• Solen73

Hemska tänder...

Jag ångrar mig så! Har inte varit hos tandläkaren på år och dar och nu är mina tänder förstörda. Eller i alla fall 3 av de. De har bokstavligen gått sönder så att det finns inte mycket kvar. Måste boka en tid genast. Vad gör man åt tänder som inte finns? Kan man bygga upp nya? antar att det här blir kostsamt.

Någon annan som har dåliga tänder som jag och som vet vad de brukar göra åt det????

• Svar på tråden Hemska tänder...
  • Birgitta2

Är det de tänder långt inne så spelar de faktiskt inte nån större roll, tuggningen klarar du utmärkt ändå, men är de tänder som syns, så går det att ordna implantat. Men vänta till sommaren då tandläkarens högkostnadsskyd går igenom.

• AnneSophie

Alltså, vad man gör beror nog på hur illa det är.

Jag fick en fraktur i en kindtand efter att ha ätit popcorn (en kärna) och den tanden tappade 1/4-del bara sådär. Det lagades och sedan ramlade ytterligare halva bort (svårt att laga frakturer) några år senare.
    Nu har tandläkaren byggt upp nästan en helt ny tand och än så länge går det bra. Men, en sådan lagning får man nog räkna med att göra om då och då.
    Just den sista uppbyggnaden av tanden gick på 2.500 om jag inte minns galet. Men det är det ju värt. Tänderna ska man ju ha hela livet liksom, och man kan ju bli sjuk av dålig munhälsa.

Lycka till.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Jag så klart

fast vanliga lagningar och undersökningar kommer inte ingå i hörkostnadsskyddet.. Bara dyrare saker som kronor å rotfyllningar .
    En rotfullning landar på runt 3000 det beror ju på vilken tandläkare du går till.
    Jag rekomenderar dig att gå å göra en undersökning. Då kan tandläkaren bedömma vad som behöver göras och du får ett kostnadsförslag.
    En undersökning kostar runt 500:-

• Birgitta2

Jag har en tandlossningssjukdom. Har plockat 5 tänder längst in. Och tuggar utmärkt ändå, och det syns inte. Men nu skall jag i övre käken ta tre på ena sidan och två på andra. Detta innebär att samtliga mina tuggtänder däruppe är borta och jag kommer få en liten brygga längst bak. Runt 15 000 kr kommer det kosta. Hade jag väntat till juni så hade det blivit hälften. Men det kan jag inte. Så man klarar sig utan de inre tänderna, det är inga som helst problem. Men det är ju jättetrist. Men om de måste dra ut dem, så är det faktiskt ingen fara. Du har fler tänder än du faktiskt behöver.

• Ex ungue leonem
    Solen73 skrev 2007-12-25 18:31:51 följande:
    Jag ångrar mig så! Har inte varit hos tandläkaren på år och dar och nu är mina tänder förstörda. Eller i alla fall 3 av de. De har bokstavligen gått sönder så att det finns inte mycket kvar. Måste boka en tid genast. Vad gör man åt tänder som inte finns? Kan man bygga upp nya? antar att det här blir kostsamt. Någon annan som har dåliga tänder som jag och som vet vad de brukar göra åt det????
    Jag slarvade med tandl besök många många år pga tandläkarskräck.För tio år sedan bet jag av min ena framtand den enda som fö såg skaplig ut.Resten var katastrofalt trasiga.Det kostad emig då 26.000:- ur egen ficka.Skulle jag göra samma renovering idag 10 år senare.Så skulle jag få betala ca 70.000:-.
    Nu ahr jag fastsittande broar/bruggor.Delvis upphängade på de få egna tänder som gick att rädda.
    På klon känner man lejonet
  • Solen73

Ja, dyrt kommer det och bli! de tänder som är trasiga är kindtänder och syns lite när man skrattar ialla fall. På 2 av de har lagningen lossnat och sen har resten av tanden gått sönder. På den tredje tanden har jag ett hål som har frätit sönder tanden. Ser verkligen inte framemot och gå till tandläkaren. Jag skäms över min mun och över att jag inte besökt tandläkaren på så länge.
    Resterna av trasiga tänderna måste de väl ändå dra ut eller? Jag kan nog inte vänta till juni.

• Birgitta2
    Solen73 skrev 2007-12-25 20:06:56 följande:
    Ja, dyrt kommer det och bli! de tänder som är trasiga är kindtänder och syns lite när man skrattar ialla fall. På 2 av de har lagningen lossnat och sen har resten av tanden gått sönder. På den tredje tanden har jag ett hål som har frätit sönder tanden. Ser verkligen inte framemot och gå till tandläkaren. Jag skäms över min mun och över att jag inte besökt tandläkaren på så länge. Resterna av trasiga tänderna måste de väl ändå dra ut eller? Jag kan nog inte vänta till juni.
    Idag kan man göra massor med dåliga tänder. Utdragning hör till det sista man gör. Men risken finns att du måste betala en rejäl slant. Så du kanske får behålla tänderna. Snacka med tandläkaren, och var noga med skötsel sen, och dessutom med regelbundna tandläkarbesök.
  • Solen73

Ska högkostnadsskyddet införas för tandläkarbesök i juni? är det klart eller är det bara nåt som eventuellt blir av?

• CarlHerman

Det är ju en väldigt stor reform som ska införas så jag (och många andra inom tandvården) tvivlar på att systemet ska hinna bli färdigt till sommaren.
    Men det jag kommer ihåg om den nya reformen är:
    Alla ska få 300kr eller 600kr varje eller vartannat år (beroende på åldersgrupp) i form av en tandvårdscheck att använda hos tandläkare/tandhygienist för undersökning eller vad man vill.
    Dessutom kommer behandlingskostnader överstigande 3000kr ersättas med 50%, dvs man betalar bara hälften av kostnaden över 3000kr själv. Kostnader över 15000kr ersätts med 85%, dvs man betalar bara 15% själv. Dyra behandlingar som implantat och mer omfattande protetik kommer alltså bli betydligt billigare, men även undersökning/lagning blir ju billigare i och med tandvårdschecken.

• Solen73

Tack Epic! Jag funderar lite kring om jag nu skulle teckna ett sånt där avtal som man kan göra hos folktanvården i alla fall. De gör en beömning av ens tänder och sen får man betala en viss summa varje månad och det är det det kostar oavsett vad man gör. Så har jag förstått det men det kanske inte är någon mening att göra det nu ifall den nya reformen träder i kraft. Kan man bryta ett sånt "avtal" med folktandvården eller är den bindande?

Svar på tråden Hemska tänder...