Hur länge sov era barn i spjälsäng?
Hej hej!
Ja, precis som rubriken lyder undrar jag bara hur länge era småttingar sov i spjälsängen och om ni sedan köpte en "växa-säng" (vet inte vad de heter...) eller en riktig säng?
Trevlig lördag-kväll!

Hej hej!
Ja, precis som rubriken lyder undrar jag bara hur länge era småttingar sov i spjälsängen och om ni sedan köpte en "växa-säng" (vet inte vad de heter...) eller en riktig säng?
Trevlig lördag-kväll!

Junibarn!
Hon skriver : " Barnet bör få ha den (spjälsängen) i åtminstone tre år, helst fyra  till efter trotsåldern.
Jag gissar att det är för att barnet inte ska hitta på hyss när mamma o pappa sover...(!??) Men som sagt, det verkar ju inte så vanligt när man frågar runt.

oliver flyttade till växasäng (modell äldre med ordentliga kanter) i samma veva han lärde sej gå... dryga året... och sen dess har nätterna blivit MYCKET bättre... helt plöttsligt började han sova nästan varje natt hela natten... de nätter han vaknar kommer han själv över till oss, så dom flesta nätter så blir vi minimalt störda... helt suveränt!!!

Ni som har flyttat era barn till växasäng.. Hur stora var de ungefär då... dvs vikt/längd (på ett ungefär alltså..)
Min son väger 8 kilo o är 72 lång.. han känns alldeles för liten för att flyttas... men han är ändå 16 månader...

Puffar....

Min guddotter sover fortfarande i sin spjälsäng, men har fixat med ena sidan och en pall så hon kommer i och ur själv... Hon har den mest för hon tycker om den så mycket och hon är 2,5år nu.

Sol fick sin säng (oxå en som jag hade som barn med "kanter" på  ) när hon var ca 14-15 månader. Hon vägde nog runt 11-12 då tror jag men var ganska lång. Längtar riktigt tills lilleman(10 mån) kan få en riktig säng, inget av mina barn har varit speciellt förtjusta i sina spjälisar så övergången med Sol gick helt utan probelm o hon ÄLSKAR sin säng!
  ) när hon var ca 14-15 månader. Hon vägde nog runt 11-12 då tror jag men var ganska lång. Längtar riktigt tills lilleman(10 mån) kan få en riktig säng, inget av mina barn har varit speciellt förtjusta i sina spjälisar så övergången med Sol gick helt utan probelm o hon ÄLSKAR sin säng!

vi sover tillsammans melle och jag så han har aldrig haft spjälsäng. Men vittsen med spjälsäng är väll att barnet inte ska rammla ur inte att man ska "låsa in" barnet!! 3-4år låter helt tokigt tycker jag!!!

När flyttade ni ut barnets säng ur ert sovrum?

Knuten:
Min son flyttade till eget rum när han var 5 månader. Då kunde vi inte längre sova. Han vaknde o väckte oss och vice versa... Så då var det bästa vi kunde göra att flytta honom till hans rum och det var det bästa vi gjort!!

Min dotter flyttade från en spjälsängen till en växa säng när hon var 2 år.
Då började hon även sova i sitt rum.
Sonen som är 6½månad gammal ligger i sin spjälsäng men har fått flytta in till sitt rum redan för några veckor sedan.

Har hört att man rekomenderar att barnet ska sova i spjälsäng tills barnet är ca.3år, men det verkar inte som det är många här som väntar så länge.
Min kille är 14 månader och sover fortfarande i spjälsäng (när han inte sover hos oss)
Ni som bytat säng så här tidigt är ni inte lite rädda att ni inte ska höra barnet när det knatar upp själv och gör sig illa eller något. Eller är det bara jag som är hönsmamma   

Vår dotter fick sin växasäng när hon var 17 månader. Hon hade då inte sovit alls i sin spjälsäng på säkert 5 månader.
Nu ät hon 21 månader och sover fortfarande i vårt rum. Hennes säng står kloss an till vår, så hon kan välja vart hon vill ligga o sova. Vi kommer inte att flytta henne nånstans på mycket länge ännu.
Mamma J
Jag har aldrig hört talas om att barnen skall sova så länge som till 3 år i sin säng. Stämmer det verkligen? Jag skulle vara mycket mer orolig med ett såpass rörligt barn i en säng de kan försöka klättra ur än en vanlig säng.  Vår dotter går aldrig nånstans när hon vaknar. Hon väcker alltid oss för att vi skall gå med. Sen finns det å andra sidan inget i lägenheten som hon kan skada sig på om hon går upp heller.

Majsan70
Jag tror jag läste rekomendationen i barnaboken, men jag tycker också det verkar lite väl länge.
Jag förstår att det inte är några problem om ert barn sover i samma rum, vår kille sover i eget rum.

Mamma J
Även mina stora barn fick växasäng tidigt eftersom de klättrade ur sina spjälisar redan vid ca 9 månader. De soov i eget rum, och aldrig att nån av dem var uppe o vandrade på nätterna. *S*
Å andra sidan finns inget farligt hemma och har aldrig funnits, så jag har inte vart orolig ändå..

En kompis till mig vars barn är knappa två år funderar starkt på att byta ut spjälsängen eftersom barnet klättrat ur själv (till sin egen och sina föräldrars chock!). Bättre att ramla ur en låg säng än ur spjälsängen!
Han landade dock mjukt men blev ordentligt skrämd och har inte försökt igen!

Mina ungar har bara insomnat i spjälsängen och sedan under natten hamnat med oss i sängen...
Vi har haft det som ett enda stort ormbo i sängen med armar och ben överallt..
Men mysigt har vi haft och alla har kännt sig trygga.
Nu sover alla i sina sängar och våran säng känns såååååååå tom.

Min son är 2 år 3 månader och sover fortfarande i sin spjälsäng. Börjar bli dax att byta för han verkar vilja ha mer plats. Han har ännu inte försökt klättra över.

nu finns bild på olivers säng i galleriet...