Inlägg från: Lovebug |Visa alla inlägg
  • Lovebug

Osmakliga skämt

Eftersom jag är adopterad så måste jag kommentera det här med att vara sk "köpt", alltså adopterad. För min del så nämnde min mamma när jag var liten att jag kostat ungefär 10 tusen att adoptera. Om någon undrar varför hon berättade en sån sak för mig, så vill jag bara säga att mina föräldrar alltid har varit väldigt öppna med allt som har med min adoption att göra. I alla fall så tyckte jag att det var en rätt liten summa att betala för mig. Men sen så insåg jag förstås att de flesta människor är ju inte adopterade, utan "gratis". Jag är alltså pengamässigt mer värdefull :)

Jag tror faktiskt inte ett barn nödvändigt behöver bry sig alltför mycket om att det fanns en kostnad involverad, det hela beror ju på hur man lägger fram det.

En sak som jag däremot har stört mig på är de människor runt omkring en som ansett att man ska vara tacksam för att man blev adopterad och slapp sitt fattiga land. Nu när jag är vuxen fick jag höra att mamma blev rätt arg på den kommentaren också. Att adoptera är ju ändå något man gör för sin egen skull och inte för ett föräldralöst barns skull.

Angla skrev 2007-12-25 10:49:58 följande:
    Vad skönt för Er att ni lämnat känsliga stadiet även om jag adrig anser det ok att skojja om att hämta/köpa/sno barn och det handlar inte om att man är känslig eller ej - jag tycker bara inte det är roligt. Hur kul kan det vara för barnen att sen få höra ...
  • Lovebug

Håller helt med om att det är trist om människor tror att adopterade är lika med köpta. Jag har personligen aldrig stött på den inställningen själv tack och lov. Med mitt tidigare inlägg ville jag endast ge en bild av hur det var för mig, och jag hoppas ingen tolkade det på fel sätt.

Människor som anser att adoptera är samma som att köpa ett barn visar ju verkligen hur okunniga dem är. Och jag är glad att jag aldrig stött på den attityden hos någon.

Vietnammamma skrev 2008-02-15 20:27:54 följande:
Svar på tråden Osmakliga skämt