Inlägg från: Cerdrica |Visa alla inlägg
  • Cerdrica

Osmakliga skämt

När vi hade ett ovisst antal antal månader kvar av vår väntan (och mådde rätt risigt pga det)hade min bror knäppt en bild av min brorson sittande i en pappkartong och han MMSade bilden till mig med texten: >Tänk om det var så enkelt, att man beställde och de levererades i en låda!
    Jag blev rörd och inte alls arg, förstod att han tänkte på oss och vår längtan och väntan och brorsonen var ju så söt... Däremot såg en bekant till oss klart störd ut när jag berättade om det så det är väl olika hur man reagerar.

Jag brukar säga ifrån om folk pratar om att köpra barn när det handlar om adoption eller frågar hur mycket vår son kostat. Folk säger/skämtar om sådant av okunskap men för adoptivbarns skull tycker jag det är viktigt att klargöra VAD som kostar och att men inte beställer barn, med eller utan pappkartong...

• Cerdrica

Jag håller med Vietnammamma, det är inte alla dagar jag har ork att vara "adoptionsinformerare" så att säga men jag vissa saker släpper jag aldrig okommenterade:
    - Adopterade barn är egna barn
    - Adopterade barn ska aldrig vara tacksamma, VI är tacksamma över att ha fått vår son
    - Adopterade barn köps inte

Jag drar alltid, antingen den fullständiga versionen eller en kortversion om VAD det är som kostar men gör väldigt klart i att BARNEN inte kostar något. Ofta drar jag likheter med vad en förlossning faktiskt kostar och förklarar att anledningen till att det i Sverige är långa köer för att adoptera är att svenska organisationer bara jobbar med land de kan känna sig säkra hanterar detta bra, dvs där det inte förekommer mutor och människohandel i samband med adoption.

Den som lever får se
  • Cerdrica
    Lovebug skrev 2008-02-16 18:15:38 följande:
    Håller helt med om att det är trist om människor tror att adopterade är lika med köpta. Jag har personligen aldrig stött på den inställningen själv tack och lov. Med mitt tidigare inlägg ville jag endast ge en bild av hur det var för mig, och jag hoppas ingen tolkade det på fel sätt. Människor som anser att adoptera är samma som att köpa ett barn visar ju verkligen hur okunniga dem är. Och jag är glad att jag aldrig stött på den attityden hos någon.
    Jag tror era föräldrar har stött på det, alltså kommentaren om köpta barn men det är ju som ni säger okunnighet. Få människor menar ju något illa när de frågar mig vad vår son kostade. De kan bara inte formulera det och förstår inte VAD det är som kostar. Men jag rättar dem alltid för snart kommer vår son förstå vad de säger.
    Den som lever får se
Svar på tråden Osmakliga skämt