• twinstar

Åka bil med 3-veckors bäbis!

Hur länge kan man låta en 3-veckors bäbis sitta i bilstol?

Är i valet och kvalet om vi ska åka på en längre resa med bil. Vi kan göra pauser såklart men någonstans går ju gränsen hur länge man orkar köra och hur länge orkar bäbisen sitta?

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Åka bil med 3-veckors bäbis!
  • hallon2

Jag hade struntat i resan och varit hemma!
    Men jag har å andra sidan inga släktingar långt bort...

• Lola Jämtland

Vad innebär en längre resa?

//Snart är det jul igen!
  • twinstar

Lola Jämtland skrev 2007-12-23 00:38:03 följande:

Vad innebär en längre resa?
    40 mil!
  • Lilla Ior

På BVC har de sagt typ 30 min till mig men att man kan ta upp till runt en tim om man ska långt. Man kan ju inte stanna hur ofta som helst. Sen behöver det ju inte vara några långa pass. bara så bebben får sträcka på sig en liten stund. Ingen fara om detta ändå bara är någon enstaka gång också.

• Lola Jämtland
    twinstar skrev 2007-12-23 00:38:37 följande:
    Lola Jämtland skrev 2007-12-23 00:38:03 följande:40 mil!
    Det är ju en bit iofs men det går ju att ta många pauser.
    Det blir det ju iaf med tanke på mat o blöjbyten + att ni vuxna ska äta o kissa o så.
    //Snart är det jul igen!
  • destino

ingen fara, men pauser och sträckning är okey, men sover bebebe då mår den bra, jag har ju rest långt massa ggr, och det gick utmärkt, mycket värre är då de är större, ehehehe, då vill dem inte sitta, äta, kissa, dricka, ditt, hitt, ehehehe
    barnet tar inte skada av en resa....
    njut av er resa och oroa sig inte, barnen kan säga ifrån, även då de är små...

• alexja

Mina barn får åka mycket bil, När yngsta var 2 veckor åkte jag 30 mil, stannar 2-3 gånger. resan tar lite drygt 3 timmar. Min mellantjej var bara 4 dagar då vi åkte 30 mil då jag fick henne då vi var och hälsade på våra föräldrar och vi 4 dagar senare åkte hem till oss.

• sankaj

Min kompis åkte bil till Kroatien med 7 v gammal bäbis och det gick jätte bra!

• Pasadena

Ehh min dotter somnade ofta när vi åkte bil och vi lät henne ligga kvar och sova där. Tog givetvis med babyskyddet men hon sov så bra där, kunde sova i flera timmar så vi rörde inte henne.
    Åkte också bil mycket, ibland i 1,5-2 timmar och det gick jättebra. Har läst nånstans att bebisar säger ifrån om det blir jobbigt för dem, så då kan ni ju ta pauser!

• loeli

Har ni en barnstol så bebis ligger helt ner så kanske det inte behövs så många raster, annars ska de bara sitta högst 45 min åt gången för ryggen.

• MUM CC

Tror att det är OK så länge beisen inte protesterar. När vi åkte till Göteborg (från Stockholm) i början så stannade vi 2 ggr för att amma, så det blev 2 timmars pass i bilen, och det gick jättebra! Jag frågade en ortoped om detta och han sa bara att det är inga problem så länge bebisen inte är ledsen.

• Gammy

när Oscar var 10 dagar så åkte vi till gbg från malmö (ca 30 mil). de säger ifrån om det är obekvämt eller något. han sov hela vägen. tänkte stanna på halva vägen o amma o byta blöja, men man väcker ju inte den björn som sover

bilstolarna idag är så bra o bekväma att de klarar en längre tur. men man kan ju bara stanna om man känner för det.

åk du

• Lilla Morran

Jag hade åkt. De flesta bebisar sover ju i bilen och då mår de väl bra? Jag har alltid låtit sonen sitta kvar i babyskyddet och sova när han har somnat i bilen. Det har blivit 2-3 timmar ibland, och han har inte verkat må dåligt av det... Han är 14 mån och mår utmärkt!

Åk du - och stanna om barnet verkar behöva det!

• tamate

Dom babyskydd som finns nu täcker ryggen bra, och man märker ju när bebisen blir utråckad elle rinte vill åka mer så då kan man ta en paus. Du kan ju även ta med något med färger etc så när du märker att bebisen är lite less kan du lägga det på stolsryggen så utsikten byts så går det ofta en stund till.

- det som inte dödar härdar!
  • Fusion

Om jag ska vara ärlig tror jag redan TS har åkt på sin resa , antar att det var för julfirandet hon skulle iväg...

ha det skoj iaf...

• Villebusen

Vi frågade bvc... (som alltid ger olika svar jo jag vet) och barnet säger ju till om det får ont i ryggen. Sover barnet kör på vaknar det stanna. Vi körde 40 mil när lillan var ca 4 veckor. Dock hade vi hyrt ett babyskydd som de ligger i... dock så var hon förstor för det så när vi åkte hem fick hon sitta i det vanliga 1 v senare....

• twinstar

Hej! Nu har vi varit ute och åkt och det gick helt över förväntant!

Hon pep inte en enda gång utan sov hela tiden.
    Vi stannade ungefär varannan timma och tog en längre paus då hon fick amma ordentligt!

Vi fick väcka henne inför varje paus!

:)

Svar på tråden Åka bil med 3-veckors bäbis!