• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • Mammasknodd
    Mumlin: Kommer att sakna dig här, men tycker också att du ska "vila" från sjukdomar ett tag och glädjas av livet runt i kring dig!!!
    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Mammasknodd

Oj, jag har glömt det där med träffen.... Tråden har försvunnit från mina favoriter... Nån som kan ge mig länken?

• skrutteluttan74
    fairyfloss skrev 2008-03-01 12:09:41 följande:
    Mammasknodd:Ja jag mår bra just nu, det håller i sig i ett par timmar och sen går det över (när tarmen är helt tom förmodligen). Jag har inte haft de där kramperna när det bara krampar utan att hända nått, och det är i alla fall skönt! Det är dem som är så otroligt smärtsamma ju. Men trots hur magen var idag så har jag ätit chokladbollar . Tänkte testa om jag kan äta havregryn igen nu när jag mår lite bättre, de är ju i princip glutenfria så om jag pallar dem kan jag äta lite mer grejer vilket skulle kännas skönt. Bara en sån enkel sak som müsli på morgonen liksom! Frukost har varit den största pinan, det har blivit mycket äggröra . Grönsaker vill man ju inte äta på morgonen och frukt är gott men mättar inte så jättelänge utan några gryn till.Jag kikade in på din sida föresten, Hjalmar är verkligen en supersöt bebis!!

Det finns ju att köpa helt gluten fria havregryn om du vill va på den säkra sidan

Fast även "vanliga" havregryn är g-fria,det är bara det att det ibland "kan slinka" igenom ngt annat sädes slag,eftersom de görs i samma fabriker.

Det havregrynet som äe heeeeelt g-fritt,det görs i Finland på en fabrik där inga andra sädesslag till reds

• Mammasknodd

Tack bc! Ha ha, så dumt att jag glömt den! Jag som sett framemot en träff ju

• skrutteluttan74
    mumlin skrev 2008-03-01 11:50:09 följande:
    Hej vänner.Vill bara ge er lite helgkramar och lite pepp, tar lite paus från sidan ett tag. Är som att jag är urlakad, jag orkar inte. Jag mår bra fysiskt men nu måste jag fokusera på jobb och familj ett tag. Är som att det har varit så mkt sjukdom, hela mitt liv har varit en stor jävla sjukdom så nu vill jag bara förtränga allt det ett tag.Vill gärna ha lite gb kontakt (händer det ngt stort i era liv så måste ni berätta!!! ) och ser så fram emot att träffa er i sommar! Ni är guldklimpar allihop och jag är så tacksam över att ni finns och jag önskar så att det ska bli bra med tarmar, bebisar och blivande bebisar!!!(kommer säkert lyckas hålla mig borta i typ tre dagar och sedan vara här och läsa igen!)Kramar på er!
    Du gör nog klokt i att ta en brejk från allt vad sjukdom heter ett tag,så du ka få komma till baka med ditt "blivande" och fortsatta liv...Ditt friska jag i stället för den sjuka delen

Vi vill ju givet ha dej kvar, helt klart, men tre dagar ...okej, men ta fem nästa gång och så vidare,så du till slut bara är in ngn gng åt gången till sist
    Tror du behöver det som sagt, vi kan ju va bussiga och skriva i din GB i stället som sagt

Jätte kramen till dej och din familj
  • skrutteluttan74
    Mammasknodd skrev 2008-03-01 13:01:46 följande:
    Tack bc! Ha ha, så dumt att jag glömt den! Jag som sett framemot en träff ju
    Skrattar...så lite så...jag fick den ju av dej förra gången
  • Mammasknodd
    Hi hi så var det ja...
  • MaijaO

Mammasknodd, kan man säga "grattis till diagnosen"? För visst är det läskigt att få svart på vitt att man lider av något kroniskt, men alternativet är ju att leva i ovisshet om vad man lider av. Jag är ju väldigt nydiagnoserad och vet inte riktigt vad jag känner faktiskt. För det mesta så ser jag inte på mig själv som sjuk, jag är en sådan där som aldrig blir sjuk, så att jag skulle ha en kronisk sjukdom känns väldigt främmande. Men vissa dagar, när magen krånglar och jag haft ont länge, så smyger insikten på mig...men inte helt och fullt tror jag. Vi får väll se när jag får mitt första ordentliga skov. Kanske att man inser det då.

• gmt

Hej Hej!!!
    Jag är inne på mammas sida då min dator måste trampas i gång!!!!

Ja jag har inte hört från göteborg men det har ju inte gått så många dagar sedan jag ringde!

På måndag ska jag ringa till lukas läkare , då han bajsar dygnet runt, han sitter och trycker på hela dagarna och det kommer knappast något.

Han kan inte vara ute och leka utan att sätta sej ner hela tiden och trycka på, han har börjat att dölja sitt bajseri och gör allt för att lugna sin omgivning om att "jag bajsar inte ,jag bara vilar"

Jag blir så j***a förbannad vem ska ge mej svaren på dom frågor som jag har om inte lukas LÄKARE men som sagt lider han nog av en tillfällig minnesförlust och det är på min sons bekostnad - känns det som!

Ser på klockan att mina små tvillingar är två år nu - det är deras födelsedag i dag och jag ska gå i säng så att jag kan göra det fint tills kalaset.

Kram till er alla ni är som änglar "finns alltid hos mej "

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10