• Cilla R

Badar ni era katter?

Framförallt ni med långhårskatter, Hur ofta badar ni era katter, eller badar ni dem alls?
    Tanken slog mig här om dagen när jag gosade med vår norsking/perser kille, och han luktade inte allt för gott. Jag borstar honom varannan dag så pälsen är i bra skick, men badat honom med schampoo har jag nog aldrig gjort. Han har fått duscha några gånger när han lyckats bajsa ned sig själv (fråga mig inte hur), men det där med schamponering av katt känns lite främmande för mig.
    Hundarna badar regelbundet, labben oftare än mopsen då han alltid lyckas hitta de geggigaste och äckligaste ställena att gå i, men en hundpäls känns betydligt mer smutsig än en katts.

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Svar på tråden Badar ni era katter?
  • bettangirl

Min minsta huskatt duschar jag en gång i månaden och andvänder shampoo för katter från IcaMaxi... jag borstar och fönar honom torr och då ligger han och spinner.... man ska ha ganska varmt nästan hett vatten till katter... men detta har jag vant honom vid... den stora kissen har jag bara prov duschat en gång....

• TessaLisa

Jag har inga långhåriga katter, men en av dem måste badas ca 4 ggr per år p.g.a att hon har överproduktion av hudfett och pälsen blir fet och klumpar sig.
    De andra får bada om de av någon anledning fått något "olämpligt" i pälsen som målarfärg, olja eller liknande.

• LillaRonjaa

Min långhåriga katt badas ALDRIG, gjort det en gång men gör inte om det Hon klättrade på mina armar och hon tyckte inte att det var speciellt kul. Fast hon såg rolig ut och krympte typ 5 strl Hon är utekatt och luktar så gott ändå, speciellt när hon legat i hästarnas hö! Har nog aldrig mött en katt som luktar äckligt, inte för att jag luktar på alla jag möter då

• Dies Irae

Vår ena katt har mjäll så hon badas med mjällschampo innan hon river sönder sig. Hon har haft väldiga hudproblem med stora sår så vi är glada om vi kan hålla henne hel och fin med bara ett enkelt bad ibland. Katt nummer två badas bara vid behov, det var länge sen nu. De är ca 1½ år gamla båda två, korthåriga.

• Mamma till V och E

Våra badar nästan alltid inför utställning. Så ca. 8-9 gånger om året skulle jag tippa på att det blir.

• Pia J

har tre innekatter, de badar vi en gång per år.

• JagL8

Vi har en Perser och vi duschar henne när det behövs. ( Det syns på pälsen när det är dags).

• Tainted

min korthåriga huskatt blir 14 år i maj och han har badat en gång. det gör jag aldrig om haha.. kan tillägga att han är innekatt och aldrig luktar skunk.

• Cilla R

det blir nog bad för vår kille nu, han luktar faktiskt ganska så sunkit nu, han luktar kattsandsdamm och det är ju inte så fräscht Fundersam

Mamma till Néa och Ophelia!
  • annelotion

Har en perser som jag duschar vid behov...........ex när stackarn ätit något olämpligt och fått diarre!Inte kul när det fastnar i den pälsen:/

• Tinizgirl

Jasmin badar ca. 2 ggr per år. Och om det är bajs på pälsen.

• Natosh

Hade en katt som hellre dog än badade. Två vuxna karlar var helt söndertrasade efter att ha försökt tvätta honom trots att vi sövt ner katten så att han knappt kunde stå på benen. Han hade kattloppor som bet min syster som var bebis på den tiden, varöfr det var tvunget att bada honom. Men idag finns det medel att tillgå som man bara droppar i pälsen.

Tycker att katter är såpass renliga att de bara behöver badas när de skitit ner sig eller om de har något medicinskt behov utav det.

Svar på tråden Badar ni era katter?