• libero

Kall matpaj

Är det någon som har något got recept på pajer som man kan äta kalla?
    Ska ha det till barndop nästa helg.

• Svar på tråden Kall matpaj
  • JCA

Hej!
    Jag har lite recept som jag har hittat i en bok som heter 100 läckra pajer. Jag har tyvärr inte hunnit smaka själv men du har ju en vecka på dig att provsmaka

Scharlottenpaj med bacon, 4 port

Pajdeg:
    1½ dl vetemjöl
    1½ dl grahamsmjöl
    1 tsk timjan eller dragon
    125 g margarin eller smör, kylskåpskallt
    1-2 msk vatten

Fyllning:
    10-12 jämnstora scharlottenlökar, ca 250 gram
    1 paket, 140 g tärnad bacon eller skivad bacon i strimlor
    1 msk margarin eller smör
    1-2 tsk strösocker
    4-3 dl riven lagrad ost
    ½ dl hackad persilja
    3 ägg
    2½ dl mjölk
    ½ tsk salt

1. Mät upp mjölet i en skål och finfördela matfettet med en gaffel eller med fingertopparna till en smulig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt till en deg. Undvik att knåda pajdegen, som då lätt blir seg och inte så spröd efter gräddningen. Tryck ut degen i en pajform, gärna med löstagbar botten. Nagga bottnen med en gaffel och sätt in i kylen ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader och förgrädda pajskalet 10-12 minuter i mitten av ugnen. Sänk sedan värmen till 175 grader.

2. Koka löken oskalad ca 3 minuter i vatten. Skala löken. Lägg i bacontärningarna i en kall stekpanna och stek dom knapriga.

3. Fräs löken någon minut i margarin. Strö på lite socker. Halvera lökarna på längden.

4. Lägg bacon och lökhalvor i pajskalet. Strö på riven ost och hackad persilja. Vispa samman ägg, mjölk och salt. Häll smeten i formen.

5. Grädda pajen i mitten av ugnen 30-40 minuter tills äggstanningen hag stelnat. Servera pajen varm eller avsvalnad med sallad.

Skinkpaj med spenat och ädelost, 4-6 portioner (Som jag smakat på och tyckte den var god)

Pajdeg:
    Samma deg som till förra pajen.

Fyllning
    1 paket, ca 250 g djupfryst hel spenat
    ca 3 purjolökar i strimlor
    1 msk margarin eller smör
    ca 100 g ädelost
    150-200 g rökt skinka i strimlor
    3 ägg
    2½ dl mjölk
    1 tsk salt
    ½ tsk malen svartpeppar
    ½ tsk riven muskotnöt

1. Låt spenaten tina. Klä en pajform med degen, nagga i botten, ställ in i kylen 30 minuter och sätt ugnen på 225 grader. Förgrädda i 10-12 minuter och sänk sedan värmen i ugnen till 175 grader.

2. Fräs purjon tills den mjuknar. Hacka spenaten grovt.

3. Fördela purjo, skinka och spenat i pajskalet. Smula över osten.

4. Vispa samman ägg, mjölk, salt, peppar och muskot. Häll i äggsmeten i formen.

5. Grädda pajen i nedre delen av ugnen c:a 30 miuter eller tills äggsmeten har stelnat.

Provencalsk kycklingpaj, 4-6 portioner

Pajdeg:
    Samma pajdeg som till de andra

Fyllning:
    2-3 kycklingfileér, ca 300 g
    2 msk margarin eller smör
    2-3 dl strimlad purjo
    2 finhackade vitlöksklyftor
    1 röd och 1 gul paprika i strimlor
    10-12 svarta eller gröna oliver
    1 msk finhackad färsk rosmarin eller en tsk torkad
    1 msk finhackad färsk timjan eller 1 tsk torkad
    2-3 dl riven ost
    3 ägg
    2½ dl mjölk
    1 tsk salt

1. Gör pajdegen på samma vis som till de andra. Förgrädda på 225 grader, sänk sen till 175 grader.

2. Skär kycklingen i tärningar. Stek dem några minuter i margarin. Tillsätt purjo, vitlök och paprikastrimlor. Fräs ytterligare några minuter.

