Inlägg från: Lurvenpajsaren |Visa alla inlägg
  • Lurvenpajsaren

Byxhäng

Jag, som kvinnlig lärare, kan tala om för mina elever att "du bör nog dra upp tröjan lite", utan att kallas pedofil, men mina manliga kollegor kan inte göra det. Det skapar en ganska obekväm situation för dem. På samma sätt kan jag skämtsamt säga till grabbarna att dra upp brallorna, de muttrar mest och säger "jaja, ok" och gör det.

Personligen tycker jag att man kan bör ha lite koll, även som elev. Eller som min kollega sade till elev en gång: Det här är en arbetsplats för oss alla. Inte en nattklubb.

• Lurvenpajsaren

Att experimentera är en sak. Att visa 50% bröst och rövglipa är mäkta ointressant. Skolan är en arbetsplats, både för elever och lärare.

Agapi skrev 2007-12-22 15:25:00 följande:
    De är ju desom är grejen att de är DIN åsikt, de som har de tycker antagligen att de är snyggt och känns helt okej. Lika illa att förbjuda någon att ha orange för de är såå jävla fult! Jag är HELT EMOT förslaget. Eftersom de inte är frivilligt att gå i skolan, och de är där man lever stora delar av sitt liv mellan 6-18år. De är en stordel av ungdommen att hitta sin identitet och exprementera med olika kläder, och jag tycker inte de är bra att ta bort detta. verkligen inte! Jobb är en annan sak då man själv valt att ta ett jobb med vissa klädregler.Är egenltigen emot skoluniform oxå men anser ändå att antingen ska alla ha PRECIS samma, eller så får man ha de man själv vill.
  • Lurvenpajsaren

Jag jobbar som lärare och har uppenbarligen en annan syn på saken än vad du har. Jag anser att det här är ett i-landsproblem dessutom. Att skolan är ofrivillig är en femma, men hur ska ett samhälle annars få fram människor med kunskap? Min skola är högpresterande så 95% av de som går där är väldigt nöjda över att få göra det. Vi har även skoluniform en dag i veckan och vid speciella högtider. Jag har inget emot hur folk klär sig, tycker att mångfald berikar. Däremot är det en arbetsplats och inte ett vilket-som-helst-ställe.

Agapi skrev 2007-12-22 15:34:35 följande:
    och varför är de inte att experimentera? De är ju just vad de är, de flesta ser ju inte ut så livet ut. Sen har ju de flesta med häng kalsonger på sej så man inte ser någon "rövglipa" alls.Ja men de är en ofrivillig arbetsplats, därför bör barnen/ungdommarna ha mer frihet än man har på en vanlig arbetsplats.
  • Lurvenpajsaren

Precis som jag skrev tidigare: jag kan berätta för Anna 15 att nu är det lite väl mycket. Men det kan inte min kollega Peter som är jämngammal med mig göra. Då är han ju peddogubbe som glott på hennes rattar! Nä, skolan ska vara en schysst miljö, och klä upp sig eller ner sig (vilket man nu föredrar) det får man göra när man kommit hem.
    Nyfiken gul skrev 2007-12-22 15:41:04 följande:

Frågan är bara hur och när ungdomarna ska lära sig vad passande klädsel innebär? Först när dom får nekat sitt första jobb pga utmanande klädsel? Det är ju enkelt på hemmafronten.. då har man brallorna uppe och man drar upp dragkedjan i toppen så man ser hyfsad ut.. Inga problem hos föräldrarna..Sen kommer man till skolan och tar av sig bh:n  och knäpper upp brallorna... Varför?Jag tror man istälelt ska gå ut o fråga sig varför det är så viktigt att visa upp brösten för sin lärare och sin röv?skulle jag visa brösten för min chef skulle jag få sparken omedelbart.. En elev blir på sin höjd utslängd från lektionen...
  • Lurvenpajsaren

Jag skulle vilja höra fler åsikter från oss som faktiskt jobbar i skolan. Alla tycker ju olika i dessa frågor, men det är ju vi som jobbar där som upplever detta IRL.

• Lurvenpajsaren

Sorry; men det fungerar inte särskilt bra det heller. Jag har jobbat i flera olika sorters skolor och jag vägrar att jobba i någon "lalalala"-skola igen. Jag bryr mig inte om vad ungdomar har på sig, bara jag slipper se glipor, tuttar och annat som underkläder brukar täcka över.

morotsland skrev 2008-01-03 16:36:44 följande:
    muminpappa: "Att "leka och lära, utveckla sin kreativitet och sin samarbetsförmåga" tycker jag låter som en lämplig ambition för dagis/förskola."Ja, jag ser gärna en skola som är mer lik förskolan och utgår ifrån att barn faktiskt vill lära sig och tycker att det är roligt att utvecklas utan straff och tvång.
  • Lurvenpajsaren

Absolut, men det fungerar bättre för de yngre. Ja, som pedagog vet jag i all fall vad jag är ute efter när det gäller att ge mina framtida kottar bästa utbildning. Tur man är pedagog så man vet vad man ska fråga efter i alla fall...

morotsland skrev 2008-01-03 16:41:59 följande:
    lurvenpajsaren: "Sorry; men det fungerar inte särskilt bra det heller. Jag har jobbat i flera olika sorters skolor och jag vägrar att jobba i någon "lalalala"-skola igen."Det finns många alldeles utmärkta skolor med pedagogik som bygger på barns självständighet och lust till lärandet. Men, som sagt, ni kan ju sätta era knodds i disciplinskolor om ni vill, det rör inte mig.
Svar på tråden Byxhäng