• Fru U

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Ibland måste man ta biopsier för att titta och se om det är sår och hur de ser ut för att kunna avgöra om det är uc eller nåt annat

Live and let live
  • Fru U

Hej allihopa

Ni med stomi, har ni testat att äta quorn? Och i så fall gick det bra?

Live and let live
  • Fru U

suckar djupt

Fick inte komma till smärtrehab. Vet inte varför. Ska ringa läkaren som skrev remissen imorgon och höra varför (o kolla vad han eg skrev). Får väl be gastroläkaren skriva en istället. Man ska inte behöva leva med sån värk jag ska kunna, i alla fall, ta hand om mig själv

Live and let live
  • Fru U

Jag vet inte vad de gett för motivering (får höra med kontaktsjuksköterskan imorgon) men nån mer utredningar görs inte på mig utan det är som det är.

Eller.... kan det faktum att jag skulle göra en kapselkameraundersökning ställt till det? Jag menar smärtan i rygg, alla leder, hud och underhudsfett har ju inte ett dugg med att göra om jag ev har en förträngning eller pytteinflammation i tolvfingertarmen att göra (det hör inte ihop)

Jag har levt med kronisk smärta i 12 år

Får se som sagt vad de gett för svar och i värsta fall be gastroläkaren skriva remiss.

Eller tror du de struntar i mig för att jag inte kommer ut i arbetslivet??

Starkast skrev 2008-02-05 15:13:22 följande:
    Fru U:Har de inte gett någon motivering??Tyvärr är ju smärtklinikerna så överbelastade då det inte finns så många av dem att långt ifrån alla får komma med. Men du borde ju iallafall få komma dit på en bedömning innan de sparkar ut dig kan man ju tycka.Kom på en sak, är du helt färdigutredd?På smärtrehab brukar de ju inte vilja ha patienterna förens de är klara. Det är ju lixom då deras arbete börjar med att hjälpa patienten till en bättre livskvaliteé utifrån där man hamnat. Att med olika verktyg lära sig leva med smärtan med så lite mediciner som möjligt. Lära sig bemästra den. Som färdigutredd.Hoppas du får reda i det här. För hjälp med smärtan är din fulla RÄTTIGHET! Efter 3månader med smärta har man rättighet att få komma till smärtklinik.
    Live and let live
  • Fru U

Det händer imellanåt när jag äter större saker som middag, fast det har blivit bättre sen jag började ta mina losec regelbundet samt äta långsammare (och undvika sånt som jag vet att jag inte mår bra av som större mängder kolhydrater)

TrasigMage skrev 2008-02-05 21:12:57 följande:
    Citerar mig själv... Glömde skriva att jag får feberattacker när jag äter vanlig mat, mystiskt. Är det någon annan som får det?
    Live and let live
  • Fru U

Två frågor till er med stomi: vilken färg har eran stomi? För min ser inte blek ut så som tarmar brukar beskrivas (eller se ut när man ser insidan av en på discovery *s*)

Fråga 2: hur ofta kommer det "gock" ur ändtarmsstumpen o hur ser "gocket" ut?

Live and let live
  • Fru U

Ah, då är jag normal då (på gott o ont *s*). Ofta så kommer det flera gånger om dagen från ändtarmsstumpen..

Det låter inte alls trevligt. Kan de inte fixa bort fisteln?

En annan fråga; hur sover du/ni med stomi? Jag är uppe minst 1-2gånger varje natt för att antingen tömma påsen eller kissa (för att jag måste dricka så förbaskat mycket) vilket nog bidrar till att jag aldrig känner mig riktigt utsövd

MaddeK81 skrev 2008-02-05 23:57:15 följande:
    Har du sett bilderna på min stomi? Den är iaf allt annat än blek, röd är vad den är. Äckel-päckel får jag från ändtarmen varje dag och eftersom jag har min fistle så kan jag inte styra att det kommer ut, så då gör det det. Får alltid ha trosskydd på mig.Det ser ut som gulbrunt slem. Typ. Ibland mer kornigt. Ibland mer klumpigt.Äckelt-päckel...
    Live and let live
  • Fru U

Jag får så mycket gaser att jag måste upp o tömma imellan (annars hoppar påsen av platten eller så lossnar klämman)

Live and let live
  • Fru U

wow. jag är alldeles för feg för att våga lita på en sådan konstruktion. Är det tvådels eller endels du använder?

MaddeK81 skrev 2008-02-06 00:19:23 följande:
    Min påse kan va verkligen sprängfylld ibland, så den ser helt sprickfärdig ut men aldrig att nånting lossnar...Har Easyflex tömbar påse med konvex platta. Ingen klämma på påsen, man viker bara upp nederdelen några gånger och "låser" med kardborrar.
    Live and let live
  • Fru U

Oki. Det som kommer i min påse är oftast väldigt rinnigt (om än inte som vatten) så jag håller mig till min klämma

Vet vad du menar med tråkiga toapauser *asg*

Fotoredigering är så kul

MaddeK81 skrev 2008-02-06 00:25:48 följande:
    Tvådels. Jag har provat en massa olika varianter och just den här varianten där man viker upp nederdelen är det jag trivs absolut bäst med, tycker alla andra varianter jag provat va alldeles för krångliga!Vid ett fåtal tillfällen har det läckt ytterst lite från nederdelen, då har avföringen varit som vatten och jag har suttit med påsen som en spärrballong och varit för lat för att tömma den (suttit vid datorn och kämpat med nån bild i photoshop t.ex., tråkigt med toapaus då ).Då (som sagt vid ytterst få tillfällen) har jag sett när jag väl går för att tömma att det har läckt ut lite. Inte så mycket så det kommer på kläder eller nåt sånt.
    Live and let live
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10