• Cilla R

Badar ni era katter?

Framförallt ni med långhårskatter, Hur ofta badar ni era katter, eller badar ni dem alls?
    Tanken slog mig här om dagen när jag gosade med vår norsking/perser kille, och han luktade inte allt för gott. Jag borstar honom varannan dag så pälsen är i bra skick, men badat honom med schampoo har jag nog aldrig gjort. Han har fått duscha några gånger när han lyckats bajsa ned sig själv (fråga mig inte hur), men det där med schamponering av katt känns lite främmande för mig.
    Hundarna badar regelbundet, labben oftare än mopsen då han alltid lyckas hitta de geggigaste och äckligaste ställena att gå i, men en hundpäls känns betydligt mer smutsig än en katts.

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Svar på tråden Badar ni era katter?
  • Majsan70

I pricip aldrig. Vi badar enbart inför en ev. utställning eller visning. Eftersom vi inte vill utsätta våra katter i onödan för utställning, så blir det lätträknade gånger. Men de är superfina i sin päls o luktar så sådär gott som de skall göra när man mosar in näsan i deras mysiga päls.

Badar inte hunden heller o hon luktar oxå gott när man mysar in näsan i hennes päls.

• Casper2004
    Cilla R skrev 2007-12-24 19:25:28 följande:
    Framförallt ni med långhårskatter, Hur ofta badar ni era katter, eller badar ni dem alls?Tanken slog mig här om dagen när jag gosade med vår norsking/perser kille, och han luktade inte allt för gott. Jag borstar honom varannan dag så pälsen är i bra skick, men badat honom med schampoo har jag nog aldrig gjort. Han har fått duscha några gånger när han lyckats bajsa ned sig själv (fråga mig inte hur), men det där med schamponering av katt känns lite främmande för mig.Hundarna badar regelbundet, labben oftare än mopsen då han alltid lyckas hitta de geggigaste och äckligaste ställena att gå i, men en hundpäls känns betydligt mer smutsig än en katts.
    Jag badade faktiskt mina birmor i går...och det är garanterat 1 år sen sist...jag tyckte att det var dags!det gick jättebra och dom blev ännu finare!'
    Om han inte luktar gott så är det väl bara att bada honom!
  • katten

ja gör de ca var tredje månad för ja e lite små alergisk mot katter igentligen (men kan inte leva utan dem) osså har ja en vit katt o om hon inte duschar så blir hon helt gul i pälsen osså luktar dom skumt när dom inte duschat på länge o dom e vana o duscha sen dom va små så dom e lugna med.
    ja andvänder vanlig dusch cream eller shampoo på mina men de finns special schampo för katter om man vill ha de

• becky J

Nej, aldrig. Men våra katter är korthåriga katter och dessutom inomhuskatter.

• Free Spirit

Sikkert ingen dum ide å bade katten når han lukter vondt..

Om du er i tvil om det er rett å bruke sjampo når du bader han så ta kontakt med dyrebeskyttelsen eller enda bedre dyrlegen..dei vet nok råd.

Men husk å bruke katte shampoo da evt. Viktigt at den ik er for sterk.

• FruSundahl

Hon är långhårig men har antagligen en "bra" päls för det fastnar aldrig någonting i den, smuts och dylikt liksom glider av. Sen har vi flyttat till lägenhet nu så nu är hon bara inne så nu luktar hon inte otäckt av ragnet heller =)

Har gjort det en gång efter hon stått i en tallrik med räkskal.
    Men aldrig någonsin igen. Armarna är helt ärriga nu.

Det man inte minns har inte hänt
  • LuMa

Jag har aldrig tvättat våra katter.
    Inte den långhåriga och inte den korthåriga. Båda sköter sin päls själva och båda har friska och väldoftande pälsar.
    Dom är utekatter om det har någon betydelse.

• MajaLinnéa

Aldrig. Han håller sig ren och fin själv, och så kammar vi honom ett par ggr i veckan.

En gång hade han bajsat ner pälsen bak vid rumpan, och då fick vi tvätta av honom i vasken, och det avskydde han, så jag tror knappt vi KAN bada honom...

• iii

Jag badar min perser var 4-6e vecka, vilket är det som brukar rekomenderas för rasen. Går det längre tid mellan baden så blir det inte så illa att katten stinker, men pälsen blir väldigt lätt tovig eftersom att det samlas damm, fett och smuts i den. Min korthårskatt badar aldrig, eftersom att det inte behövs.

• huge smile

Jag badar aldrig katten, men en gång i höstas då han varit ute och var lerig från topp till tå, var jag tvungen att skölja av den värsta smutsen. Han hatade det!! Han vägrade sova i min famn i flera dagar efteråt, för han blev så sur på mig!

Svar på tråden Badar ni era katter?