• Åsa

varför bakpulver i pannkaka?

Aldrig tittat på recept när jag gjort pannkakor förr då jag hade med mig hemifrån hur sådana gjordes. Nu med mjölk- och äggallergiskt barn har jag tittat på en del för att hitta bästa möjliga varianter. (Det funkar något så när med bara mjöl, vätska och fett btw.) Dock upptäckt att det i väldigt många recept står om bakpulver. Vad är syftet med detta? Jag associerar det i så fall med "tjocka" pannkakor av amerikansk typ, men varför använda det till vanliga "tunn"pannkakor?

• Svar på tråden varför bakpulver i pannkaka?
  • glassbåt

Jag har då aldrig haft det när jag gör pannkakor, vilket recept gör du då?

• Meus Veritas

När det ska vara äggfritt så ersätts ofta ägg med bakpulver för att få lite mer tjockhet i pannkakan som ägget annars skulle åstrakomma

• Åsa

glassbåt: Jag har aldrig brukat ha det vid "vanliga" pannkakor. Där använder jag lika antal dl mjölk och mjöl och samma antal + 1 ägg (d v s mindre vätska än jag sett står i många recept, men det har funkat bra för familjen de senaste generationerna ).

Nu när det ska vara mjölk- och äggfritt tar jag bara mjöl och vätska (Oatley eller liknande) - har inga exakta mått men betydligt mer vätska än mjöl - och en rejäl skvätt flytande fett. Jag har testat med bakpulver också enligt recept jag sett men ser som sagt inte riktigt vitsen med det; om något tycker jag de blir fluffigare och så vill jag inte ha tunnpannkakor, och trodde inte andra ville heller.

• Åsa

Wilma84: Aha, då är det väl därför då. Får jämföra med både och vid tillfälle

• linjes

Ägg kan ersättas med bakpulver o även jäst, om man har äggallergi kan det va bra

• glassbåt

Okej då förstår jag hihi.

Svar på tråden varför bakpulver i pannkaka?