• Angla

Osmakliga skämt

Med tidne så lär man sig hantera pikanta situationer och vända dem till att lära folk om det de hade missförstått. En situation jag dock faller platt för är när folk skämtar om att hämta ett barn åt en ifrån än det ena än det andra landet.

Vad ska man säga? Andemeningen blir ju att deras handling i deras ögon är det samma som vår adoption dvs sno som sno. Men adoption handlar ju inte om det!

Angla - mamma bortom molnen
  • Svar på tråden Osmakliga skämt
  • Utlandssvensk

Har faktiskt inte fâtt höra det - än - men det fâr mig att tänka pâ en lite absurd situation här för ett tag sedan..

Ett ungt zigenarpar försökte sälja en bebis pâ en parkering här nere för nâgra mânader sedan! Men nâgon kontaktade polisen innan situationen urartade! Nâgra bekanta berättade detta och det var flera som lyssnade. Jag kände pâ mig att nâgon skulle komma med en kommentar i förhâllande till vâr situation sâ för att förekomma dem sâ sade jag med ett leende: "sâ synd att jag inte visste det - dâ hade JAG kilat iväg och köpt den där ungen". Vet inte om folksamlingen blev chockad eller ej (jag blev själv lite förvânad över vad jag sade...), men jag var sâ rädd att nâgon skulle komma med en kommentar som kunde ha sârat mig (har varit lite känslig sedan tvillingarna dog) att JAG föredrog att vara den som kom med den klumpiga kommentaren...

• lmwa

Angla, det handlar nog om okunskap, jag reagerar också starkt på skämt kring barnhandel och adoption men ofta olika beroende på vem som säjer dem och på vilket sätt. de runt omkring mig har fått lära sig den hårda vägen vad som inte uppskattas. jag har varit väldigt ärlig och öppen med vår adoption och mina åsikter.

• Fru hemlig

Haha jag hade kunnat kläcka ur mig ngt liknande av samma anledning som du utlandssvensk

• rallarrosen

Om de har barn - ja, fast det finns ju barn på närmare håll, får leja nån buse att sno ert barn...haha å tillägga att det är så skönt att adoptera för man vet att barnen är övergivna, utredda osv...
    alternativt bara skratta jamen vill du ha barnstöld på ditt samvete, jaa svenska fängelser är kanske inte så tokiga...alt du har ett rymligt samvete du....

Jag vet inte, folk skämtar så knasigt om sånt de inte känner till. Allt riktigt personligt är svårt för andra att skämta om och det kan man hoppa över tycker jag. Jag som barnlös kan skämta om det, min granne som blivit änkling nyss kan säga nät knäppt om sin situation men JAG kan ju inte skämta om hans situation.

• Cerdrica

När vi hade ett ovisst antal antal månader kvar av vår väntan (och mådde rätt risigt pga det)hade min bror knäppt en bild av min brorson sittande i en pappkartong och han MMSade bilden till mig med texten: >Tänk om det var så enkelt, att man beställde och de levererades i en låda!
    Jag blev rörd och inte alls arg, förstod att han tänkte på oss och vår längtan och väntan och brorsonen var ju så söt... Däremot såg en bekant till oss klart störd ut när jag berättade om det så det är väl olika hur man reagerar.

Jag brukar säga ifrån om folk pratar om att köpra barn när det handlar om adoption eller frågar hur mycket vår son kostat. Folk säger/skämtar om sådant av okunskap men för adoptivbarns skull tycker jag det är viktigt att klargöra VAD som kostar och att men inte beställer barn, med eller utan pappkartong...

• Bemma

Jag brukar själv skämta om att jag ska "kidnappa" barn som jag ser....brukar säga till min man "om du avleder så springer jag"....men det är bara min torra humor.... skulle någon annan komma med antydningar om att adption är lika med barnhandel skulle jag bli jkligt stött!!

Dock var det heeeemskt med de som försökte sälja sitt barn!!

Cerdrica: Tycker också det var gulligt av din bror...skulle nog också ha sett det som att han visade förståelse för er situation....

• mammatillvictor

Jag fick ett vykort när vi fick bb på en flicka som satt i en brevlåda med ett frimärke i pannan! Tyckte det var jättegulligt! Det var min bästa vän som skickade den. Hon hade köpt kortet samma dag vi berättade att vi skulle adoptera alltså 3 år tidigare. Det värmde i hela hjärtat. Blev så glad. Jag är inte särskilt känslig när det gäller sånt, det handlar om tanken bakom och sedan är det ett särskilt sätt att få barn på och jag tycker det visar att de förstår vår längtan.

• PetraN

Jag brukar inte ta det så allvarligt ytan snarare skratta till och säga -Ja, usch, tänk om det vore så, att man kunde köpa ett barn.

Världen är inte perfekt bara för att man adopterar, tvärtom så möter man situationer som man inte alls varit i förut.

Vi har hela tiden varit öppna mer vår barnlängtan och vår adoption- Alla vet! Då hamnar man istället i situationer där folk VÅGAR FRÅGA för att de vet att man är öppen och inte tar illa upp.

Jag kan säga att det var mycket jag tänkte och inte visste innan adoptionsprocessen tog fart så jag kan heller inte döma folks okunskap.

Ibland är folks osmakliga skämt ett sätt att söka kontakt, när de inte vet hur de annars ska göra. Det kan snarare öppna upp til ett superbra samtal om adopton, barnlöshet mm mm. Mina kollegor är nu så allmänbildade vad gäller iVF, endometrios och adoption att hälften vore nog, haha. De längtar de också!!!

• mammatillvictor
    PetraN skrev 2007-12-22 19:33:21 följande:
    Jag brukar inte ta det så allvarligt ytan snarare skratta till och säga -Ja, usch, tänk om det vore så, att man kunde köpa ett barn. Världen är inte perfekt bara för att man adopterar, tvärtom så möter man situationer som man inte alls varit i förut.Vi har hela tiden varit öppna mer vår barnlängtan och vår adoption- Alla vet! Då hamnar man istället i situationer där folk VÅGAR FRÅGA för att de vet att man är öppen och inte tar illa upp.Jag kan säga att det var mycket jag tänkte och inte visste innan adoptionsprocessen tog fart så jag kan heller inte döma folks okunskap.Ibland är folks osmakliga skämt ett sätt att söka kontakt, när de inte vet hur de annars ska göra. Det kan snarare öppna upp til ett superbra samtal om adopton, barnlöshet mm mm. Mina kollegor är nu så allmänbildade vad gäller iVF, endometrios och adoption att hälften vore nog, haha. De längtar de också!!!
    Vad fint skrivet och bra! Känner precis som du här!
  • Angla

Vi är också öppna om vårt val, vår situation och vår historia och just därför förväntar jag mig lite mer tillbaks. Kommentaren kom alltså efter att jag svarat på tusen frågor om just adoption.

Angla - mamma bortom molnen
Svar på tråden Osmakliga skämt