3. Lägg över blandningen i pajskalet. Strö över oliver, örter och avsluta med riven ost.

4. Vispa samman ägg, mjölk och salt. Häll smeten i formen. Grädda pajen i nedre delen av ugnen 30-40 minuter, tills äggsmeten har stelnat i mitten. Servera pajen varm, avsvalnad eller kall med sallad.

Jag återkommer med lite fisk och skaldjurspajer också, men nu hinner jag inte sitta här mera Hoppas det är nåt som kommer till smak.

• libero

Tack snälla Majas mamma!
    Ska genast testa charlottenlökspajen med bacon.
    Skinkpaj med spenat och ädelost har jag faktiskt redan bestämt mig för tidigare. Har exakt det receptet sedan tidigare. Vill jättegärna ha recept även på fisk och skaldjurspajer.

TACK TACK TACK!

• Angel74

Jag har ett recept på kall räkpaj
    hojta till om du vill ha det

• Isolde

Jag vet en jättegod laxpaj, som görs med rökt lax… Inte så matig kanske, men smarrig.

• JCA

Lök- och ansiovispaj

Pajskal:
    Samma som de andra

Fyllning:
    4 medelstora skivade gula eller röda lökar
    2 msk margarin eller smör
    1 burk, ca 125 g, ansiovisfilé
    3 dl riven ost, gärna lagrad
    2½ dl matlagningsgrädde
    ½ tsk salt

1. Gör degen precis som de andra pajerna

2. Skiva löken, fräs den mjuk i margarin på svag värme. Den ska inte få nån färg. Skär ansiovisen i bitar. Blanda ner dem i löken tillsammans med spadet.

3. Lägg lökblandningen i pajskalet. Strö över riven ost. Vispa samman ägg, grädde och salt. Häll äggsmeten i formen.

4. Grädda pajen i mitten av ugnen 35-40 minuter tiills äggsmeten har stelnat. Servera pajen varm eller kall med sallad och knäckebröd.

Böcklingpaj

Pajdeg:
    Som de andra pajerna, men byt ut hälften av vetemjölet till grahamsmjöl och smaksätt gärna degen med ½ dl finhackad dill.

Fyllning:
    6-7 böcklingar, 600-700 g, eller rökt makrill, rökt sik eller någon annan rökt fisk
    1½-2 dl hackad dill
    1-2 dl finstrimlad purjo
    1 röd paprika i tärningar
    3 ägg
    2½ dl matlagningsgrädde
    2-3 msk kaviar

1. Pajskalet görs som de andra pajerna

2 Rensa och filea böcklingen, dela dem i bitar och ta bort alla ben. Lägg böcklingen i pajskalet. Täck med hackad dill, strimlad purjo och paprikatärningar.

3. Vispa samman ägg, grädde och kaviar och häll det i formen. Grädda pajen i mitten av ugnen 30-40 minuter eller tils äggsmeten stelnat. Servera pajen varm eller kall med tomatsallad.

Räkpaj med sparris

Pajdeg:
    1½ dl vetemjöl
    1½ dl grahamsmjöl
    1 tsk timjan eller dragon
    125 g margarin eller smör, kylskåpskallt
    1-2 msk vatten

Fyllning:
    3 dl finstrimlad purjo
    1 msk smör eller margarin
    1 dl hackad dill
    800 g-1 kg räkor med skal
    1 paket, ca 250 g, djupfryst grön sparris eller 1 burk, ca 175 g.
    1-2 dl fetaost i tärningar
    3 ägg
    2½ dl mjölk eller matlagningsgrädde
    1 tsk salt
    1-2 krm svartpeppar

1. Klä en pajform med degen, nagga i botten, ställ in i kylen 30 minuter och sätt ugnen på 225 grader. Förgrädda i 10-12 minuter och sänk sedan värmen i ugnen till 175 grader.

2. Fräs purjon i margarin några minuter. Blanda ner dillen. Lägg blandningen i pajformen. Rensa räkorna och lägg dem över purjon. Koka den frysta sparrisen enligt beskrivning på paketet. Burksparris behöver bara rinna av.

3. Vispa samman ägg, mjölk, salt och peppar. Häll äggsmeten över räkorna. Placera fetaosten runtom i smeten.
    4. Grädda pajen i nedre delen av ugnen 30-40 minuter eller tills äggsmeten har stelnat. Lägg på sparrisen som ekrar på ett hjul efter ca 25 minuter. Pensla den med lite olja. Servera pajen varm eller kall med en sallad. Lägg gärna i överbliven sparris i bitar.

