Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

    Byxhäng

    muminpappa: "Jag ser skolan som en karaktärsdanande institution där ungarna ska lära sig veta hut, klä sig ordentligt och respektera överheten."

    Är du ironisk eller tycker du att det är bra? Jag vill då hellre ha en skola där elever lär sig att inte veta hut och inte respekterar överheten. Klädregler är absurdt.

  • morotsland

    muminpappa: Ok. Jag vill då aldrig ha mina barn i din naziskola. Mindre straff och disciplin i skolan tack

  • morotsland

    muminpappa: Allt beror ju på vad man vill uppnå. Jag är övertygad om att frihet, kreativitet, ifrågasättande, självständighet etc hör samman. Det är roligt att lära sig och skolan borde främst ägna sig åt att uppmuntra barn att leka och lära, utveckla sin kreativitet och sin samarbetsförmåga. Inte trycka in massa kunskap genom straff och disciplin.

  • morotsland

    muminpappa: "När det gäller skolan har du glömt två viktiga ord: Kunskap och hyfs. Skolans primära uppgift är att förmedla en kunskapsbas till eleverna, så att de senare kan värdera de data som finns i kunskapsflödet av idag."

    Vi har olika uppfattningar om skolans målsättning som sagt. Jag vill inte att skolan ska förmedla "hyfs" och är helt ärligt inte särskilt intresserad av korvstoppningskunskap heller. Men sätt dina barn i en sån skola du för all del, bara jag slipper.

  • morotsland

    muminpappa: "Att "leka och lära, utveckla sin kreativitet och sin samarbetsförmåga" tycker jag låter som en lämplig ambition för dagis/förskola."

    Ja, jag ser gärna en skola som är mer lik förskolan och utgår ifrån att barn faktiskt vill lära sig och tycker att det är roligt att utvecklas utan straff och tvång.

  • morotsland

    lurvenpajsaren: "Sorry; men det fungerar inte särskilt bra det heller. Jag har jobbat i flera olika sorters skolor och jag vägrar att jobba i någon "lalalala"-skola igen."

    Det finns många alldeles utmärkta skolor med pedagogik som bygger på barns självständighet och lust till lärandet. Men, som sagt, ni kan ju sätta era knodds i disciplinskolor om ni vill, det rör inte mig.

  • morotsland

    muminpappa: "Din utgångspunkt utgår ifrån ett vänsterperspektiv, dvs att alla är villiga och har lust att lära sig. Men om du gör en snabb omvärldsanalys så ser du att denna grundförutsättning inte är realistisk: Alla unga vill inte lära sig."

    Jag vet att alla unga idag inte vill lära sig men det är för att skolan misslyckats och inte för att det är fel på barnen. Alla människor föds med kreativitet och en vilja att utvecklas, skolan kan ta vara på den kraften eller döda den.

    "Visst finns skolor som fungerar som du säger. I Finland finns t ex Rudolf Steinerskolor (liknar Waldorfpedagogik). Där brukar brukar överklassvänstern sätta sina barn. Tyvärr brukar det gå åt pipsvängen då de kommer så långt som till stundentskrivningarna; de klarar sig helt enkelt sämre, eller inte alls, trots att de egentligen utgör en social elit i samhället."

    Det finns rätt många olika alternativa pedagogiska inriktningar, jag har väldigt svårt för waldorfskolor och deras syn på barn och utveckling och jag är också medveten om att de (tsk från många andra alternativa skolor) har dåliga studieresultat vilket inte är så konstigt eftersom en av deras grundtankar är att allt ska gå väldigt långsamt.

    "Svensk flumpedagogik har som sagt redan visat hur den står sig i internationella sammanhang. Bilden är inte smickrande Pisa 2006 visar ytterligare en försämring jämfört med tidigare år. Hur ser du på detta hårda faktum?"

    Jag tycker inte att Sverige idag har en flumpedagogik och jag försvarar inte dagens skola. Däremot vill jag förändra den i en helt annan riktning än du vill.

Svar på tråden Byxhäng