Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Hemska tänder...

Är det de tänder långt inne så spelar de faktiskt inte nån större roll, tuggningen klarar du utmärkt ändå, men är de tänder som syns, så går det att ordna implantat. Men vänta till sommaren då tandläkarens högkostnadsskyd går igenom.

• Birgitta2

Jag har en tandlossningssjukdom. Har plockat 5 tänder längst in. Och tuggar utmärkt ändå, och det syns inte. Men nu skall jag i övre käken ta tre på ena sidan och två på andra. Detta innebär att samtliga mina tuggtänder däruppe är borta och jag kommer få en liten brygga längst bak. Runt 15 000 kr kommer det kosta. Hade jag väntat till juni så hade det blivit hälften. Men det kan jag inte. Så man klarar sig utan de inre tänderna, det är inga som helst problem. Men det är ju jättetrist. Men om de måste dra ut dem, så är det faktiskt ingen fara. Du har fler tänder än du faktiskt behöver.

• Birgitta2
    Solen73 skrev 2007-12-25 20:06:56 följande:
    Ja, dyrt kommer det och bli! de tänder som är trasiga är kindtänder och syns lite när man skrattar ialla fall. På 2 av de har lagningen lossnat och sen har resten av tanden gått sönder. På den tredje tanden har jag ett hål som har frätit sönder tanden. Ser verkligen inte framemot och gå till tandläkaren. Jag skäms över min mun och över att jag inte besökt tandläkaren på så länge. Resterna av trasiga tänderna måste de väl ändå dra ut eller? Jag kan nog inte vänta till juni.
    Idag kan man göra massor med dåliga tänder. Utdragning hör till det sista man gör. Men risken finns att du måste betala en rejäl slant. Så du kanske får behålla tänderna. Snacka med tandläkaren, och var noga med skötsel sen, och dessutom med regelbundna tandläkarbesök.
Svar på tråden Hemska tänder...