• Anonym (chockad)

klamydia....

Fick just beskedet att klamydiaprovet jag gjorde i veckan visade positivt. Skitkul. Eller inte alls. Har de senaste 2 åren bara haft sex med min sambo, så han också borde ju vara smittad. Men hur fan lägger man fram en sådan sak? Kan det ha legat utan symptom i över 2 år? Vad är det för medicin man får? Tänkte eftersom jag fortfarande ammar. Var ju verkligen trevligt besked man får så här dagarna före jul....

• Svar på tråden klamydia....
  • Anonym

Din sambo lär ju tyvärr inte ha doppat veken i bara dig, så att säga.

• BertaFilippa Krattkquist

oj.. gud va tråkigt..

joo jag har hört att man kan ha det länge utan att veta..

men 2 år låter väldigt länge!

gjorde dem inget klamydiatest när du var på inskrivning hos bm??

det fick iaf jag göra.. inte för att jag egentligen behövde utan bara för att..

hmmm..

det kan inte va så att din pojkvän smittat dig??

• Anonym

Vad elak du är, klamydia visar inte alltid symptom och man kan gå i flera år utan att veta att man har det...

• Anonym (tror ej)

Alla behöver inte göra ett klamydiaprov, min BM frågade om jag ville göra det men jag sa att jag varit hos UM i somras och testat mig och fick ett negativt svar.

Tror heller inte att pojkvännen behöver ha varit otrogen, faktiskt. Vissa märker inte alls av klamydia.

• Anonym (chockad)

Nej dom gjorde inget test då.  Jo de kan han ju gjort. Eftersom vi båda haft sexuella relationer innan vi träffades..

• BertaFilippa Krattkquist

nej man kan ju gå och ha det länge utan att veta om det..

men eftersom tjejer riskerrar att bli sterila efter bara 1 år och om hon fått barn för ett tag sen så kan man ju inte låta bli att undra.. men det behöver inte alls va så att han varit otrogen!

förresten så får man antibiotika mot klamydia..

vet inte alls vad det är för nåt eftersom jag aldrig haft klamydia.. men det är ju starkare än ett vanligt penicillin..

• Anonym (chockad)

Så jag kan alltså haft det i flera år utan att veta om det? Att han har vart otrogen tvivlar jag oerhört starkt på.

• Anonym (tror ej)

Lägg fram det lite fint och fråga om han märkt något konstigt med sig själv på sista tiden, så som flytningar eller liknande. Säg sen att du varit och testat dig och att svaret var positivt. Och att det faktiskt kan ligga i kroppen så länge utan att man märker något.

• Anonym (chockad)

Jo han vet att jag testade mig, för det var han som körde in mig till akuten. Sökte för värk i livmodern (inte gravid).

• Anonym (****)

Man kan få äggledarinflammation av klamydia och det kan göra dig steril. Inte klamydian i sig.
    Vem som har smittat vem är svårt att bena ut om ingen erkänner ifall den har gjort ett snedsteg. Ni måste nog kolla ert barn oxå då man kan smitta barnet vid en förlossning.
    Får jag fråga varför du fick för dig att göra ett klamydia-test nu? Om ni varit tillsammans så länge menar jag.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=2691

Svar på tråden klamydia....