Kall matpaj
Jag vet en jättegod laxpaj, som görs med rökt lax… Inte så matig kanske, men smarrig.
Jag vet en jättegod laxpaj, som görs med rökt lax… Inte så matig kanske, men smarrig.
Oj! Nu läste jag Beloveds recept, efter att ha skrivit mitt här nere. Nästa samma sak!
Här kommer min i alla fall:
Laxtårta heter den (Bonniers kokbok).
6 pers
Botten:
200 g mörkt bröd, t.ex. kavring
50 g smör
Fyllning:
5 ägg
200 g kallrökt lax
1 dl hackad gräslök
2 msk senap
2 dl lätt crème fraiche
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
100 g löjrom eller stenbitsrom
Finfördela brödet i matberedare eller finhacka för hand. Smält smöret och blanda med brödsmulorna. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant, cirka 24 cm i diameter. Låt formen stå i kylen ca 15 minuter.
Hårdkoka, skala och hacka äggen. Finhacka laxen. Blanda ägg, lax, gräslök och senap. Rör försiktigt ner lätt crème fraiche. Smaksätt med salt och peppar.
Lägg fyllningen i pajformen och jämna till ytan. Täck med plastfolie.
Låt formen stå i kylen i minst 2 timmar. Ta bort kanten på formen och lägg tårtan på ett fat. Bred ut ett tug lager rom över ytan strax före serveringen. Dekorera med gräslök.
Som sagt, inte så matig men förbaskat god. Och lätt att göra. Jag som inte är så jätteförtjust i rom och serverade pajbitar till förrätt nöjde mig med att klicka ut rommen på bitarna.
De som inte gräddas i ugn – hela pajen, inklusive fyllning – skulle jag inte frysa. Andra pajer funkar jättebra för frysning. Ta ut och tina dem i någotsånär god tid på dagen, bara. Det är godare att värma dem i vanlig ugn än i mikro, nämligen.