Hej!
Ja dom är fina dom, jag är mest för bullraser så sitter jag med jämte haha =).
Ja, dom raserna har ju mycket spring i benen verkligen.
Vart bor ni?
vet inte så mycket om detta med LC, vet att det finns i sthlm, då jag hade en hundgrupp tidigare (vi träffades och tränade våra hundar) fanns det en tjej med där och hon hade whippet (skit söt =D) och hon åkte till sthlm.
Det är ju tyvärr så att alla hundar är individer och kan bli exakt hur som hellst, precis som jag skrev i tidigare inlägg att du hade ju inte kunna veta att han skulle bli så maffig på energi =).
Det låter verkligen som om han har en framtid framför sig, och det finns ju massvis med saluki älskare i sverige, och vet att din uppfödare har kontakt med många, det är ju himla bra, hon kasnke känner någon!
Har du vart in och kollat på http://www.saluki.se/ ?
Där finns det ju en sidolänk om att köpa saluki, omplaceringar,till salu, valpar, planerade valpar osv.. Kanske du kan lägga upp honom där?
Där är det bara saluki folk som hänger kan jag lova
.
Eller så kan du ju rådfråga med din uppfödare om denna sida.
Värt en koll iaf =P.
Jag hoppas verkligen allt går bra för er, och du behöver inte känna dig ledsen, du gör det rätta.
Det är ju tråkigt SJÄLVKLART när en familjemedlem lämnar en, jag vet ju själv hur jag behandlar min hund, det är ju min bebis, mitt allt..
Förstår att det är svårt men som sagt är det ju för hans bästa.
Att han också är en dominant herre KAN ju bero på att han inte får utlopp över det han behöver, detbehöver ju självklart inte vara det, men en tanke bara..
Jag vill att du uppdaterar här sen, nu är jag så insatt och som sagt, jag hoppas allt går bra för er!
en STOR kram på dig!!
Mvh Hanna
Wintergate skrev 2007-12-25 18:10:36 följande:
HEJ HANNA!!Mario, som äldsta grabben döpt honom till är av rasen Saluki. Då jag skaffade honom var jag ute efter något extra. Jag har alltid levt med hundar sen barnsben. Har haft dvärgpudel, Borzoi (Rysk Vinthund) Whippet oxå Mario (Saluki). Vinthundar har alltid legat mig varmt om hjärtat = )Så när jag då beslutade mig för en Saluki, var för att jag redan kände till temperamentet på vinthundar, och eftersom whippet inte ser så speciell ut(men är helt underbar med barn o s v), så vela jag ha nåt extra utöver det. Spanade in en del Salukis på utst, & pratade med uppfödare m.m. Och på den vägen vart det.Jag & äldsta grabben (nu 11 år gammal) åkte 150 mil med tåg & hämtade hem vår lilla bebis (Mario) Nu efteråt har jag ju förstått att jag inte alls borde ha förlitat mig på att alla vinthundar är lika lugna & beskedliga som mina whippet. Nä, långt ifrån. Mario har alltid vart en väldigt dominant/reserverad hane, med mycket spring i benen. Nu har han ju visserligen blivit mycket bättre från det han var valp, men han skulle ändå behöva få mycket mer utlopp för sin energi. Jag tror att han skulle stormtrivas på LC (Lure Coursing) Nåt sånt finns ej där jag bor = ( Tyvärr!!Jag har ju åkt en del på utst med hundarna, och han har 2 cert. 1 till så är han SUCH. Jag tror att han i framtiden kommer att bli en mycket fin avelshane. Det kan ju "gräma" mig mycket bara det. Att han är så jäkla snygg, och att någon annan kanske snart har hand om honom. Men det är ju långt ifrån allt här i livet. Och det går inte alltid som man tänkt sig. Eller hur?! Sorgsen Matte = (