• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • gmt

Ja det är fan inte lätt! - hon är tapper - min dotter - en kämpe - o det är jag så tacksam över!

Godnatt alla - extra kram till er som inte mår bra

• fairyfloss

Åh vad härligt med en träff, synd att jag inte kan komma . Kan vi inte ha en träff i Stockholm runt jul? Jag kommer till Sverige då! Fast då har väl alla annat för sig antar jag!

Pratade med mamma i telefon och var tvungen att lägga på för att det började läcka slem som jag inte kunde hålla tillbaka så jag var tvungen att springa. Så jäkla irreterande. Tydligen ska jag inte äta chokladbollar heller.

• Tindras äiti

hej allihop....har äntligen precis kommit hem legat på sjukan i över en v. kollapsade förra fredagen . in till akuten spec förlossningen hade ett hb på 74 å minns ingenting nästan av dom närmaste dagarna, fick flera påsar blod och total tarm vila med olika kortinson sprutor och kabiven dropp. mår något bättre nu har slutan forsa blod ur baken ialf men klarar fortfarande inte av att stå å gå för egen maskin =( känner att jag skulle nog lyssnat å tagit min kropp på lite mer allvar än va jag gjorde, d kunnde slutat illa för bebben. men som tur e så ser allt ok ut just nu men d diskuteras om att kanske plocka ut bebben i v 32, men håller tummarna för att vi slipper.så nu blir d extra många kontroller o prover så vi inte hamnar i en sån här sitts igen.

har inte läst ikapp inläggen men hoppas att alla mår ok ialf

• fairyfloss

Bieffekt av kortisonen nr 1 har kommit! Ökad aptit. Jag har gått och varit sugen hela dagen och ätit en massa (som "tur" är kan jag inte äta godis så det har blivit frukt, nötter och dadlar), men jag insåg just precis VARFÖR jag ville äta trots att jag har en infektion i munnen som gör det otroligt smärtsamt att tugga. Irreterande.

• fairyfloss

Tindras äiti:
    Oj, fy vad hemskt det låter! Tur att du åkte in och fick hjälp och att bebisen mår bra i alla fall! Men vad läskigt. Stor kram till dig, ta hand om dig nu!!

• Mammasknodd
    MaijaO: Tack Jo det är ju som både ock att få en diagnos... Min hjärna går på högtryck just nu och jag är väldigt lättretlig och nedstämd...men jag tror inte heller jag kommer att förstå förrn det bli allvar... Även om det ju vart dåligt så var jag gravid och hade en massa andra krämpor också...

Slj och gmt: Jag fattar bara inte hur en läkare kan "ignorera" ett barns situation så där!! Det gör riktigt ont i en... Lille Lucas måste ju få börja vara och göra som sina jämnåldriga ju, inte sitta på toan hela dagarna!!! Om jag kunde skulle jag gå in och formligen skälla ut den där läkaren och stå och vaka över honom tills han gjort ngt åt saken!! Måtte han drabbas av tarmsjuka! Åtminstone tillfälligt så han förstår...

fairyfloss: Du gör nog klokt i att undvika så mycket fett du kan just nu...Och för fibrigt...Flytande föda är nog det bästa. (Jag reagerade också på kött och sånt när jag var gravid och hade skovet...speciellt älgkött som ska vara så magert och nyttigt) Färska grönsaker var också ett gissel...och pasta o potatis...grädde... tja, det mesta faktiskt...
    Det värsta var nog att jag var så sugen på chips hela tiden...kunde inte låta bli...åt kanske fem chipsbitar och sen var det bara att sitta på dass... Men det går över och nu kan jag äta chips igen Måttliga mängder förstås men ändå...
    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • fairyfloss

Mammasknodd:
    Ja jag vet men det är så otroligt TRÅKIGT att inte äta nått fett! För mig går grönsaker hur bra som hellst, råa eller kokta, men bröd gick inte alls så jag vågar mig inte på pasta (var sååååå sugen på pasta idag) och inte chokladbollar . Och jag skulle typ döda för en 100gram chokladkaka men jag kan bara inte. Chips har jag däremot inte dille på längre (fast första veckorna av graviditeten var rent chockartade med chips, salt and vinegar skulle det vara). Nu får jag ut mitt saltbehov genom oliver . Men tack för peppningen!! Man får ju försöka se bortom skovet och tänka att sen ska jag äta jättemycket gott . Men det jäkla kortisonet hjälper ju inte genom att öka min aptit... blir ju bara ännu mer sugen .

• dalkulla26

hej
    ville bara ge er alla en kram. Läser ofta men skriver mindre nu. Här är det upp och ner som vanligt.... jag känner att jag inte hinner sitta så mycket vid datorn...ha det bra nu alla kram

• Lindis41

hej alla glada, har inte lästa alla sidor har vrit i fjällen sen i ons kom hem i natt!!har haft det jätte bra o inte mkt ont i magen....magen är hyfsad..

en fråga har fåt hem att jag ska göra tunntarmsröntgen ngn som gjort det??Hur går det till??måste man tömma tarmen innan???

kram till er alla

• Lady X

Ursäkta att jag hoppar in i er tråd såhär! Men jag undrar hur vanligt det är att spädbarn drabbas av Crohns eller Ulcerös Colit? Min dotter har haft diarré och ont i magen i 5 veckor trots mjölkfrikost.

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10