• Anonym (chockad)

klamydia....

Fick just beskedet att klamydiaprovet jag gjorde i veckan visade positivt. Skitkul. Eller inte alls. Har de senaste 2 åren bara haft sex med min sambo, så han också borde ju vara smittad. Men hur fan lägger man fram en sådan sak? Kan det ha legat utan symptom i över 2 år? Vad är det för medicin man får? Tänkte eftersom jag fortfarande ammar. Var ju verkligen trevligt besked man får så här dagarna före jul....

• Svar på tråden klamydia....
  • Anonym (chockad)

Som sagt, sökte för ont i livmodern på Akuten, och fick komma till Gynjouren där dom gjorde ett obligatoriskt klamydiatest, bara för att kunna utesluta det om så var fallet. Någon infektion/inflamation har jag inte som tur är åtminstone. Det kollade dom också upp. Barnet är fött via kejsarsnitt så bör inte ha blivit smittat vid förlossning.

Är det ingen som vet vad för antibiotika man får?

• Anonym (chockad)

Nevermind.. Såg på Vårdguiden vad för läkemedel som ges

• Anonym (chockad)

Tack för hjälpen och önskar er alla en frisk, klamydiafri jul.

• denna

hmm... ska man tro på sin "man" som testat positivt för klamydia i dagarna, att han blivit smittad av tvålen på jobbet... då en av hans kollegor har klamydia. Jag testade mig senast för bara några veckor sedan och då hade jag inte klamydia... men nu har han fått det!!!...hmmm...

osar dopp i annan mus här eller?

• Anonym (Miss Sex)

Schysst med en för tidig julklapp, det finns ju dom som inte får nått alls...

• Häxan Jia
    Anonym (chockad) skrev 2007-12-21 15:34:38 följande:
    Fick just beskedet att klamydiaprovet jag gjorde i veckan visade positivt. Skitkul. Eller inte alls. Har de senaste 2 åren bara haft sex med min sambo, så han också borde ju vara smittad. Men hur fan lägger man fram en sådan sak? Kan det ha legat utan symptom i över 2 år? Vad är det för medicin man får? Tänkte eftersom jag fortfarande ammar. Var ju verkligen trevligt besked man får så här dagarna före jul....
    Gjorde du inget test när du skrev in dig som gravid?? Om de var negativt så skulle jag nog fan börja undra vart min sambo vart och doppat snoppat och smittat mig för??

Jag brukar inte vara dömande alls på just sånt här, men där jag bor är de standarnd med klamydia och lite andra test när man skriver in sig som gravid.

Annars är de en vanlig penecillin kur som botar klamydia.
    En gång slyna, ALLTID slyna
  • Anonym (Samma)

Jag hade det i 4 år utan att veta det!

Gjorde test bara för att jag ändå var hos gyn och det visade positivt. Däremot är det väl ingen/inget som säger att han just var otrogen?! Läste någon som skrev i stil med att "din sambo har inte bara doppat veken i dig"..
    Man kanske inte ska yttra sig om något man inte vet något om?

• Anonym

Tja, det är rätt oansvarigt att INTE testa sig när man skriver in sig hos BM. Ett barn som föds under en obehandlad klamydiainfektion kan förlora synen och få lunginflammation om infektionen överförs. Så om TS inte testade sig när hon skrevs in, så var det rätt dumt gjort. Om hon testade sig då så har antagligen hennes sambo varit ute och svirat nån annanstans.

Anonym (Samma) skrev 2007-12-26 00:39:06 följande:
    Jag hade det i 4 år utan att veta det!Gjorde test bara för att jag ändå var hos gyn och det visade positivt. Däremot är det väl ingen/inget som säger att han just var otrogen?! Läste någon som skrev i stil med att "din sambo har inte bara doppat veken i dig"..Man kanske inte ska yttra sig om något man inte vet något om?
  • Anonym (Samma)

Men vem säger att just HAN har varit och "svirat"?!
    Hon eller han kan ju ha haft det sen innan dom blev tillsammans?! Dessutom kan det ju minst lika gärna vara hon som han. Eller hur?

