Inlägg från: mammatillvictor |Visa alla inlägg
  • mammatillvictor

Osmakliga skämt

Jag fick ett vykort när vi fick bb på en flicka som satt i en brevlåda med ett frimärke i pannan! Tyckte det var jättegulligt! Det var min bästa vän som skickade den. Hon hade köpt kortet samma dag vi berättade att vi skulle adoptera alltså 3 år tidigare. Det värmde i hela hjärtat. Blev så glad. Jag är inte särskilt känslig när det gäller sånt, det handlar om tanken bakom och sedan är det ett särskilt sätt att få barn på och jag tycker det visar att de förstår vår längtan.

• mammatillvictor
    PetraN skrev 2007-12-22 19:33:21 följande:
    Jag brukar inte ta det så allvarligt ytan snarare skratta till och säga -Ja, usch, tänk om det vore så, att man kunde köpa ett barn. Världen är inte perfekt bara för att man adopterar, tvärtom så möter man situationer som man inte alls varit i förut.Vi har hela tiden varit öppna mer vår barnlängtan och vår adoption- Alla vet! Då hamnar man istället i situationer där folk VÅGAR FRÅGA för att de vet att man är öppen och inte tar illa upp.Jag kan säga att det var mycket jag tänkte och inte visste innan adoptionsprocessen tog fart så jag kan heller inte döma folks okunskap.Ibland är folks osmakliga skämt ett sätt att söka kontakt, när de inte vet hur de annars ska göra. Det kan snarare öppna upp til ett superbra samtal om adopton, barnlöshet mm mm. Mina kollegor är nu så allmänbildade vad gäller iVF, endometrios och adoption att hälften vore nog, haha. De längtar de också!!!
    Vad fint skrivet och bra! Känner precis som du här!
  • mammatillvictor

Jag tyckte det var kul att folk frågade om vi skulle adoptera och inte att vi väntade barn. FÖr jag är så stolt över att vi just adopterade, att det var vårt sätt att bli föräldrar på. Och visst, ibland fick man kanske dumma frågor men samtidigt tycker jag att det är dumt att kräva att alla ska vara så pålästa, använda rätt uttryck etc.

• mammatillvictor
    mn73 skrev 2007-12-23 11:11:45 följande:
    Jag tror att jag skulle ta ett sånt skämt olika beroende på vem som sa det och hur det sades. När det såg som mörkast ut för oss på barnfronten har jag själv skämtat om att kidnapping kanske skulle vara ett bra alternativ att få barn på...
    hahaha,jag med, eller det verkar som om vi får adoptera en 18-åring med körkort för det här verkar ta lååååång tid....
  • mammatillvictor
    Lovebug skrev 2008-02-15 19:39:41 följande:
    Eftersom jag är adopterad så måste jag kommentera det här med att vara sk "köpt", alltså adopterad. För min del så nämnde min mamma när jag var liten att jag kostat ungefär 10 tusen att adoptera. Om någon undrar varför hon berättade en sån sak för mig, så vill jag bara säga att mina föräldrar alltid har varit väldigt öppna med allt som har med min adoption att göra. I alla fall så tyckte jag att det var en rätt liten summa att betala för mig. Men sen så insåg jag förstås att de flesta människor är ju inte adopterade, utan "gratis". Jag är alltså pengamässigt mer värdefull :)Jag tror faktiskt inte ett barn nödvändigt behöver bry sig alltför mycket om att det fanns en kostnad involverad, det hela beror ju på hur man lägger fram det. En sak som jag däremot har stört mig på är de människor runt omkring en som ansett att man ska vara tacksam för att man blev adopterad och slapp sitt fattiga land. Nu när jag är vuxen fick jag höra att mamma blev rätt arg på den kommentaren också. Att adoptera är ju ändå något man gör för sin egen skull och inte för ett föräldralöst barns skull.
    Jag är också adopterad och jag tycker det är jobbigt att prata om att jag eller sonen som också är adopterad har kostat si och så för det är faktiskt inte sant. VI, alltså barnen har INTE kostat ett öre, det är själva processen runtomkring adoptionen som kostar. För mig är det viktigt att poängtera detta då varken jag eller sonen eller andra adopterade faktiskt inte är köpta! Det finns dessvärre barn som blivit kidnappade och sålda där föräldrar faktiskt köpt ett barn, alltså inte följt lagar och regler där barnen i fråga kanske inte alls skulle adopteras bort! Det är vidrigt! Därför är det viktigt i alla fall för mig att inte tala om varken mig själv eller om sonen som att vi är köpta då det kan skapa väldiga missförstånd, särskilt bland folk som inte är så insatta i hur en adoption faktiskt går till.
  • mammatillvictor
    Cerdrica skrev 2008-02-16 11:47:09 följande:
    Jag håller med Vietnammamma, det är inte alla dagar jag har ork att vara "adoptionsinformerare" så att säga men jag vissa saker släpper jag aldrig okommenterade: - Adopterade barn är egna barn- Adopterade barn ska aldrig vara tacksamma, VI är tacksamma över att ha fått vår son- Adopterade barn köps inteJag drar alltid, antingen den fullständiga versionen eller en kortversion om VAD det är som kostar men gör väldigt klart i att BARNEN inte kostar något. Ofta drar jag likheter med vad en förlossning faktiskt kostar och förklarar att anledningen till att det i Sverige är långa köer för att adoptera är att svenska organisationer bara jobbar med land de kan känna sig säkra hanterar detta bra, dvs där det inte förekommer mutor och människohandel i samband med adoption.
    Skriver under detta jag med!
    Victor har varit hemma med oss i 100 dagar idag!
Svar på tråden Osmakliga skämt