muminpappa: "Din utgångspunkt utgår ifrån ett vänsterperspektiv, dvs att alla är villiga och har lust att lära sig. Men om du gör en snabb omvärldsanalys så ser du att denna grundförutsättning inte är realistisk: Alla unga vill inte lära sig."
Jag vet att alla unga idag inte vill lära sig men det är för att skolan misslyckats och inte för att det är fel på barnen. Alla människor föds med kreativitet och en vilja att utvecklas, skolan kan ta vara på den kraften eller döda den.
"Visst finns skolor som fungerar som du säger. I Finland finns t ex Rudolf Steinerskolor (liknar Waldorfpedagogik). Där brukar brukar överklassvänstern sätta sina barn. Tyvärr brukar det gå åt pipsvängen då de kommer så långt som till stundentskrivningarna; de klarar sig helt enkelt sämre, eller inte alls, trots att de egentligen utgör en social elit i samhället."
Det finns rätt många olika alternativa pedagogiska inriktningar, jag har väldigt svårt för waldorfskolor och deras syn på barn och utveckling och jag är också medveten om att de (tsk från många andra alternativa skolor) har dåliga studieresultat vilket inte är så konstigt eftersom en av deras grundtankar är att allt ska gå väldigt långsamt.
"Svensk flumpedagogik har som sagt redan visat hur den står sig i internationella sammanhang. Bilden är inte smickrande Pisa 2006 visar ytterligare en försämring jämfört med tidigare år. Hur ser du på detta hårda faktum?"
Jag tycker inte att Sverige idag har en flumpedagogik och jag försvarar inte dagens skola. Däremot vill jag förändra den i en helt annan riktning än du vill.