• Angla

Osmakliga skämt

Med tidne så lär man sig hantera pikanta situationer och vända dem till att lära folk om det de hade missförstått. En situation jag dock faller platt för är när folk skämtar om att hämta ett barn åt en ifrån än det ena än det andra landet.

Vad ska man säga? Andemeningen blir ju att deras handling i deras ögon är det samma som vår adoption dvs sno som sno. Men adoption handlar ju inte om det!

Angla - mamma bortom molnen
  • Svar på tråden Osmakliga skämt
  • Angla
    VNmamma skrev 2007-12-25 16:43:11 följande:
    "när folk skämtar om att hämta ett barn åt en ifrån än det ena än det andra landet." skrev Angla.Jag fattar inte, vad är det de säger? Vad är det som är stötande?

När ngn tex en kollega säger - Men jag kan ju åka dit och hämta ett barn åt Er, från gatan ... det finns ju massor. Så blir ju andemingen att en adoption för dem är det samma som att sno ett barn.

Love4cats skrev 2007-12-25 17:39:10 följande:
      Nej skämten i sig är inte särskilt roande, absolut inte. Får väl säga något i stil med "Ja, om det ändå vore så lätt som du säger" med lätt ironisk ton om de har svårt att förstå hur smaklöst det är. Men det tyder ju mycket på hur dåligt insatta de är i ämnet också och förstår inte innebörden riktigt av adoption. 
    Fast om man just suttit och svarat på åtskilliga frågor om adoption så är de ju inte direkt oinsatta.
    Angla - mamma bortom molnen
  • Love4cats
    Angla skrev 2007-12-25 18:01:23 följande:
    Fast om man just suttit och svarat på åtskilliga frågor om adoption så är de ju inte direkt oinsatta.
      Nä, det är sant förvisso. Det är lång transportsträcka för att få förståelse ibland. En möjlig tanke är att många är så upptagna med sitt så de lyssnar med ett halvt öra.

En klassiker är ju "Jag ville ha egna barn istället". Tappar andan av den inställningen men blundar för jag anser att det är deras förlust om de inte mer öppna än så för olikheter.
    Varje steg är ett steg närmare...och möjligheterna oändliga...
  • Amidala

Bara ordet "köpebarn" i allmänt tal som jag fått höra (inte specifikt mina barn alltså) får det ju att rysa ända ner i fotknölarna, barnhandel är väl olagligt eller grrr .

Fast o andra sidan kan jag nästan ta det ordet i jämförelse med kommentaren : Att min dotter skulle vänja sig vid att bli kallad j*vla neger, för det skulle hon få höra många gånger .... :-O

• Eddan

Jag reagerar också olika beroende på vem som säger mer eller mindre väl valda saker. När vi skulle åka och träffa våra tjejer så sade makens bror och svägerska att "kan ni inte ta med ett barn till oss också". Jag tog det INTE negativt utan jag blev bara ledsen för deras skull eftersom de också längtar efter barn och inte kan få biologiska barn. P g a en massa olika omständigheter så kan de inte komma ifråga för en adoption heller tyvärr så de kommer att förbli barnlösa. Skulle någon dock raljera och uttrycka sig klumpigt så reagerar jag annorlunda.
    Vi har dock haft en massa samtal med vår yngsta flicka som tittar mycket på Saltkråkan och har reagerat på det avsnittet när Stina säljer Skrållan (tror jag det är). Vår minsta blandar ihop det med att vi har adopterat henne och hennes syster och det är väldigt svårt för henne att förstå de olika situationerna. Hon är ju bara sex år så jag förstår om det blir funderingar omkring detta. Vi pratar dock mycket med barnen och de vet hur (så gott de nu kan i den åldern) det hela fungerar.

• Juno

Jag har också fått höra "Jag kan ta med mig ett barn till dig" Min bror sa så när han skulle åka till Mexico City för andra gången. Jag tolkar det inte som ett dåligt skämt utan som ett uttryck för att han reagerade på orättvisan; vi längtar efter barn - det finns massor av barn som behöver fungerande föräldrar. Att det inte är möjligt och inte så enkelt var han naturligtvis insatt i. Han reagerade bara på vår desperation och på de hjorder av gatubarn som finns i Mexico City.