• Anonym

Det har du rätt i. TS kasnke haft nåt vid sidan om också är rädd att det ska komma fram.

Anonym (Samma) skrev 2007-12-26 13:04:44 följande:
    Men vem säger att just HAN har varit och "svirat"?!Hon eller han kan ju ha haft det sen innan dom blev tillsammans?! Dessutom kan det ju minst lika gärna vara hon som han. Eller hur?
    Anonym (Samma) skrev 2007-12-26 13:04:44 följande:
    Men vem säger att just HAN har varit och "svirat"?!Hon eller han kan ju ha haft det sen innan dom blev tillsammans?! Dessutom kan det ju minst lika gärna vara hon som han. Eller hur?
  • Anonym

Tänk på att klamydia kan ligga och vila i några år utan att veta om de.....

• Anonym (chockad)

Nej fick inte nån förfrågan om det på inskrivningen. Hon frågade bara om jag visste om jag haft nått eller någon misstanke. Och nej det är ingen av oss som haft nån på sidan om sen vi träffades heller så nå sånna dumma påståenden är bara onödiga. Och ja.. Jag vet att han har haft sexuella relationer innan mig och jag likaså. Som sagt jag vet nu även att det kan ligga latent i flera år utan symtom. Men nu har jag två dagars pencillinkur kvar och vi har pratat om det och han väntar på kallelse för test han med. Så har sexuppehåll för tillfället. Och dottern ska väl testas också antar jag eftersom jag antagligen hade det under graviditeten också. Men hon är fullt frisk och har inge fel på vare sig ögon eller lungor. Hon har genomgått massor av läkarundersökningar så därav vet vi detta.

• Anonym (JAG)

Vad får den första människan sjukdomen ifrån ? liksom den kan ju inte bara komma o smittas eller

• Anonym (hm...)

Anonym (chockad) skrev 2007-12-21 15:54:06 följande:

Som sagt, sökte för ont i livmodern på Akuten, och fick komma till Gynjouren där dom gjorde ett obligatoriskt klamydiatest, bara för att kunna utesluta det om så var fallet. Någon infektion/inflamation har jag inte som tur är åtminstone. Det kollade dom också upp. Barnet är fött via kejsarsnitt så bör inte ha blivit smittat vid förlossning. Är det ingen som vet vad för antibiotika man får?
    Hej TS!
    Hoppas att du blivit bra nu och att ni hade en trevlig jul & nyårs-helg ändå
    Undrar en sak bara, hoppas du orkar svara... När fick du svaret på ditt klamydiatest? Redan på akuten eller hörde dom av sig senare?
    Jag har själv precis legat inne för infektion i äggstockarna, men såvitt jag vet togs inget klamydiatest, utan det "konstaterades" att jag fått infektionen pga nåt helt annat... Blir ju såklart lite orolig nu...
    Kram
  • Anonym

Ery max (tror det stavas så) heter antibiotikan man kan få som gravid mot klamydia. Efter trimester 1 är den ofarlig för barnet. Det är en kur på 10 dagar.

Man kan ha klamydia länge utan att veta om det, man kan också "självläka" + att det kan komma o gå.

• Anonym

men allvarligt....han måste ju varit otrogen...

• Anonym
    denna skrev 2007-12-23 18:43:14 följande:
    hmm... ska man tro på sin "man" som testat positivt för klamydia i dagarna, att han blivit smittad av tvålen på jobbet... då en av hans kollegor har klamydia. Jag testade mig senast för bara några veckor sedan och då hade jag inte klamydia... men nu har han fått det!!!...hmmm...osar dopp i annan mus här eller?
    Man kan inte bli smittad av en tvål... Klamydiasmittan dör utanför kroppen. Man kan alltså inte få klamydia av att använda gemensamma toaletter, handdukar, tvålar el. dylikt. Enbart genom muff, snopp, röv o mun kontakt...
Svar på tråden klamydia....