Inlägg från: Mammasknodd |Visa alla inlägg
  • Mammasknodd

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Axelpaxel: Låter inte kul! Kan inte va så trevligt att ha i åtanke när du själv lider av sjukdomen...

Nallatala: Hoppas du inte få nått Skov nu...är ju inte så kul när man är gravid nej...

Tindras äiti: Jag hade så jobbigt av skovet nu när jag var gravid, sötsaker var inte direkt lockande då de gjorde mig sämre. Men nu så här efteråt är jag så grymt sötsugen! Mmmm Semlor är goda

Mumlin: Tack   Vad gjorde ni för skoj förra gången?

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Mammasknodd

Axelpaxel: Det är inget att förlåta, det är det den här tråden är till för bl a... Nej det är verkligen deprimerande att man kommer att måsta leva på det sättet... Jag har ju inte varit sjuk så länge, 1år. Jag har fortfarande inte lärt mig att jag måste ha toaletter vart jag än går och hålla reda på vart de närmsta är...
    Jobbigast just nu är att det ofta krampar när jag ammar... Gruvar mig för att fara på stan sen. Det är ju ofta kö till toaletterna och när man måste gå så måste man ju gå!!! Sen är det ju så pinsamt när fisarna luktar skunk...
    Häromdan så var jag på en affär och det vred om i magen, jag behövde bara fisa och kände att jag inte skulle hinna till nån toalett. Det fanns inte en människa i närheten så jag lät det komma... Naturligtvis kom det en massa folk dit jag stog o det stank som f*nGenerad

• Mammasknodd

forts... Men med den medecin som finns idag så tror jag också att du och din mamma inte kommer gå samma öde tillmötes. Man får hitta sina ljuspunkter i tillvaron och beklaga sig här när det blir jobbigt

• Mammasknodd
    Detejagdet: Välkommen till oss tarmisar!! Förstår vad du gått igenom... Har själv haft problem sen Januari i fjol, fick också höra att det nog bara var magkatarr. Tack vare att jag fick ett liknande gallstensanfall ( var dock inget ) så upptäckte de att mina levervärde var förhöjda. Och på den vägen började jag bli undersökt...Men jag hann bli rätt sjuk innan de kom fram till ngt...nu har jag, mest troligen, Crohns. Eftersom jag varit gravid så kunde de inte göra så genomgående undersökningar. Jag har bara fått kortison än så länge för att hålla skovet nere. Nu när bebisen är ute (kom förtidigt) så väntar jag på vidare undersökningar och andra medeciner... 
  • Mammasknodd

Oj, jag hade tänkt skriva så mycket mer, men jag är för trött...

Ni ska veta att jag tänker på er alla!! Hoppas div undersökningar går bra och att ni som mår dåligt får bli bättre inom en snar framtid!!!

Kram!

Ps Jag börjar längta efter en ev Göteborgsresa

• Mammasknodd

Detejagdet: Du ska absolut ringa din läkare, tycker jag. Låter ju precis som Crohns ju... men man vet ju aldrig...Kommer att tänka på det jag läste på sjukvårdsrådgivningen.se Besvär från mage och tarm

Symtomen vid Crohns sjukdom är:

Magknip efter att man har ätit, eftersom avföringen får svårare att passera när det blir ärrbildningar i tarmen.
    Ont i magen som kan vara öm om det bildas djupa sår i tarmväggen. Såren gör att det blir ansamlingar av var i bukhålan och i tunna gångar, fistlar, som bildas mellan tarmen och andra kroppsdelar eller huden.
    Diarré och ibland problem med att avföring läcker ut genom ändtarmsöppningen.
    Feber och man känner sig allmänt sjuk. Trötthet, eftersom kroppen får svårare att att ta upp näring från maten. Bland annat kan blod och äggviteämnen förloras ut i tarminnehållet.

• Mammasknodd

Tindras äiti: Jag tänkte bara på den ev tarmisträffen som det skrivits om tidigare. Antingen blir det Göteborg eller så Norrköping. Gå in på " VVS-daten, andra träffen. Planeringstråden. "
    Kan jag bara fara så kommer jag att göra det Vore så kul att träffa ni andra och göra en massa skoj

• Mammasknodd

Jo det är lätt att missa ibland Det skrivs ju så mycket här att man inte riktigt vet vart man läste sist Ibland hinner man ju som bara skumma igenom...

Detejagdet: Nu har man ju nödvändigtvis inte alla dessa symtom och det finns ju fler, som ledbesvär m.m.
    Jag har haft magsmärtor (kallade dem omvridningar) dag som natt. Ledbesvär, diarré, viktminskning, sår på smalbenen, blod i avföring m.m. Men det är ju individuellt förstås. Jag är själv ny i samanhanget

• Mammasknodd

Nallatala: Skönt att allt var bra Oj det var verklihen ett bra HB!!!

• Mammasknodd

Nallatala: Ja de är för härliga de små ibland! Tog med mig Albin(3år) en gång till BM. Han pratade nonstop hela tiden så jag o BM fick inte en syl i vädret, sen sprang han stup i kvarten till toan... Jag lät han gå själv en gång, han kan ju torka, spola och tvätta händerna själv...men det slutade med att han kom gåendes genom hela korridoren på VC med byxorna nere och lillpillen dinglandes

Tindras äiti: Du får hålla koll på Hb! Jag var nere på 78 som lägst, mådde inte så bra då!!! Hur är det med Feritinet? Jag hade 6 som lägst och minimumgräns är 15 innan man får järndropp...

Vill inte skrämma er gravida nu med mina skräckexempel, bebisarna tar ju det dom ska ha! Men ni ska ju må bra också...

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10