Sen har vi själva ganska rå humor, som har hjälp oss att tillsammans skratta åt eländet. Tror dock inte att våra skämt tåls att återges här då inte alla delar vår humor

• Angla

Fast det är för mig skillnad på att höra saker från insatta eller inte insatta. Den här kvinnan menade det utifrån sin kunskap men i till handling.

• Lovebug

Eftersom jag är adopterad så måste jag kommentera det här med att vara sk "köpt", alltså adopterad. För min del så nämnde min mamma när jag var liten att jag kostat ungefär 10 tusen att adoptera. Om någon undrar varför hon berättade en sån sak för mig, så vill jag bara säga att mina föräldrar alltid har varit väldigt öppna med allt som har med min adoption att göra. I alla fall så tyckte jag att det var en rätt liten summa att betala för mig. Men sen så insåg jag förstås att de flesta människor är ju inte adopterade, utan "gratis". Jag är alltså pengamässigt mer värdefull :)

Jag tror faktiskt inte ett barn nödvändigt behöver bry sig alltför mycket om att det fanns en kostnad involverad, det hela beror ju på hur man lägger fram det.

En sak som jag däremot har stört mig på är de människor runt omkring en som ansett att man ska vara tacksam för att man blev adopterad och slapp sitt fattiga land. Nu när jag är vuxen fick jag höra att mamma blev rätt arg på den kommentaren också. Att adoptera är ju ändå något man gör för sin egen skull och inte för ett föräldralöst barns skull.

Angla skrev 2007-12-25 10:49:58 följande:
    Vad skönt för Er att ni lämnat känsliga stadiet även om jag adrig anser det ok att skojja om att hämta/köpa/sno barn och det handlar inte om att man är känslig eller ej - jag tycker bara inte det är roligt. Hur kul kan det vara för barnen att sen få höra ...
  • mammatillvictor
    Lovebug skrev 2008-02-15 19:39:41 följande:
    Eftersom jag är adopterad så måste jag kommentera det här med att vara sk "köpt", alltså adopterad. För min del så nämnde min mamma när jag var liten att jag kostat ungefär 10 tusen att adoptera. Om någon undrar varför hon berättade en sån sak för mig, så vill jag bara säga att mina föräldrar alltid har varit väldigt öppna med allt som har med min adoption att göra. I alla fall så tyckte jag att det var en rätt liten summa att betala för mig. Men sen så insåg jag förstås att de flesta människor är ju inte adopterade, utan "gratis". Jag är alltså pengamässigt mer värdefull :)Jag tror faktiskt inte ett barn nödvändigt behöver bry sig alltför mycket om att det fanns en kostnad involverad, det hela beror ju på hur man lägger fram det. En sak som jag däremot har stört mig på är de människor runt omkring en som ansett att man ska vara tacksam för att man blev adopterad och slapp sitt fattiga land. Nu när jag är vuxen fick jag höra att mamma blev rätt arg på den kommentaren också. Att adoptera är ju ändå något man gör för sin egen skull och inte för ett föräldralöst barns skull.
    Jag är också adopterad och jag tycker det är jobbigt att prata om att jag eller sonen som också är adopterad har kostat si och så för det är faktiskt inte sant. VI, alltså barnen har INTE kostat ett öre, det är själva processen runtomkring adoptionen som kostar. För mig är det viktigt att poängtera detta då varken jag eller sonen eller andra adopterade faktiskt inte är köpta! Det finns dessvärre barn som blivit kidnappade och sålda där föräldrar faktiskt köpt ett barn, alltså inte följt lagar och regler där barnen i fråga kanske inte alls skulle adopteras bort! Det är vidrigt! Därför är det viktigt i alla fall för mig att inte tala om varken mig själv eller om sonen som att vi är köpta då det kan skapa väldiga missförstånd, särskilt bland folk som inte är så insatta i hur en adoption faktiskt går till.
  • Cerdrica

Jag håller med Vietnammamma, det är inte alla dagar jag har ork att vara "adoptionsinformerare" så att säga men jag vissa saker släpper jag aldrig okommenterade:
    - Adopterade barn är egna barn
    - Adopterade barn ska aldrig vara tacksamma, VI är tacksamma över att ha fått vår son
    - Adopterade barn köps inte

Jag drar alltid, antingen den fullständiga versionen eller en kortversion om VAD det är som kostar men gör väldigt klart i att BARNEN inte kostar något. Ofta drar jag likheter med vad en förlossning faktiskt kostar och förklarar att anledningen till att det i Sverige är långa köer för att adoptera är att svenska organisationer bara jobbar med land de kan känna sig säkra hanterar detta bra, dvs där det inte förekommer mutor och människohandel i samband med adoption.

