elfling skrev 2008-02-11 22:29:43 följande:
Jag är 15 år... gör alltig tvätten och har gjort det i ca 2 år. Jag får ingen månadspeng/veckopeng alls. Ibland kan jag få några hundra när min pappa har råd men annars får jag klara mig utan pengar. Tycker det är helt sjukt hur mycket pengar vissa ger sina barn nuförtiden.
Ungefär så hade jag det när jag bodde hemma och var i din ålder. Jag fick hjälpa till väldigt mycket hemma, ta hand om småsyskonen när föräldrarna jobbade, ta hand om tvätten, bära in ved, hjälpa till med hushållssysslorna.
Under väldigt många år levde jag ensam med min idag 13-åriga tjej och hade inte just så mycket pengar över när alla utgifter var betalda. Men som förälder så vill man jätte gärna kunna ge sina barn det de behöver och gärna lite till.
Idag bor jag tillsammans med en ny man och vi har fått ytterligare en liten dotter.
Jag känner att jag vill kunna ge mina döttrar en bra och trygg uppväxt.
Att min 13-åring får sitt barnbidrag varje månad betyder ju inte att hon kan "slösa" bort dem. En viss del av det går direkt in på ett sparkonto så att hon har ett litet startkapital om hon till exempel behöver till ett körkort eller liknande och sedan så behöver hon ju alltid nya kläder, skor och fylla på telefonkortet. Så hon får verkligen lära sig att hushålla med sina pengar vilket jag tycker är jätte nyttigt.
Sedan så skrev jag i tidigare inlägg att vi betalar 1000:- på stallhyran också. Det gör jag så gärna så länge hon har hästen som intresse, jag ser hellre att hon lägger sin fritid på den än att hon är ute på stan och dräller.
Det är så
vi ser på saken och så
vi väljer att göra.