• Långbenopluto

Hur mycker i månadspeng till en 14 åring?

Hur mycket får era 14 åringar i månadspeng, och hur mycket behöver de göra hemma?

MIn 14 årige son får 400 kr/mån. Han ska göra disken 2 gånger i veckan samt hålla ordning på sitt rum. Ibland får han även hjälpa till med städning.

Han själv säger att det är på tok för mycket... Och han  vill ha mer pengar...

Är det för mycket?

God Jul och Gott Nytt År
  • Svar på tråden Hur mycker i månadspeng till en 14 åring?
  • Långbenopluto

Tack för alla svar! Ja, det är ju vi (föräldrar) som köper alla kläder. Busskort behöver han inte..

God Jul och Gott Nytt År
  • Impertiff

Vår grabb blir 14 i januari och har 100 kronor i månadspeng (han har hitills inte frågat om mer... *S*) och hjälper till med allt här hemma.
    Dammsuga, diska, vattna blommor, ta hand om sin egen tvätt, duka, laga mat, gå med sopor, torka golv... och säkert något mer
    Vi har ett rullande schema för alla i familjen så det är jämnt fördelat och ingen som kan komma undan eller behöva göra för mycket. Vi är en familj och vi får hjälpas åt.
    Men visst sjutton knorras det, speciellt när de ska skura toaletterna för vem sjutton vill göra det egentligen *S*.

Vi köper deras kläder och skor och mobilerna laddar vi ibland. Det har inte varit aktuellt med så mycket användande av mobilerna men det börjar öka nu så vi får nog ta en funderare på hur det ska lösas.

Barnen (12 och 14) klagar förvånansvärt lite över att hjälpa till så mycket om man jämför med deras kompisar. Men samtidigt så kan de allt i ett hem. En kompis till grabben visste inte hur man stekte bacon i somras!!!
    Vi blir däremot bjudna på både hemgjorda köttbullar, tacos, kyckling med ädelostsås och andra läckerheter regelbundet här hemma

• 68an

Ska pengarna räcka till godis och inte mycket annat så tycker jag att det är för mycket pengar och att han inte behöver hjälpa till så mycket.

Vi har en flytande månadspeng, då kan dom påverka själv, ju mer dom hjälper till ju mer får dom och vice versa inom rimliga ramar.

• delifi2

min dotter osm är 14 år får 800 i månaden, men hon håller inte ordning på sitt rum så den är borttagen nu.
    men när hon hållt snyggt i iaf 2 veckor så får hon tbx den.

hon plockar ut ur diskmaskinen ibalnd, passar sin lillebror ibland och hämtar/lämnar nån gång ibland

• Esmeralda123

Min dotter får barnbidraget.

• lillamammsen

Min 13-åring får 600 kr (köper sina kläder själv förutom säsongskläder som skor, jacka och även fotbollskläder)

vi betalar hennes mobilräkning (runt 600 kr/månaden, 300 kr är avbetalning på telefonen, hon fick den i födelsedagspresent av oss) + att vi sätter in 100 kr på busskortet och ev en 100-lapp därtill i slutet på månaden..

Hon säger att kompisarna får mer pengar än henne..Nja vet inte det ja...En sak som är säker är att hon ska börja hjälpa till mer hemma, annars ryker månadspengen...Måste börja ställa lite krav så hon börjar förstå pengars värde lite bättre..Sen ska jag höra med de andra föräldrarna vad deras barn får...

• Bevabus

jag fick inte ens månadspeng i den åldern..är 17 år nu..fick månadspeng typ ett år senare. jag bad istället mina föräldrar snällt om pengar. men jag hade å andra sidan inga särskilda uppgifter att göra. jag hjälpte till då och då när dom bad om hjälp

• Veronicah

Jag ger min 15åriga son barnbidraget samt 500:- att göra lite vad han vill för. det tycker jag är lagom, och han verkar nöjd :)

• Nettisens

Min 15 åringa son får : 400:- / mån, Betald mobilräkning ca 400:- mån samt moppeförsäkring 300:-/mån .
    HAN tycker naturligtvis att MINST 600:- i mån e halv ok.
    Jag säger: ta du hela barnbidraget och betala alla dina grejs själv.

Min son har haft "måsten" ( laga mat 1 dag i v/ diska 1 dag i v )
    Nuförtiden är det mer "ber jag honom så hjälper han till med div saker: hämtar lillasyster från dagis ,går me sopor spontant etc etc
    Är man en familj hjälps man åt. punkt :)

Svar på tråden Hur mycker i månadspeng till en 14 åring?