Den som lever får se
  • mammatillvictor
    Cerdrica skrev 2008-02-16 11:47:09 följande:
    Jag håller med Vietnammamma, det är inte alla dagar jag har ork att vara "adoptionsinformerare" så att säga men jag vissa saker släpper jag aldrig okommenterade: - Adopterade barn är egna barn- Adopterade barn ska aldrig vara tacksamma, VI är tacksamma över att ha fått vår son- Adopterade barn köps inteJag drar alltid, antingen den fullständiga versionen eller en kortversion om VAD det är som kostar men gör väldigt klart i att BARNEN inte kostar något. Ofta drar jag likheter med vad en förlossning faktiskt kostar och förklarar att anledningen till att det i Sverige är långa köer för att adoptera är att svenska organisationer bara jobbar med land de kan känna sig säkra hanterar detta bra, dvs där det inte förekommer mutor och människohandel i samband med adoption.
    Skriver under detta jag med!
    Victor har varit hemma med oss i 100 dagar idag!
  • FrökenL

Men alltså vissa saker tillhör väl sunt förnuft att man inte säger. Alltså jag menar att man behöver inte ens vara vidare insatt i adoption för att fatta att man säger inte EGNA BARN, man gör det bara inte.

Vilken idiot som helst begriper väl att man ser sitt adopterade barn som sitt eget? Och även det där med att barnen ska vara tacksamma, och skämt om att köpa barn. Man behöver nog inte ens ha hört talas om adoption för att kunna begripa att man inte ska lägga tacksamhetsskuld på barn. Fattar inte dessa människor som kläcker såna kommentarer, vad har de för IQ?

Förmodligen säger de korkade saker även i andra sammanhang. Typ om de träffar en arbetslös, så kan jag tänka mig att de säger nåt i stil med att "jaha du är arbetslös, vad kul, det måste vara skönt att inte behöva jobba och kunna ta det lungt på dagarna".

Korkade människor kommer alltid att finnas, det hjälper inte att man informerar dem 100 gånger om, deras IQ sätter sina begränsningar tror jag.

• Lovebug

Håller helt med om att det är trist om människor tror att adopterade är lika med köpta. Jag har personligen aldrig stött på den inställningen själv tack och lov. Med mitt tidigare inlägg ville jag endast ge en bild av hur det var för mig, och jag hoppas ingen tolkade det på fel sätt.

Människor som anser att adoptera är samma som att köpa ett barn visar ju verkligen hur okunniga dem är. Och jag är glad att jag aldrig stött på den attityden hos någon.

Vietnammamma skrev 2008-02-15 20:27:54 följande:
  • Cerdrica
    Lovebug skrev 2008-02-16 18:15:38 följande:
    Håller helt med om att det är trist om människor tror att adopterade är lika med köpta. Jag har personligen aldrig stött på den inställningen själv tack och lov. Med mitt tidigare inlägg ville jag endast ge en bild av hur det var för mig, och jag hoppas ingen tolkade det på fel sätt. Människor som anser att adoptera är samma som att köpa ett barn visar ju verkligen hur okunniga dem är. Och jag är glad att jag aldrig stött på den attityden hos någon.
    Jag tror era föräldrar har stött på det, alltså kommentaren om köpta barn men det är ju som ni säger okunnighet. Få människor menar ju något illa när de frågar mig vad vår son kostade. De kan bara inte formulera det och förstår inte VAD det är som kostar. Men jag rättar dem alltid för snart kommer vår son förstå vad de säger.
    Den som lever får se
Svar på tråden Osmakliga skämt