• Åse

Åh, vad mycket goda recept. *mums*.

• libero

Oh jag tackar. Angel 74 och Isolde jag vill jättegärna ha era recept också.
    Stod igår kväll och gjorde ni pajer som jag skall ha på dopet på söndag, men jag måste ha några till om det skall räcka.

• Beloved

Kall lax- och räkpaj
    8-10 portioner

Ingredienser
    Pajskal:
    200 g kavring
    50 g smör

Dekoration:
    100 g löjrom
    citronskivor
    dillvippor

Fyllning:
    150 g finstrimlad kallrökt lax
    200 g räkor, skalade och hackade
    2 ägg, hårdkokta och hackade
    2 avokador, i små bitar
    1 liten finhackad rödlök
    1 dl crème fraiche
    3 msk majonnäs
    1 tsk pressad citron
    salt och peppar

Skär kavringen i mindre bitar och fördela brödet till smulor i en matberedare. Smält smöret och blanda det med brödsmulorna. Tryck ut blandningen i en pajform, 26-28 cm i diameter. Ställ formen kallt. Blanda lax, räkor, ägg, avokado och lök med crème fraiche och majonnäs. Smaka av med citron, salt och peppar. Bred ut fyllningen i pajskalet. Pajen kan gärna stå och mogna några timmar i kylskåpet.
    Dekorera med löjrom, citronskivor och dill.

Jag tar vanligen lite mindre löjrom och lite mindre lax tycker den blir så salt annars.
    Måste nog handla till en sådan idag, den är sååå god!

• Isolde

Oj! Nu läste jag Beloveds recept, efter att ha skrivit mitt här nere. Nästa samma sak!

Här kommer min i alla fall:

Laxtårta heter den (Bonniers kokbok).

6 pers

Botten:
    200 g mörkt bröd, t.ex. kavring
    50 g smör

Fyllning:
    5 ägg
    200 g kallrökt lax
    1 dl hackad gräslök
    2 msk senap
    2 dl lätt crème fraiche
    1/2 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    100 g löjrom eller stenbitsrom

Finfördela brödet i matberedare eller finhacka för hand. Smält smöret och blanda med brödsmulorna. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant, cirka 24 cm i diameter. Låt formen stå i kylen ca 15 minuter.

Hårdkoka, skala och hacka äggen. Finhacka laxen. Blanda ägg, lax, gräslök och senap. Rör försiktigt ner lätt crème fraiche. Smaksätt med salt och peppar.

Lägg fyllningen i pajformen och jämna till ytan. Täck med plastfolie.

Låt formen stå i kylen i minst 2 timmar. Ta bort kanten på formen och lägg tårtan på ett fat. Bred ut ett tug lager rom över ytan strax före serveringen. Dekorera med gräslök.

Som sagt, inte så matig men förbaskat god. Och lätt att göra. Jag som inte är så jätteförtjust i rom och serverade pajbitar till förrätt nöjde mig med att klicka ut rommen på bitarna.

• Angel74

Räkpaj

Pajdeg: 125 g margarin
    3 dl vetemjöl
    1 msk vatten
    Blanda ihop och låt vila kallt en halvtimme

Fyllningen: 1 pkt crabfish(kan uteslutas)
    1dl gröna ärtor
    2 dl creme fraiche
    1 dl lättmajonäs
    3 msk purjolök, finskuren
    1 vitlöksklyfta, pressad
    1 msk chilisås
    2 droppar tabasco
    räkor

Tryck ut pajdegen i form, grädda i 20 min i 200 grader. Låt pajdegen svalna
    Rör ihop ingridienserna till fyllningen och lägg i det kalla skalet. Garnera med räkor och dill

• Åse

Kan man frysa in dessa pajer?
    Jag måste göra många inför min 30-års fest nämligen.

• Isolde

De som inte gräddas i ugn – hela pajen, inklusive fyllning – skulle jag inte frysa. Andra pajer funkar jättebra för frysning. Ta ut och tina dem i någotsånär god tid på dagen, bara. Det är godare att värma dem i vanlig ugn än i mikro, nämligen.

Svar på tråden Kall matpaj