• Långbenopluto

Hur mycker i månadspeng till en 14 åring?

Hur mycket får era 14 åringar i månadspeng, och hur mycket behöver de göra hemma?

MIn 14 årige son får 400 kr/mån. Han ska göra disken 2 gånger i veckan samt hålla ordning på sitt rum. Ibland får han även hjälpa till med städning.

Han själv säger att det är på tok för mycket... Och han  vill ha mer pengar...

Är det för mycket?

God Jul och Gott Nytt År
  • Svar på tråden Hur mycker i månadspeng till en 14 åring?
  • yaaniz

tycker det lät som han gjorde lite hemma. är man 14 borde man kunna hjälpa till mer.
    Ha borde vara glad att han får så mycket som 400kr, så mycket fick aldrig jag i handen.

• aktuelle

men då kostade ju saker och ting mindre också.

yaaniz skrev 2007-12-22 11:26:41 följande:
    tycker det lät som han gjorde lite hemma. är man 14 borde man kunna hjälpa till mer.Ha borde vara glad att han får så mycket som 400kr, så mycket fick aldrig jag i handen.
    - du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • yaaniz

hmm..ne inte speciellt..inte stor skillnad på 8år

aktuelle skrev 2007-12-22 11:27:57 följande:
    men då kostade ju saker och ting mindre också.
  • aktuelle

kanske beror på var i landet man bor (kollade åldern, är också 22) här har bara bussresorna blivit kanske 10 kr dyrare/ resa om man ska ta sig enkel väg till stan.

yaaniz skrev 2007-12-22 11:28:53 följande:
    hmm..ne inte speciellt..inte stor skillnad på 8år
    - du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Sarah å Leia

Tycker det är för lite, kanske det dubbla, med krav om mer hjälp hemma

• Xtina82

Själv fick jag hela barnbidraget vid den åldern, och då låg väl d på 650kr tror jag...men då skulle jag helt och hållet klara mig på d själv...fick tex köpa busskort själv osv...fick inte låna en spänn ifall pengarna va slut.

Tycker dock att min pappas sätt va lite och ta i (busskort, kläder ja allt skulle jag handla själv) han trodde ju att han gjorde det bästa för mig och att jag skulle lära mig att handskas med pengar genom d sättet, men d har nog gjort mig mer pengagalen faktiskt.

Jag tycker iaf (min åsikt) att en 14åring ska få ha runt 400kr som han har, men på de pengarna ska han ju ej behöva handla de grejor själv som jag fick göra...för då räcker pengarna ju givetvis inte till. Kläder får föräldrarna stå för...om det nu inte är ett speciellt plagg som grabben sett och vill ha....och som är svindyrt...då får han minsann spara till det själv

Månadspeng ska annars gå till nöje...som bio, bad, skridsko, tv-spel mm mm.

God Jul på er alla!

• Mia118

Min dotter får 500 kr i månaden. Hon hjälper till med samma saker som din son + lite till. Viker tvätten i mellanåt och dammar när jag storstädar 1/vecka.
    Sen får hon sina ryck o dammsuger hela hemmet för att hon vill själv.Glad

För dom 500 får hon stå för nöjen själv. Hennes mobilabbonemang betalar jag och samtalen upp till 200 kr. Allt över det ska hon betala själv. Har bara hänt en gång att hon ringt för mer.

Hon tjatar om att få hela barnbidraget när hon fyller 15.  Hon säger att hon ska köpa alla kläder och busskort o.s.v. själv om hon får det. Hon har inte insett att hon förlorar på det i slutänden...
    Har sagt att hon får visa att hon kan ta ansvar och är mogen för det innan jag bara slänger fram plånboken.

• mickii

absolut inte för mycket. men det beror ju på från familj till familj.
    min syster som är 7 år får 500 /månad

• jen bossman

jag började få hela mitt barnbidrag när jag var 14 år. men då fick jag 650 kr och köpte busskort själv varje månad så det blev bara 350 kr över till andra saker.

Svar på tråden Hur mycker i månadspeng till en 14 åring?