köra 1 mil. Vi skriver ner ett ungfärligt mål som vi siktar mot. Att vet jag att det tar mig ung 30 min nu i "normalt tempo" så ska jag satsa på att komma under 25 minuter. (siffror tagna ur luften).

Ställ in moståndet på det för dig tyngsta du kör på. Hur länge orkar du idag? Hur länge orkar du om en månad?

Men vi måste väl sammanställa en lista så vi ser hur vi förbättrar oss. På så vis tävlar man ju mot sig själv och det måste ju vara viktigast, sen kan man ju snegla mot andra för att ha lite extra sporre

Kram Anna

• Dame72

Crossade 40 min i tisdags. Igår vila (hmm förutom språngmarsch 1 km i skogen på arbetstid )
    Idag gymmet. Uppvärmning 5 min rodd, gymmade men det var segt, hade slängt i mig frukost alldeles för tätt inpå! Sen 15 min rodd, blev dyblöt. Rodden känns effektivare än crossen, men är inte lika rolig...får ladda med bra musik till nästa gång.

Imorgon blir det cross och ev simning. Övervinner min baddräktsskräck och hänger på familjen till badhuset. Jag simmar och dom andra härjar fritt m pappa.

Kram Anna

• Rettis

Jag har precis kommit hem från en promenad... Så skönt väder ute!! Ska iväg o jobba nu! Hinner inte med så mycket mer nu, men det låter bra det ni skriver om utmaningar!!

• L o t t a 6 9

Nu har jag gjort ett 40-minuterspass - uppdelat i intervaller på 5 eller 10 minuter.
    Jag mäter i dagsläget mina framsteg i hur många kalorier jag förbrukar per pass. Idag kom jag upp i 340 kcal. I början låg jag på ca 250 kcal. Det märks också att jag blir mer tränad genom att jag orkar hålla på längre och i ett högre tempo.
    Fast nu är benen rätt möra...

Det där med hur man tränar på crossen tror jag är individuellt. Jag ser den som ett komplement till, eller ersättning för, längdskidåkning och löpträning och det är ju sporter där man helst vill orka hålla på länge. Så därför lägger jag mig hellre på en såpass "låg" belastning att jag får samma känsla i kroppen. Sen är det kanonbra med programmen som pressar en lite emellanåt, ungefär som uppförsbackar i skidspåret.

Och det går nog inte att träna fel. Huvudsaken är ju att man ställer sig på crossen överhuvud taget! Det är ju då man uppnår resultat.

• PeggyLee

Åhh va duktiga ni är tjejer

Själv har jag åkt på magsjuka så jag har inte kunnat träna på flera dagar Hur typiskt är det va?!?!?!?
    Precis när man har kommit igång rejält så drabbas man av sån här MÖG

Men jag blir säkert frisk vilket århundrade som helst...

• IntravenösFylletös

kalasbra tråd för min del

vad är det för skillnad medllan Orbitrek Platinum och Orbitrek Elite????

vore superglad om nån vet

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Marre

Häromdagen skruvade jag ihop min nya orbitrek platinum alldeles själv *stolt* och igår körde jag första passet på tio dagar. Innan den ofrivilliga vilan var jag uppe i 25 minuter och tänkte iallafall satsa på 20, men efter 15 sa det stopp Kändes bra att komma igång igen iallafall!
    Idag har jag haft sån träningsvärk i kroppen och ryggen/axlarna har varit en aning stel. Jag fick aldrig någon träningsvärk av den gamla crossen, men så stor skillnad kan det väl inte vara...?

Planen är iallafall att köra 20-25 minuter imorgon och jag är gärna med på någon slags utmaning framöver! Som ni andra skrivit är det väl svårt att tävla mot varandra eftersom vi har olika crossar, men en utmaning mot sig själv är ju minst lika bra

• Marre
    Svar på #456
    Jag hittade ett jättebra svar på det i någon tråd här, ska se om jag hittar den igen!
  • Marre
    Svar på #456
    Här är det:

Orbitrek Platinum vs.
    The New Orbitrek Elite

1. The flywheel of Elite is metal flywheel instead of plastic wheel of Platinum. As the metal flywheel is heavier than the plastic wheel and the surface of the metal flywheel is also shiny and smooth, it makes the running of the Elite product much more smooth and quiet than the Platinum.

2. The tension adjustment of Elite is 4 sections tension control, Platinum is free tension control.

3. The resistance system of Elite is with friction pad system, Platinum is with tension belt system.

Both machines are made with a very high quality and both are a great investment for your overall health and fitness!

Hade jag fått denna information innan jag var lite snål och beställde en platinum så hade jag nog tagit en elite istället...
  • Marre
    Svar på #459
    Fast jag är ändå nöjd med min platinum och den låter inte högt!
Svar på tråden forts. Crosstrainer/Orbitrek-tråden nr 4